در جلسه معارفه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چه گذشت؟/ میرزاده: اعضای جدید هیات علمی به ۲۰ هزار نفر می‌رسد

جلسه معارفه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس عصر سه‌شنبه در محل این کمیسیون برگزار شد.‌

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این جلسه که رئیس و نواب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان عضو و رئیس و هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند، دکتر حمید میرزاده به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

دکتر میرزاده ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) اظهار داشت: 37درصد دانشجویان کشور، 40درصد آموزش پزشکی، 54درصد تحصیلات تکمیلی و 56درصد کل اعضای هیات علمی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند، در دوره اخیر و با سیاست‌های کیفی‌سازی دانشگاه، حدود 11هزار عضو هیات علمی جدید جذب دانشگاه آزاد اسلامی شده یا ارتقا مرتبه علمی یافته اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: 65 درصد کل اعضای هیات علمی این دانشگاه مرتبه مربی داشتند و امروز با سیاست‌های جدید و اجرای برنامه جذب عیات علمی، این نسبت برعکس شده و 60درصد استادان تمام وقت این دانشگاه رتبه استادیار به بالا دارند.

میرزاده ابراز امیدواری کرد تعداد جذب جدید اعضای هیات علمی در این دوره مدیریت به 20هزار نفر برسد.

دکتر میرزاده به رتبه 164 دانشگاه آزاد اسلامی در تولید جهانی علم بین دانشگاه‌های جهان اشاره کرد و گفت: اگر امروز رتبه ایران در تولید جهانی علم 16 است، تاثیر سهم بالای دانشگاه آزاد اسلامی در این رتبه انکار ناپذیر است.

ابلاغ بخشنامه مقابله با رکود علمی در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی به برنامه‌های کیفی سازی دانشگاه اشاره کرد و تصریح کرد: تا پایان برنامه پنج ساله ششم، نسبت اساتید با درجه استادیار به بالا به مربی 80 به 20 خواهد رسید. همچنین برای نخستین بار بخشنامه مقابله با رکود علمی ابلاغ شده و ممیزی رشته‌ها با سختگیری بسیار توسط خود دانشگاه انجام شده است.

دکتر واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه‌آزاد اسلامی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مهمترین برنامه سال جاری دانشگاه آزاد اسلامی بوده است، به وجود 95 مرکز رشد که 35درصد مراکز رشد کشور را تشکیل می‌دهد، 900 واحد فن‌آور و شرکت دانش بنیان که 80درصد آن در دوره فعلی تاسیس شده، اشاره کرد.

همچنین در ادامه دکتر میرزاده راهکارهایی برای کاهش واحدهای زیان‌ده را یادآور شد و صرفه جویی، کاهش هزینه‌ها، تبدیل به احسن اموال، پیگیری تاسیس رشته‌های چندنظمی و... را به عنوان بخشی از این راهکارها برشمرد.

وی با بیان اینکه راهکارهای فوق روشی برای جبران خالی ماندن برخی صندلی‌های دانشگاه در کد رشته محل‌های بدون داوطلب است، گفت: تبدیل به احسن اموال برای جبران هزینه‌های جاری است و برای سرمایه گذاری دانش بنیان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به فعالیت‌های بین الملل این دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر اهداف علمی، آموزشی و پژوهشی، شبکه بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی با دفاتر جدیدالتأسیس خود و واحدهای قبلی و با همکاری واحد بین الملل اقدام به جذب دانشجوی مقیم خارج از کشور و فارسی‌زبان کرده که هدف آن گسترش زبان فارسی، تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام و همچنین آموزش هنر ایرانی – اسلامی است.

میرزاده به حدود 10هزار دانشجوی غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و ابراز امیدواری کرد توسعه بین الملل دانشگاه ادامه یابد.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نخستین دانشگاه ابلاغ کننده بخشنامه کرسی‌های آزاداندیشی بوده و به دنبال سیاست‌هایی است که دانشجویان نیز از این کرسی‌ها بیشتر استقبال کنند.

دکتر میرزاده به پیشرفت 10 تا 80درصدی پروژه‌های عمرانی در 3 سال اخیر اشاره کرد و گفت: تراز مالی دانشگاه در 3 سال اخیر مثبت بوده و امیدواریم پروژه‌های عمرانی بیشتری در سال جاری افتتاح شود.

ورود پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی در حل مشکل ریزگردها و حل مسائل زیست محیطی و ماموریت گرایی دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ورود جدی این دانشگاه برای حل مشکلات اصلی کشور نیز پرداخت و اظهار داشت: سازمان سما اولویت برنامه‌های خود را به مناطق محروم اختصاص داده است. همچنین پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی در حل مشکل ریزگردها و حل مشکلات زیسا محیطی وارد شده و با ماموریت گرایی دانشگاه استادان دانشگاه با همکاری وزارت نفت، در میدان‌ نفتی کرنج مشغول فعالیت تحقیقاتی برای افزایش راندمان چاه های نفتی این میدان هستند.

