اوحدی: ایران با میانجیگری فرانسه مسائل حقوقی فاجعه منا را پیگیری می کند

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا، گفت: وزارت امور خارجه کشورمان به زودی هیأتی را برای پیگیری فاجعه منا عازم فرانسه خواهد کرد و این کشور در برخی مسائل مرتبط با پیگیری‌های این فاجعه نقش واسط را ایفا می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه ایران، سعید اوحدی شامگاه دوشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با عنوان «از فاجعه منا تا کارشکنی‌های سعودی‌ها برای حج امسال»، افزود: پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات خانواده شهدای منا به طور جد ادامه دارد و کارهای زیادی برای خانواده‌های شهدای منا انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به حل مشکل بیمه درمانی این افراد اشاره کرد.
او درباره موضوع پرداخت حق بیمه شهدای فاجعه منا نیز افزود: در این خصوص تفاهمنامه‌ای با مدیرعامل شرکت بیمه به امضا رسید تا موضوع انحصار ورثه برای خانواده‌های شهدای منا حل شود و با تعهد سازمان حج مابه‌التفاوت بیمه به خانواده‌ها پرداخت شود و در حال حاضر حدود 90 درصد از خانواده‌ها مبلغ بیمه‌های خود را دریافت کرده‌اند.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره برخی خدمات بنیاد شهید که یکی از گلایه‌های خانواده‌های شهدای فاجعه منا بود تاکید کرد: برخی گلایه‌ها از سوی خانواده‌های شهدای منا عنوان شده به دلیل این بود که سال گذشته در اسفند ماه تفاهمنامه‌ای را با بنیاد شهید به امضا رساندیم و این مهم زمانی بود که بودجه بنیاد بسته شد و پس از آن عنوان شهید به جان باختگان شهدای منا اصلاح شد و بعد از این تفاهمنامه و عنوان نام شهید خانواده‌ها تحت پوشش خدمات قرار گرفتند.
اوحدی افزود: در حال حاضر نیز خدمات فرهنگی و درمانی نسبت به خانواده‌ها انجام می‌گیرد و توجه به خانواده‌های شهدای منا مورد تأکید ویژه قرار دارد.رئیس سازمان حج و زیارت کمیته حقیقت‌یاب برای فاجعه منا را از ضروریات اعلام کرد و گفت: یک سوی قضیه پیگیری باید از طرف عربستان انجام بگیرد و مستندات یا فیلم‌های موجود را در اختیار این کمیته قرار دهد، اما به هیچ وجه عربستان این مستندات را در دسترس قرار نداده است که امیدواریم پیگیری‌ها به نتیجه برسد.
اوحدی به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر زنده نگهداشتن یاد شهدای منا و فراموش نشدن این فاجعه تأکید کرد و گفت: به همین منظور برنامه وسیعی در نخستین سالگرد شهدای فاجعه منا داریم و امیدواریم یاد و خاطره این عزیزان زنده نگه‌داشته شود.
او تاکید کرد: در حال حاضر ما با 24 کشوری که در فاجعه منا زائران خویش را از دست داده‌اند در ارتباط هستیم و خود نیز پیگیری‌های حقوقی را برای احقاق حق بطور جد ادامه می‌دهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت به انتقاد از عملکرد مسئولان عربستان سعودی در خلف وعده‌ها نسبت به جان باختگان منا پرداخت و تاکید کرد: عربستان سعودی تا به امروز برخلاف وعده‌هایش دیه هیچ یک از شهدای منا را پرداخت نکرده و حتی دیه شرعی و قانونی جان باختگان حادثه جرثقیل مسجدالحرام را نیز تحویل نداده است.
او افزود: به دولت عربستان سعودی توصیه می‌کنیم موضوع امنیت زائران را جدی بگیرد و به تمام زائران خانه خدا توجه نشان دهد که امیدواریم وزارت حج این کشور نیز تغییر رفتار دهد و ما نیز شاهد آن باشیم.

او درباره پیش‌بینی‌اش از حج سال آینده و مذاکرات انجام شده برای این منظور نیز گفت: مکاتباتی با دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی انجام داده‌ایم و به آنها تأکید کرده‌ایم، یکی از وظایف آنان پیگیری این موضوع است چرا که جمهوری اسلامی ایران نیز عضو این سازمان محسوب می‌شود، که امیدواریم با پیگیری‌های این سازمان شاهد تغییر رفتار عربستان سعودی باشیم.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: سهمیه حج تمتع امسال را نیز پیگیری خواهیم کرد و عربستان نمی‌تواند سهمیه‌ای که مصوب سازمان همکاری‌های اسلامی بوده را به سایر کشورها ارائه دهد و ما سهمیه امسال را برای سال بعد مطالبه خواهیم کرد.
اوحدی دباره تعیین تکلیف برای عمره مفرده نیز گفت: عمره مفرده نیز براساس تصویب هیأت دولت انجام نمی‌گیرد چرا که منوط به محاکمه 2 پلیس مجرم سعودی است و متأسفانه هنوز حکم این پلیس‌های خاطی به اجرا در نیامده است. رئیس سازمان حج و زیارت در رابطه با ارائه تسهیلات سفر به عتبات برای دارندگان فیش عمره و حج تمتع نیز عنوان کرد: با توافق انجام شده میان سازمان حج و زیارت با بانک ملت و ملی کسانی که برای حج تمتع و عمره ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند از تسهیلات یک میلیون و500هزارتومانی سفر به عتبات عالیات بهره بگیرند.
او درباره این پرسش که در سال 2006 اعلام شده بود آب زمزم آرسنیک بالاتر از حد مجاز دارد و هلال احمر نیز آن را تأیید کرده بود، گفت: در سال‌هایی که این موضوع مطرح شد هلال احمر و وزارت بهداشت تحقیقاتی در این باره انجام دادند و سازمان حج نیز اعلام کرد که زائران خانه خدا فقط از بطری‌های مشخصی که از سوی مجموعه استاندارد عربستان تأیید شده است استفاده کنند.اوحدی درباره آمار ثبت‌نام‌کنندگان سفر اربعین حسینی(ع) اظهار کرد: تا پایان سومین روز ثبت‌نام علاقه‌مندان برای سفر به عتبات در ایام اربعین حسینی(ع) بیش از 21 هزار نفر نام‌نویسی کردند که پیش‌بینی می‌کنیم امسال در حدود 2 میلیون نفر از زائران ایرانی در این مراسم حضور پیدا کنند.

20106

کد خبر: 668717

وب گردی

وب گردی