وزیر کشور: خبرنگاران  بایددر نشر حقیقت فعال باشند/در حال حاضر امنیت داخلی کشور در شرایط مطلوبی است

وزیر کشور در نشست خبری امروز که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد گفت: همه خبرنگاران باید در محتوا به حقیقت گرایی توجه جدی داشته باشند و هر چه در نشر حقیقت فعال باشیم اثرگذاری بیشتری خواهیم داشت.

زهره حاجیان: عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: باید به این نکته توجه کنیم که انسان فطرتا به دنبال حقیقت است و به طور کلی هم عقل حقیقت جویی را می‌پذیرد و هم فطرت انسان حقیقت را قبول دارد خواست عمومی جامعه نیز حقیقت گرایی است.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید جامعه را به سمت امید و اعتماد سوق داد گفت: بدون شک امید موجب حرکت جامعه خواهد شد و باعث مشارکت در جامعه خواهد بود و مطالبی که به عنوان خبر، خبرنگار و اطلاع رسانی عنوان می‌شود نقش مهمی در انتخاب افراد در جایگاه‌های مختلف خواه داشت.

تاثیرگذاری و رسالت خبرنگاران در جامعه

او به تاثیرگذاری و رسالت خبرنگاران در جامعه اشاره کرد و گفت: در این مسیر باید از تکنولوژی‌هایی که سرعت انتشار خبر را افزایش داده است استفاده کرد. استفاده از این تکنولوژی‌ها دو جنبه ابزار فیزیکی و نرم افزاری را در بر می‌گیرد. ابزار فیزیکی در اختیار همه قرار دارد اما در حوزه ابزار نرم افزاری که شامل محتوا و شیوه کار است باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه اگر عوامل موفقیت خبرگزاری‌ها و جامعه رسانه‌ای را بررسی کنیم متوجه می شویم که این خبرگزاری‌ها به حقیقت گرایی توجه ویژه‌ای داشته‌اند گفت: هر چه از حقیقت گرایی فاصله بگیریم و تلاش کنیم با برانگیختن احساسات و چنین شیوه‌هایی افرادی را در کنار خود جمع کنیم بدون شک این پایدار و اثرگذار نیست و در درازمدت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

اعتماد سازی

وزیر کشور به بحث اعتماد سازی اشاره کرد و گفت: ما به شرطی موفق هستیم که اعتماد مردم را داشته باشیم و اعتماد در دراز مدت شکل می‌گیرد و برای همین است که بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و سایت‌ها، در آغاز کار خود با طرح چند موضوع جنجالی مخاطبین را به رسانه خود جذب می‌کنند اما بعد از مدتی این رسانه‌ها منفعل می‌شوند.

وزیر کشور با اشاره به اهمیت احیای ارزش‌های اخلاقی، دینی و مطالبه حق مردم به عنوان رسالت خبرنگاران گفت: ما در وزارت کشور نگاه ویژه‌ای به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران داریم در همین راستا هر سوالی که می‌دانستیم و می‌توانستیم پاسخ دادیم. اعتقاد داریم سرمایه ماندگار ما اعتماد مردم است که باید با پاسخگویی به این اعتماد دست پیدا کنیم.

او به وضعیت خاص کشور اشاره کرد و گفت: در جامعه امید فراوانی ایجاد شده است و باید میان امید و دغدغه هایی که وجود دارد جامعه را به سمت سوق ببرم چرا که امید موجب حرکت جامعه می‌شود و بستر مشارکت را فراهم می‌کند.

وزیر کشور ادامه داد: اگر جامعه با به دغدغه‌ها معطوف کنیم موجب یاس و از بین رفتن انگیزه‌ها می شود و این موضوع انفعال جامعه را به همراه دارد.

رحمانی فضلی در خصوص امنیت داخلی کشور گفت: در حال حاضر امنیت داخلی کشور در شرایط مطلوبی است که این موضوع نقطه قوت ما قلمداد می‌شود. این در شرایطی است که وضعیت کشورهای منطقه را مشاهده می‌کنیم.

او افزود: امروز شرایط اقتصادی کشورمان در ثبات مناسبی قرار گرفته است که دولت و مجلس رسانه‌ها و مردم همگی به نوبه خود در این ثبات سهم داشته‌اند. خوشبختانه در حال حاضر شاخص‌های کلان اقتصادی علاوه بر ثبات رو به بهبود است که می‌تواند اعتمادساز سرمایه گذاری باشد.

