مشروح صدمین  نشست سخنگوی قوه قضا : جزییاتی از اعدام شهرام امیری و پرونده یالثارات/ بعضی از تروریست‌هایی که آزاد شدند، داعشی شدند

جزئیات اعدام 20 تروریست عضو گروهک توحید و جهاد به اتهام قتل و ترور و اعدام شهرام امیری به جرم جاسوسی برای آمریکا در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه بیان شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین سخنگوی قوه قضاییه و معاون اول این قوه در نشست خبری صدم خود که مصادف با روز خبرنگار بود درباره آخرین وضعیت پرونده های حقوقی و قضایی مطرح در کشور اطلاع رسانی کرد.

غلامحسین محسنی اژه در نشست خبری خود درباره اعدام برخی از تروریستهای گروهک توحید و جهاد که دست به ترور 20 نفر از هموطنان از جمله ماموستا شیخ الاسلام و ماموستا برهان عالی زده بود و جرایم و جنایاتی مانند به رگبار بستن مردم بیگناه در سنندج، سرقت مسلحانه و نظایر آن دست زده بودند، توضیح داد.

امید سلیمی بنی در این گزارش می نویسد :اژه ای در این باره گفت: بعضا این آدمکشها دارای پرونده های متعدد کیفری بودند و امنیت کشور را با اثرگرفتن از دشمنان خارجی هدف قرار دادند. نیروهای وزارت اطلاعات و ناجا این افراد را به زحمت شناسایی کردند و با حضور وکیل، پرونده شان در مدت طولانی و جلسات متعدد رسیدگی شد و حکم اعدام در دادگاه بدوی صادر شد. پس از اعتراض این اشخاص، احکام به دیوان عالی کشور رفت و تایید شد. پس از آن نیز مهلتی برای توبه و رضایت گرفتن از اولیای دم به این اشخاص داده شد، ولی نه تنها اینجا توبه و جبران نکردند، که برخی از آنها نیز از داخل زندان سعی در برقراری تماس با بیرون و یارگیری در داخل زندان داشتند. برخی نیز که با قرار آزاد شده بودند، به داعش پیوستند و حتی برخی از آنها نیز در همراهی با داعش، در کشورهای همسایه کشته شدند.

معاون اول قوه قضاییه درباره پیامدهای این اعدامها گفت: مدعیان دروغین حقوق بشر اعتراض می کنند چرا این آدمکشها را اعدام کردید. به صدای بلند می گوییم به هیچ وجه اجازه ناامنی به این اشخاص نمی دهیم و اعلام می کنیم کشورهای دروغگوی مدافع حقوق بشر که دستشان به حقوق بیگناهان آغشته است حق دخالت در امور داخلی کشور را ندارند.

جزئیات اعدام شهرام امیری

سخنگوی قوه قضاییه درباره مجازات شهرام امیری که در روزهای اخیر در شبکه های تلویزیونی اخبار زیادی از آن ها منتشر شده، توضیح داد: این فرد با در اختیار داشتن اسناد سری و به کلی سری، با دشمن ما آمریکا وصل شده بود و اطلاعات را در اختیار دشمنان می گذاشت. یکی از رودستهایی که آمریکا از ما خورد، درباره این پرونده است که به موقع درباره رودست خوردن سیستم اطلاعاتی آمریکا از سیستم اطلاعات ایران خورد. آنها فکر می کردند می توانند این فرد را به عربستان ببرند و از منطقه خارج کنند، در حالی که تمام عملیات زیر نظر وزارت اطلاعات بود و وقتی این فرد به کشور آمد، طبق قانون با حضور وکیل، محاکمه و برای او حکم اعدام صادر شد. پس از اعتراض او دیوان عالی کشور با وسواس پرونده را بررسی کرد و حکم تایید شد. هر چند ما راضی به مجازات افرادی که قابل اصلاح هستند، نیستیم ولی این فرد از فرصتی که به او داده شد، استفاده نکرد. نه تنها توبه و جبران نکرد بلکه سعی می کرد از داخل زندان، اطلاعاتی را به بیرون بفرستد. یک دروغ هم از ناحیه بستگان او مطرح شده که ایشان محکوم به 10 سال حبس و تبعید بوده. این حرف کذب است و از ابتدا در دادگاه بدوی، او محکوم به اعدام شد.

