شورای رقابت مانع خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا شد

رئیس شورای رقابت روز گذشته با قاطعیت اعلام کرد که «این شورا با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران مخالف است»، به گفته کارشناسان، شورای رقابت هیچ گاه زمینه انتقال معاملات پتروشیمی از بازاری شفاف و رقابتی به بازار آزاد و بدون ضوابط را فراهم نخواهد کرد که همین طور هم شد.  

به گزارش ایسکانیوز، پس از برخی تلاش ها برای اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا که اصلی ترین بهانه برای انجام این کار، لزوم انتقاد قراردادهای بلند مدت میان پتروشیمی ها با صنایع پایین دستی عنوان شده بود که این امکان نیز در بورس کالا فراهم و معاملاتی به صورت بلندمدت انجام شد، سرانجام این پرونده به شورای رقابت رفت که این شورا نیز طبق انتظارها با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مخالفت کرد.
رضا شیوا عصر دیروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: شورای رقابت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مخالفت کرده و به مرکز ملی رقابت 3‌ماه فرصت داده تا ضوابط فعالیت در بازار پتروشیمی را مشخص کند که این ضوابط امروز (دوشنبه) اعلام خواهد شد.
او تصریح کرد: پیشنهاد مرکز ملی رقابت این است که کارگروهی برای نظارت بر فعالیت تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌های پتروشیمی تشکیل شود و بر معاملات این محصولات در بورس کالا نظارت کند. رئیس شورای رقابت ادامه داد: این کارگروه بر همه جوانب بازار محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا نظارت خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: طبق بند سوم مصوبات شصت و سومین جلسه شورای رقابت در تاریخ 28 فروردین90 معاملات عمودی و تودرتوی شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های خودروساز، در بورس ممنوع است. به گفته شیوا، این مصوبه قانونی تأکید دارد: «به‌منظور جلوگیری از ایجاد تمرکز عمودی در بازار خودرو مقرر می‌شود که بنگاه‌هایی که رابطه عمودی با شرکت‌های خودروساز دارند از قبیل قطعه‌سازان و تشکل‌های آنها مجاز به داشتن عضو در هیأت مدیره خودروسازان نیستند. سازمان بورس مکلف است موضوع را بررسی و موارد خلاف را گزارش دهند و دستور اصلاح را به سهامداران صادر کند».
رئیس شورای رقابت تأکید کرد: متأسفانه شواهد نشان می‌دهد که این نوع معاملات در شرکت‌های خودرو‌ساز انجام شده است.
او افزود: برای روشن‌شدن موضوع نامه‌ای را به سازمان بورس ارسال کرده‌ام. پس از دریافت گزارش آن سازمان جزئیات این معاملات را در نشست اعضای شورای رقابت مطرح می‌کنیم و تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهیم کرد.
شیوا افزود: شورای رقابت شیوه کنونی معاملات تودرتوی سهام خودروسازان را برخلاف مقررات و غیرقانونی می‌داند.
401/602

کد خبر: 668212

وب گردی

وب گردی