موقعیت فعلی کشور در حوزه سیاست خارجی مطلوب است

وزیر کشور گفت گفت: در حوزه اجتماعی شاهد وحدت و انسجام بسیار خوبی هستیم و با وجود تکثر و تنوعی که در کشور وجود دارد و با وجود سلایق و آسیب‌های اجتماعی در کشور قطعا با تحمل و درایت می‌توانیم مشکلات را نیز حل کنیم.

او گفت: موقعیت فعلی کشور در حوزه سیاست خارجی نیز مطلوب است و گام‌های بزرگی برداشته‌ایم بی تردید رفع بلای بزرگی شده است. تهدیدهایی که وجود داشت عملا و علناً از بین رفته که نشانه قدرت و استقامت مردم و درایت رهبری است.

وزیر کشور در خصوص دغدغه‌های مطرح شده توسط یکی از خبرنگاران در خصوص انجمن صنفی خبرنگاران گفت: مسئولیت این انجمن با وزارت ارشاد است اما هر کمکی که از ما بر بیاید قطعا انجام می‌دهیم البته بهتر است به دنبال ثبت انجمن یا NGO جدیدی در وزارت کشور باشیم و در کنار آن موضوع انجمن صنفی خبرنگاران را نیز پیگیری کنیم.

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص حضور خبرنگاران در عملیات‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیز به مزاح گفت: برای انجام چنین امری باید خبرنگاران در یک محضر به صورت رسمی تعهد دهند که اگر اتفاقی برای آنها افتاد مقصر وزارت کشور نیست. در چنین شرایطی امکان حضور آنها در این عملیات‌ها وجود دارد.

لغو کنسرت‌ها به یک درصد هم نمی‌رسد

وزیر کشور درباره برخی اتفاقات در لغو کنسرت‌ها در استان‌های کشور اشاره کرد و گفت :لغو کنسرت‌ها در سراسر کشور شاید به یک درصد هم نمی‌رسد، البته این آمار در برخی استان‌ها شاید نسبتاً زیاد باشد، مانند خراسان که البته باید تأکید کنم این نگاه به‌هیچ‌عنوان حکومتی نیست.

او افزود: در آخرین مورد در سبزوار که قرار بود کنسرتی برگزار شود و لغو شد، در پی این موضوع بنده به رئیس قوه قضائیه نامه‌ای نوشتم و خواهش کردم با توجه به ظرفیت‌های حقوقی و قانونی موضوع کنسرت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد، از طرفی مجوز کنسرت ازنظر محتوا توسط وزارت ارشاد داده می‌شود و از سوی دیگر امنیت برگزاری کنسرت‌ها بر عهده نیروی انتظامی است و البته حوزه قضائیه هم در هر امری که احساس کند در آن جرمی اتفاق می‌افتد، می‌تواند ورود کند، اما اینکه نیت‌خوانی کنیم و اصل را بر این بگذاریم که همه کنسرت‌ها با مشکلاتی روبرو هستند درست نیست.

رحمانی فضلی درباره جابجایی استانداران و فرمانداران گفت: من در دو شرایط تصمیم جابجایی استانداران می‌گیرم، اول خودم به این جمع‌بندی برسم و دوم اینکه آقای رئیس‌جمهور با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده‌اند به این نتیجه برسند که باید فردی تغییر کند وبارها تأکید کرده‌ام حتی اگر شب انتخاباتم به این جمع‌بندی برسم که استاندار یا فرمانداری نیاز است که تغییر کند، حتماً این کار را انجام می‌دهم و تاکنون نیز تمامی جابجایی‌ها در استانداری‌ها با نظر من صورت گرفته و آقای رئیس‌جمهور نیز دستور جابجایی هیچ فردی را نداده‌اند، اما دو، سه مورد دستور بررسی دادند که ما انجام دادیم.

فعالیت‌های زودرس انتخاباتی ممنوع است

وزیر کشور درباره فعالیت زودهنگام انتخاباتی گفت: فعالیت‌های زودرس انتخابات ممنوع است و قطعاً تذکر می‌دهیم و این مسائل نیز مطمئناً در بررسی صلاحیت افراد لحاظ می‌شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه گفته شده که آمار طلاق را اعلام نمی کنیم تاکید کرد: ما نگفتیم آمار طلاق گفته نشود، این حرف را یکی از کارشناسان گفته بود و رئیس سازمان ثبت‌احوال این مطلب را اصلاح کرد،و از این به بعد آمار اعلام می شود و لزومی ندارد که آمارها را از مردم مخفی کنیم .

105105

کد خبر: 668327

وب گردی

وب گردی