سرطان مثانه شایع‌ترین سرطان دستگاه ادراری در ایران/ مردان ۳ برابر بیشتر از زنان مبتلا به سرطان می‌شوند

رئیس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه سرطان مثانه در ایران یکی از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه ادراری است، گفت: آمار این سرطان در مردان ۲.۵ تا ۳ برابر زنان بوده و استعمال سیگار از عوامل اصلی بروز آن به شمار می‌رود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، عباس بصیری در نشست خبری که در ارتباط با نوزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران برگزار شد، گفت: این کنگره 2 تا 5 شهریورماه همراه با دهمین کنگره پرستاری اورولوژی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

او افزود: کنگره امسال جنبه بین‌المللی داشته و تلاش می‌کنیم جهت انجام مبادلات علمی با سایر کشورها اقدامات لازم را انجام دهیم.

رئیس انجمن اورولوژی ایران ادامه داد: اورولوژی اطفال و زنان، پیوند کلیه، عفونت‌ها و تومورهای دستگاه ادراری از جمله محورهای کنگره امسال بوده و مهمانانی از کشورهای ترکیه، امارات، روسیه، ترکمنستان و عراق نیز در کنگره حضور خواهند داشت.

بصیری با اشاره به اینکه موضوع سرطان‌ها را از محورهای اصلی این کنگره قرار داده‌ایم، گفت: در کل کشورهای غربی سرطان پروستات رتبه یک سرطان‌های دستگاه ادراری را به خود اختصاص داده ولی در ایران سرطان پروستات بعد از سرطان مثانه قرار دارد.

او با بیان اینکه آمادگی لازم جهت آموزش عمومی مردم را برای پیشگیری از بیماری‌های مربوط به کلیه و دستگاه ادراری داریم،گفت: هموطنان می‌توانند سوال‌های خود را از طریق سایت مربوط به ما مطرح کرده و آموزش‌های لازم را فرا گیرند.

او ادامه داد: سرطان مثانه در آقایان 2.5 تا 3 برابر زنان بوده ولی این آمار در میان زنانی که استعمال سیگار دارند تقریباً برابر آمار مردان است بنابراین این موضوع نشان می‌دهد سیگار و مشتقات آن همچون توتون و تنباکو از عوامل مداخله گر اصلی در بروز سرطان است.

رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: از سال 1382 تا 87 رشد سرطان‌ها مربوط به دستگاه ادراری در کشور 15 تا 20 درصد بوده که یکی از عوامل آن تشخیص بیشتر و دیگری مواجهه مردم با مواد دخانی و آلودگی‌هایی همچون فعالیت در کارخانه‌های رنگ‌رزی و شیمیایی است.

بصیری با بیان اینکه سرطان در افراد سیگاری پیشرفته تر از سایر بیماران است، گفت: باید جهت پیشگیری از این مسئله هشدارهای لازم ارائه شود.

او در مورد سرطان مثانه گفت: این نوع سرطان تقریباً پر سر و صدا و نشانه‌دار است و برخلاف سرطان پروستات با مشاهده خون در ادرار، سوزش، درد و تکرر ادرار همراه است. بنابراین افراد در صورت مواجه شدن با این مشکلات هرچه سریعتر باید به پزشک مربوطه مراجعه کنند.

او گفت: با انجام یک آزمایش ادرار و سونوگرافی می‌توان به نشانه‌های ابتلا به سرطان مثانه پی برد لذا افراد جهت پیشگیری از این مشکل باید دقت‌های لازم را به عمل آورند و توصیه‌های پزشکی را مد نظر داشته باشند.

20103

کد خبر: 668071

وب گردی

وب گردی