توافق جدید آبی ایران-کره جنوبی/ اجرای سامانه هوشمند آب شهری

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه ایران ۱۵ سال متوالی در خشکسالی قرار گرفته است گفت: همکاری‌های جدیدی با کره جنوبی در زمینه آب و فاضلاب خواهیم داشت.

به گزارش ایسکانیوز، تفاهم‌نامه همکاری ایران و کره‌جنوبی در بخش آب و فاضلاب امضا شد. رحیم میدانی؛ معاون آب و آبفای وزیر نیرو در دیدار با با "لی مین هو" معاون وزیر محیط زیست کره جنوبی گفت: ۹۹ درصد جمعیت شهری ایران دارای آب شرب سالم و استاندارد هستند.

وی ادامه داد: کیفیت آب شرب مورد استفاده مردم نیز از سوی وزارت نیرو و وزارت بهداشت تحت کنترل است و ما بسیار حساس هستیم تا مردم در نقاط مختلف کشورمان از آب سالم بهره‌مند باشند.

میدانی با اشاره به پیوند نزدیک آب و محیط زیست، جمهوری اسلامی را کشوری کم آب و پُرجمعیت که کم آبی در آن به‌ طور یکنواخت توزیع نشده معرفی کرد و اظهارداشت: نزدیک به ۶ اقلیم در کشور ما شناسایی و نزدیک به ۸۵ درصد وسعت ایران از اقلیم خشک و نیمه‌خشک تشکیل شده که وضعیت مدیریت آب را سخت و پیچیده می کند و از سویی تغییر اقلیم نیز بر این مشکلات افزوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در چنین شرایطی اگر آب، به خوبی مدیریت نشود به محیط زیست آسیب وارد می‌شود افزود: دولت در برنامه ۵ ساله خود، آب و محیط زیست را به عنوان دو موضوع ویژه پیش‌بینی کرده و ما تمایل داریم در این زمینه با کشورهایی که دارای تجربه‌های خوبی هستند همکاری داشته باشیم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۵ سال است که در یک دوره ممتد خشکسالی قرار داریم و این پدیده برای ما سختی‌هایی به همراه داشته ولی در مقابل به ما کمک کرده تا تجربیات خوبی در زمینه مدیرت آب کسب کنیم گفت: در کشور ما نزدیک به ۴ مرکز منطقه‌ای یونسکو ایجاد شده که یکی از آنها در زمینه خشکسالی با کشورهای جهان تبادل تجربه و دانش دارد.

میدانی با بیان اینکه برای توسعه خدمات به مردم لازم است در هوشمندسازی آب‌های شهری گام‌های جدیدی برداریم افزود: در این زمینه همکاری ایران با کره جنوبی توسعه خواهد یافت و یکی از این مراحل توسعه، پیاده سازی سامانه هوشمند شبکه‌های آب و فاضلاب شهری است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: در زمینه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب به اندازه تأمین آب شرب پیشرفت نداشته‌ایم و با اینکه از طریق چاه‌های جذبی فاضلاب‌ها هدایت می‌شوند، ولی از نظر ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشتیم که می‌تواند زمینه‌های همکاری با کره‌جنوبی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نزدیک به ۸۵۰ آزمایشگاه دارد که به‌ طور مستمر کیفیت آب را تحت کنترل دارند افزود: در کشور ما سازمان حفاظت محیط زیست با آلوده کنندگان آب برخورد خواهد کرد و چون کشور ما در حال توسعه و صنعتی شدن است، یکی از نگرانی‌های آینده ما، آلاینده‌های صنعتی و زهاب‌های کشاورزی است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: به همین علت یکی از توافق نامه‌های همکاری با کشور کره‌جنوبی، در بخش آب حوضه کارون در استان خوزستان و گیلان است. معاون وزیر محیط زیست کره جنوبی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه کره جنوبی نیز با مشکلات تغییر اقلیم و خشکسالی آشنا است و در ۵۰ سال اخیر توسعه اقتصادی را به‌ دست آورده است گفت: تا دهه ۷۰ با مشکلاتی روبرو بودیم ولی در ۳۰ الی ۴۰ سال اخیر دولت تلاش کرد و با سرمایه‌گذاری در بخش آب، مشکلات آب و فاضلاب را مرتفع کرد.

"لی مین هو" با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد جمعیت شهری کره‌جنوبی به آب تصفیه شده و ۹۲ درصد به سامانه‌های فاضلاب دسترسی دارند گفت: مدیریت آب یکی از سیاست‌ها و اولویت اول کره جنوبی است و تمایل داریم در زمینه‌های مختلف آب و فاضلاب با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشیم.

وی از کاهش گازهای گلخانه‌ای به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کاری کره جنوبی یاد کرد و ادامه داد: مشکلاتی همچون اقلیم، و محیط زیست وزارت‌خانه‌های محیط زیست، راه، تجارت و صنعت و معدن را با خود درگیر می‌کند.

این مقام کره ای با اشاره به اینکه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به آب و فاضلاب در چند ماه اخیر در کره جنوبی بروز شده است، گفت: در چند ماه اخیر سامانه کنترل جمع‌آوری کیفیت آب را بروز کرده و می‌توانیم آلودگی آب سراسر رودخانه‌ها را در هر لحظه پایش کنیم.

401 /601

کد خبر: 668018

وب گردی

وب گردی