نظر معاون اول درباره هفته نامه یالثارات

وزیر اسبق اطلاعات درباره بحرانی که هفته نامه یالثارت الحسین در فضای رسانه ای و هنری کشور به وجود آورده، توضیح داد: این نشریه صرف نظر از ماهیت آن، در 14 دیماه سال گذشته، در هیات نظارت بر مطبوعات، به استناد بند 8 و 11 و تبصره 2 ماده 6 قانون مجوز، لغو پروانه شد و کلا امتیاز آن را لغو کردند. مسئولان این نشریه گفتند لغو مجوز صحیح نیست و درخواست دستور موقت برای صدور پروانه کردند. دادگاه پس از رسیدگی تشخیص داد که این درخواست وارد است. وجهی نیز به عنوان خسارت احتمالی از مدیران نشریه خواستند که به حساب ریخته شد. دادگاه دستور موقت صادر کرد که لغو پرونده را متوقف کرد. گفتند بعدا به ساحت هنرمندان اهانت شد.

او در ادامه گفت: هر اهانتی محکوم است و گناه و جرم شمرده می شود و قابل تعقیب است. در اینجا، آیا هیات نظارت برای مورد اخیر تصمیمی داشته یا جلسه ای تشکیل داده؟ مطالبی در این باره مطرح شد. از جمله سخنگوی وزارت ارشاد نیز مطالبی گفت و این تلقی را ایجاد کرد که هیات نظارت درباره موضوع اخیر جلسه ای تشکیل داده و کذب بود. روزنامه هایی مانند آفتاب یزد تیتر زده و دیدیم درست نبود. همان روز پیگیری کردم و مشخص شد هیات نظارت درباره مسایل اخیر نه تشکیل جلسه داده و نه تصمیمی گرفته. دادگستری از آقای نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد دعوت کرد که چرا هیات نظارت نظر نداده، خبر دادید؟ ایشان گفت اشتباه شده و درباره مورد اخیر هیات نظارت تصمیم ندارد و قرار بود مصاحبه کند که اشتباه کرده است.

اژه ای با خواندن متن قانون مطبوعات گفت: هیات نظارت در دو جا می تواند اقدام به لغو پروانه کند. مواردی که در پرونده یالثارات مطرح بود، جزء مواردی نبود که هیات نظارت بتواند پروانه را لغو کند. هیات نظارت گفته بود این نشریه به جرم اصرار دارد و لغو پروانه می شود. تشخیص اصرار بر جرم با دادگاه است. در تبصره ماده 10 قانون مطبوعات هم اعضای هیات نظارت بر مطبوعات عنوان شده است. در قانون آمده تصمیم هیات نظارت قطعی است اما این امر مانع شکایت افراد ذینفع در دادگاه نیست. در تبصره ماده 11 هم آمده در صورتی که صاحب پروانه یکی از شرایط داشتن این پروانه را فاقد شود، به تشخیص هیات نظارت پروانه نشریه لغو می شود.

او در پایان سخنانش درباره این نشریه گفت: دادگاه دستور موقت داده و باید نسبت به اصل موضوع، حکم صادر کند.

حسن عباسی قبول نکرد برایش وثیقه بگذارند

معاون اول قوه قضاییه درباره بازداشت حسن عباسی نیز توضیح داد و گفت: او درباره نیروهای نظامی ما بحثی را مطرح کرده بودند. ایشان عذرخواهی کرد و از سوی برخی امرای ارتش نیز این عذرخواهی مورد قبول واقع شد. ولی باید بدانیم امر نظامی هر کشور، حیاتی است و اصلا ساده نیست. دادسرای نظامی او را احضار و قرار وثیقه صادر کرد. فردی همانجا حاضر به سپردن وثیقه بوده ولی ایشان قبول نمی کند که وثیقه را بسپارد. طبیعتا ایشان به زندان رفت ولی قرار بازداشت موقت نیست. بلکه قرار تامینی است که چون وثیقه نداده، بازداشت می شود. دیروز ایشان پس از تامین وثیقه از زندان آزاد شد تا مراحل نهایی پرونده ادامه یابد. اژه ای همچنین درباره آخرین آمار کشفیات مواد مخدر توضیح داد.

