حضور موشک‌اندازهای ویتنامی در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی

خبرگزاری رویترز از حضور موشک‌اندازهای ویتنام در ۵ نقطه در دریای چین جنوبی خبر داد که منجر به افزایش تنش با چین خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، ویتنام موشک‌اندازهای متحرکی را که قابلیت حمله به فرودگاه‌های و تاسیسات نظامی چین دارند، در مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی مستقر کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت، دیپلمات‌ها و مقامات نظامی به رویترز گفتند که موشک‌‌اندازهای متحرک از خاک ویتنام به 5 نقطه متفاوت در جزایر «اسپارتلی» منتقل شده‌اند. این اقدام ویتنام می‌تواند به افزایش تنش‌ها با پکن منجر شود.

وزیر خارجه ویتنام گفت که این اطلاعات غلط است و هیچ توضیح دیگری نداد. معاون وزیر دفاع ویتنام هم در سنگاپور به رویترز گفته بود که ویتنام چنین تاسیسات نظامی یا تسلیحاتی آماده در جزایر مورد مناقشه ندارد اما حق چنین اقداماتی را دارد.

وی در ادامه گفته بود «این حق قانونی ما است تا از خود دفاع کنیم و تسلیحات خود را به هر منطقه‌ای در محدوده قلمرو خود در هر زمانی انتقال دهیم.»

فرستادگان وزارت خارجه ویتنام گفتند که بعد از اعلام حکم دادگاه لاهه در پی اعتراض فیلیپین نسبت به حق چین بر دریای چین جنوبی، ویتنام قصد داشت موشک‌اندازهای خود را در این منطقه مستقر کند.

وزیر دفاع چین هم با ارسال فکسی به رویترز گفت «ارتش چین از نزدیک شرایط دریایی و هایی را در منطقه بررسی می‌کند.» وزارت دفاع چین همچنین گفته بود «امیدواریم کشورهای مربوطه به چین و برنامه محافظت مشترک صلح و ثبات در دریای چین جنوبی ملحق شوند.»

فیلیپین،‌ ویتنام و چین هر سه مدعی مالکیت بر دریای چین جنوبی هستند و پکن با اعتراض نسبت به نتیجه دادگاه از پذیرش آن امتناع کرد.

303300

کد خبر: 668798

وب گردی

وب گردی