محمدی: راه اندازی بورس ارز از سیاست های جدید دولت است

رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار از جدی شدن برنامه راه اندازی بورس ارز خبر داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری بورس 24، شاپور محمدی، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار ارز ایران با ریسک های مختلفی از جمله ارز چند نرخی رو به رو بوده و این مسئله از مواردی است که مانع از ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور می شود.
محمدی افزود: ایجاد بورس ارز از سیاست های جدید دولت بوده که در دستور کار قرار دارد تا به کمک آن معاملات بین المللی راحت تر و با شفافیت بیشتر انجام شود، ضمن این که این عامل از عوامل ترغیب کننده ورود سرمایه گذاران خارجی محسوب می شود.
وی اظهار داشت: بر همین اساس شناسایی بورس ارز و بازارهای معاملاتی آن برای هر معامله گری لازم و ضروری است چرا که پوشش نوسانات نرخ ارز مهمترین مسئله در این بازار به حساب می آید.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اقدامات انجام شده برای راه اندازی بورس ارز نیز گفت: هماهنگی هایی با بانک مرکزی انجام شده که مقررات آن در شورای عالی بورس تصویب شده و اقدامات لازم برای راه اندازی بازار ارز با تکمیل هماهنگی های بانک مرکزی پیگیری خواهد شد.
او گفت: بورس ارز با هماهنگی کامل با بانک مرکزی در بورس کالای ایران ایجاد خواهد شد، البته نظر بانک مرکزی مثبت بوده ولی باید این نهاد کنترل های لازم را بر بازار ارز داشته باشد. وی پیش بینی کرد تا چند ماه آینده مقررات تشکیل بورس ارز نهایی شود.

کتاب پوشش نوسانات نرخ ارز
براساس این گزارش، گفتنی است حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران به بهانه برنامه راه اندازی بورس ارز در این بازار در کتابی جامع با عنوان پوشش نوسانات نرخ ارز (بازار قراردادهای آتی) در یازده فصل به بررسی ابعاد مختلف بورس ارز پرداخته است.در بخشی از این کتاب می خوانیم:یکی از نیازهای فعالان بازار دسترسی به ابزارهای مناسب جهت مدیریت ریسک نوسانات نرخ ارز است،امکانی که در حال حاضر بازارهای مالی ایران از داشتن آن محروم است.
در این کتاب به بازار قراردادهای آتی نیز توجه شایانی شده و چندین فصل از آن به این موضوع در بازار ارز پرداخته است.
نویسنده در بخشی از کتاب می گوید: استفاده از ابزارهای مشتقه و به خصوص قراردادهای آتی جهت مدیریت نوسانات قیمت به یک رویه و رویکرد استاندارد در جهان تبدیل شده است. مجموعه رخدادهای چند سال گذشته ایران و دورنمای اقتصاد ایران در سال های آتی لزوم پاسخگویی و نیاز بازار به ابزارهای مشتقه ارزی را بیش از پیش نمایان ساخته است.مطالب این کتاب در سه بخش و در قالب یازده فصل نگارش گردیده است در بخش اول ( فصول سه تا چهار ) مبانی بازار ارز تجزیه و تحلیل گردیده است.در بخش دوم ( فصول پنج تا هفت ) ساختار این بازار و ویژگی های بازار ارز در ایران به طور دقیق مورد تجزیه و تحللی قرار گرفته اند. بخش سوم این کتاب (فصول 7 تا 11) به قراردادهای آتی ارز اختصاص داده شده است.
401/601

کد خبر: 668279

وب گردی

وب گردی