بدعهدی آمریکا را در برجام دیدیم

اژه ای درباره سخنان رئیس قوه قضاییه گفت: ما از آمریکا بد دیده ایم. عملکرد آنها در برجام نشان دهنده رفتار غیرصادقانه شان است. ولی طبق سخن رئیس قوه قضاییه، ما حق داریم درباره حقوق بشر با اروپایی ها گفتگو کنیم. آنها چرا می خواهند فکر خود را یکجانبه برای همه جهان تحمیل کنند؟ چرا در ادعای خود صادق نیستند و دوگانه برخورد می کنند؟ حمایت از تروریستها به چه دلیل است؟ ما حاضریم با اروپایی ها به مباحثه بنشینیم و ببینیم بشر کیست و حقوق او چیست. آیا قوانین ما بیشتر مدافع حقوق بشر واقعی است یا قوانین آنها؟ ما حاضریم با آنها در این باره محاجه کنیم.

جدول خلاصه نشست خبری صدم سخنگوی قوه قضاییه

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

پس از دستگیری مدیرعامل سابق بانک ملت، فرد جدیدی در این پرونده دستگیر شده؟

خبرگزاری میزان

هنوز 4 نفر بازداشتند. برخی متهمان که خارج از کشور بودند به آنها پیام دادند که برگردند. اگر هم برنگشتند توسط اینترپل برمی گردند. برخی از وجوه نقد که جابجا شده بود در حسابها نیز توقیف شده ولی هنوز حکمی صادر شده که به خزانه برگردد.

چرا پرونده هایی مانند نگین غرب، ثامن الحجج، پدیده شاندیز و پردیسبان این همه طول کشید؟ چرا برخی شکات نگین غرب می گویند همچنان از حضور وکلای آنها در دادگاه شعبه 36 تجدیدنظر تهران جلوگیری می شود؟

خبرآنلاین

این مطلب که می گویند اجازه حضور وکیل نمی دهند، کاملا خلاف است. مشکل اصلی این است که میزان دارایی این شرکتها با تعهدی که به مردم داده بودند، جور در نمی آید. قبول دارم خیلی پرونده طول کشیده ولی شروع پرونده برای رسیدگی قضایی خیلی طول نکشیده، برای استیفای حق مردم طول کشیده. حکم صادر شد و می شد دادگاه تجدید نظر نیز حکم را تایید کند. مردم می ماندند و زندانیان در زندان. تلاش شد مردم تا جایی که مقدور است به حقشان برسد. مردمی که از 500 هزار تومان تا بیشتر داده بودند تا صاحب خانه شوند. اگر این پول را که آن زمان داده بودند الان پسشان بدهند، چیزی دستشان را نمی گیرد بیش از 15هزار و 100 نفر شاکی بودند که بیش از 10 هزار و 500 نفرشان پول نقد با محاسبه روز داده شده و تعدادی نیز آپارتمان گرفتند. ممکن است صددرصد توفقات برآورده نشده باشد ولی اگر این میزان تلاش نمی شد، به این میزان هم نمی رسد. 15هزار شاکی در یک پرونده، چقدر کار اداری و حقوقی و قضایی نیاز دارد؟ اصلا مراجعه این تعداد به قاضی، مراجعات وکلا، زندانیان و خانواده ها چقدر وقت می برد؟ نزدیک به 10 هزار شاکی تعیین تکلیف شده اند. یا پول نقد با مازاد یا ساختمان گرفتند. پروژه دیگری برای 1000 نفر در نظر گرفته شده که 150 میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد. دادگاه پول ندارد، کسی وام نمی دهد. به شکات گفتیم پول بدهید، آنها هم اطمینان نمی کنند و می گویید با هزار زحمت پول بدهیم و ممکن است به آن نرسیم. از مردم خواهش می کنم مراقبت کنند تا کار به اینجا نرسد. در تهران 5-6 پرونده با شاکیان هزار نفر به بالاتا 15 هزار نفر داریم که بسیار وقتگیر است. بعضا هم پولی از بدهکاران در کار نیست. درباره نگین غرب، خیلی دست قاضی خالی نیست. البته برخی اموال معارض دارد و برخی نیز خریدار ندارد.

شخصی به نام رستم حاضر به سپردن وثیقه برای بابک زنجانی بوده؟

روزنامه ایران

بدهی های متهم پرداخت نشده، اموال شناسایی شده ولی تکافو نمی دهد که پرداخت شود. قرار شده اسناد این اموال به وزارت نفت منتقل شود. موضوع وثیقه گذاشتن برای متهم هم محرمانه نیست. هر کسی 10 هزار میلیارد تومان وثیقه معتبر بگذارد، قوه قضاییه می پذیرد و اقدام می کند. ولی تاکنون وثیقه داده نشده. پرونده نیز در حال مطالعه است. هر چند قرار صادر نشده، ولی حداقل مبلغ 10هزار میلیارد تومان است. هنوز ادعای ایشان درباره داشتن پول در خارج از کشور صادر نشده.

پرونده حمید بقایی چی شد؟

خبرگزاری مهر

خبر جدیدی ندارم. هنوز پرونده دردادسراست.

آیا کشورهای اروپایی پیشنهادی برای مذاکره با قوه قضاییه دارد؟

خبرگزاری آنا

چنین چیزی نشنیده ام. ما درباره حقوق بشر حرف داریم. جمهوری اسلامی ایران از گفتگو در این باره استقبال می کند.

چند بدهکار بانکی دانه درشت داریم که حاضر به پرداخت بدهی خود نیست؟

روزنامه اطلاعات

هنوز اشخاصی هستند که بدهکارند و امیدواریم نظام بانکی برای دادن تسهیلات به اشخاص، اعتبارسنجی و نظارت مناسب داشته باشد. امیدوارم بانک مرکزی و بانکها حساسیت داشته باشند. تعداد بدهکاران نیز مرتبط در حال تغییر است و نمی توان تعداد اعلام کرد. یک بدهکار نیز بازداشت شد که 150 میلیارد تومان بدهی داشت.

در پرونده بابک زنجانی اسمی از روسای جمهور هست؟

-

نه، عکس گرفتن و لوح تقدیر دادن جرم نیست. هیچ رئیس جمهوری به عنوان لوح تقدیر دادن مورد تعقیب قرار نمی گیرد.

نظر شما درباره اینکه یکی از مدیران مفسد، امانتدار و ذخیره نظام خوانده شد چیست؟

سایت نسیم آنلاین

ما منتظر نتیجه نامه معاون رییس جمهور هستیم تا مشخص شود چند نفر پول گرفته اند و چقدر بوده است. دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی هم همچنان اقدامات لازم را پیگیری می کند. کارگروه ویژه متشکل از روسای سازمانهای مختلف قوه قضاییه تشکیل شده و اقدامات دردست اجراست.اگر کسی ذخیره نظام و امانتدار باشد، نباید عزلش کنند و باید به او مدال بدهند!

آیا فردی به نام یاسین رامین از آقازاده های دولت نهم بازداشت شده؟

خبرگزاری موج

اصلا اسمش را نشنیده ام و خبر ندارم. قرار نیست همه پرونده های دادگستری را مطلع باشم.

لغو کنسرتهای موسیقی در خراسان توسط دادستانی و تشخیص پیشاپیش عدم رعایت شئونات اسلامی چیست؟

روزنامه جهان صنعت

چند بار توضیح دادم. مجوز را وزارت ارشاد می دهد اما دادن مجوز مانع از وظایف مدعی العموم و ناجا نیست. آنها نیز باید وظایف خود را در موضوع پیشگیری و مقابله و برخورد با جرم انجام دهد. تشخیص، پیشاپیش نیست، اگر پیش گیری باشد، پیشی است که روشن است! پیشی مبهم و مجمل نیست، برای جلوگیری از پیش روشن، اقدام می شود.

ممنوع التصویری آقای خاتمی از سوی چه ارگانی و به دلیل عنوان شده؟

خبرگزاری برنا

هم شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای داشته که دبیرخانه تعیین مصداق و اعلام کرده. دادستان نیز مستقلا وظایفی دارد که هر دو در این موضوع تطبیق دارد و هر دو تا زمانی که لغو نشده لازم الاجراست.

چرا طبق قانون، اسامی جرایم اقتصادی منتشر نمی شود؟

روزنامه همشهری

احکام قطعی اعلام می شود. در سایت قرار می گیرد و هر کس خواست می تواند بخواند. ممکن است حکم قطعی شود، اما فرجامخواهی فوق العاده ماده 477 را دارد. اگر درخواست پذیرفته شود، دستور توقف اعلام حکم ممکن است صادر شود یا نشود. موارد احکام قطعی اعلام می شود.

زمان دادگاه متعرضان به سفارت عربستان در دادگاه ویژه روحانیت چه زمانی است؟

روزنامه اعتماد

نمی دانم جلسه دادگاه برگزار شده یا نه. ولی پرسیدم و گفتند حکم صادر نشده.

مرخصی مهدی هاشمی به خاطر عمل مادرش صحت دارد؟

خبرگزاری فارس

این مطلب که شما گفتید صحت ندارد. مرخصی آمده در عید فطر و 4-5 روز برگشته باشد. ممکن است عمل جراحی مادرش هم تاثیر داشته باشد که در قانون موارد پیش بینی شده. ولی اینکه از آن تاریخ تا الان مرخصی باشد، صحت ندارد.

در مقابل تهدید مسئولان برای افشاگری روزنامه ها چه کنیم؟

روزنامه راه مردم

اسم این کار، افشاگری نیست. مطالبی که افراد خاصی دسترسی به طبقه بندی آن دارند، جرم است. اما اگر اطلاع رسانی مطالب است و به کسی برمی خورد، اشکال قانونی ندارد.

آخرین وضعیت مالباختگان موسسه ثامن الحجج چه شد؟

حزب الله

درباره تعاونی اعتبار ثامن الحجج کار فوق العاده ای توسط بانک مرکزی و قوه قضاییه و دستگاه اطلاعاتی شد. اگر این کارها نمی شود چه بسیار مردم گرفتار می شدند. تا امروز 35 هزار حساب دیگر باقی مانده است.

در انتصاب رئیس جدید صندوق توسعه ملی تخلف شده؟

خبرگزاری تسنیم

طبق قانون و ماده 17 اساسنامه این صندوق، ارکان هیات های امنا، عامل و نظارت هستند. حکم انتصاب هیات عامل را رئیس جمهور می دهد. اعضای هیات عامل نیز یک نفر را به عنوان رئیس انتخاب می کنند و حکم انتصاب را رئیس جمهور امضا می کند. این که می گوید خلاف مقررات بوده، این است که جلسه هیات امنا تشکیل نشده. صورتجلسه دست به دست شده. دوم هیات عامل تشکیل نشده تا بخواهد رئیس خود را انتخاب کند.

علت بازداشت شهرام جزایری در مشهد چیست؟

خبرگزاری ایرنا

خبر ندارم.

چرا تعداد کافی قاضی در قوه قضاییه جذب نشده است؟

روزنامه حمایت

در برنامه پنجم اجازه جذب 4هزار قاضی داده شده بود که انجام شد. همه اینها تازه کارند. تعدادی قاضی نیز بازنشست شدند یا استعفا دادند و رفتند. انتظار داشتیم در برنامه ششم نیز جذب 4هزار قاضی را داشته باشیم ولی با آن جذب حداکثر سالانه 500 نفر در نظر گرفته شده است.

در شبکه 3 تصویری از اعدام روی سخنان دادستان مشهد در خصوص لغو کنسرتها پخش شد و باعث ایجاد فضای رعب و وحشت علیه قوه قضاییه شد. نظر شما در این باره چیست؟

روابط عمومی قوه قضاییه

این مطلب درست نبود. اعتراض شد و بیش از اعتراض هم به آنها گفتیم این خبط بزرگی است که دو موضوع با مسئله مختلف، که فاصله زمانی زیادی هم دارد، با همدیگر پخش شود که برای بیننده اشتباه به وجود بیاید. قول دادند اصلاح کنند هر چند بخشی از آن اصلاح شدنی نیست.

با یارگیری برخی نامزدهای ریاست جمهوری در شرایط فعلی برخورد نمی شود؟

سایت دانا

همه می گویند قانون انتخابات درباره نحوه تبلیغات و پولهای خرج شده، باید بازنگری شود. ما هم معتقدیم قانون انتخابات نیاز به بازنگری دارد.

ارتباط پرونده آقای حسین فریدون با اظهارات فرمانده سپاه درباره فساد در برخی سازمان ها چیست؟

سایت بسیج نیوز

من تحلیل گر نیستم. اگر سووال قضایی دارید می توانم جواب بدهم!

شهرام امیری به جرم جاسوسی اعدام شد. مسئولان دولت نهم به استقبال این فرد رفتند. دلیلش چه بود؟

روزنامه فرهیختگان

درباره رودست خوردن سیستم اطلاعاتی آمریکا از سیستم اطلاعاتی ایران توضیح کامل دادم.

پرونده آقای احمدی نژاد به کجا رسید؟ انتخابات نزدیک است.

روزنامه اسرار

رسیدگی صورت می گیرد.

105105

کد خبر: 668074

وب گردی

وب گردی