طه‌هاشمی: افزایش 10 برابری بودجه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی

در ادامه این جلسه، دکتر سیدطه‌هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به اقدامات فرهنگی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در زمان شروع کار بنده، تنها 10 واحد مسئول فرهنگی داشتند که با تشکیل شورای راهبردی فرهنگی، بودجه فرهنگی 10برابر افزایش یافت.

وی با اشاره به طرح‌های ماندگار فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی فصل جدیدی ایجاد شده و این طرح‌ها در سه بخش کالبدی، طرح‌های نهادی و طرح‌های رخدادگرا تنظیم شده است.

طه‌هاشمی در توضیح طرح‌های ماندگار کالبدی گفت: این بخش در گذشته هم وجود داشته است،‌ به عنوان مثال ساخت مساجد را آغاز کردیم که تاکنون 20 مسجد ساخته شده و یا در حال ساخت است. به همین منظور بخشنامه ای را ابلاغ کردیم که مساجد در مکان‌هایی ساخته شود که مردم هم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. ساخت خانه استاد،‌ خانه ادبیات، یادمان‌های شهدا و ... از جمله مواردی است که باید طراحی شود به گونه ای که برای عموم مردم نیز قابل استفاده باشد.

دکتر‌هاشمی همچنین در خصوص طرح‌های نهادی تصریح کرد: پیش از این واحدها از پرداختن به کانون‌ها، تفکرات و نشریات پرهیز داشتند، اما امروز یکی از امتیازاتی که به عملکرد واحدها داده می‌شود این است که چه میزان در توسعه این حوزه نقش داشته اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی با اشاره به اهمیت طرح‌های رخدادگرا نیز اظهار داشت: این طرح‌ها می‌توانند در لایه‌های رفتاری جامعه، وارد شوند. دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل در اختیار داشتن حدود 1.6میلیون دانشجو می‌تواند طرح‌هایی را که در فرهنگ عمومی جامعه نقش دارد، به راحتی در درون دانشگاه پیاده کنند.

عسکری: تعامل با مجمع نمایندگان استان‌ها

حجت الاسلام علی عسکری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با تبریک آغاز مجلس جدید و شروع به کار کمیسیون‌ها و نیز فرارسیدن ایام ولادت امام رضا (ع) گفت: حضور رئیس و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی یکسویه نیست و دانشگاه دغدغه‌های نمایندگان را می‌شنود و به کار می‌بندد.

وی به ارائه کتابچه راهبردها و عملکردهای معاونت پارلمانی اشاره کرد و گفت: در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، در استان‌ها در راستای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیریت استان و هیات امنایی تشکیل و ‌تعامل با مجمع نمایندگان استان‌ها آغاز شده است.

علی عسکری با اشاره به درخواست نمایندگان برای ادامه توسعه تحصیلات تکمیلی، بومی گزینی و توسعه عدالت آموزشی اظهار داشت: جلسات مشترک با ریاست دانشگاه و معاونان در سطح استان‌ها تشکیل می‌شود که نمونه آن هفته گذشته در استان کرمان برگزار شد.

زاهدی: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت اقتصاد دانش بنیان قابل تقدیر است

دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت اقتصاد دانش بنیان و کاهش وابستگی به شهریه را از اقدامات قابل تقدیر دکتر حمید میرزاده و همکاران وی دانست.

وی افزود: من از گذشته این خواسته را از دانشگاه آزاد اسلامی داشته ام و الحمدالله این امر در زمان دکتر میرزاده انجام شده است. طرح تجمیع دانشگاه آزاد اسلامی نیز جای تقدیر و تشکر دارد.

زاهدی همچنین از حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از رویکرد نظام به جلوگیری از تشکیل اردوهای بدون مجوز و مختلط تقدیر کرد و به تصویب آیین نامه آن در جلسه مشترکی با وزیر علوم و با مشارکت معاونت فرهنگی اشاره کرد.

ارائه نقطه نظرات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بازدید از واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در اقصی نقاط ایران، برتری امکانات آموزشی، پژوهشی، کارگاهی و آزمایشگاهی آن نسبت به رقبا به چشم می‌آید، به ارائه نظرات خود درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خدمات بزرگی در توسعه تحصیلات تکمیلی انجام داده و به مطالبات بحق مردم پاسخ داده است که افتخار بزرگی برای انقلاب اسلامی به حساب می‌آید و همه خانواده‌های ایرانی از آن بهره‌مند شده اند.

وی با طرح این سوال که اگر دانشگاه آزاد اسلامی نبود، تأمین این همه نیروی متخصص چطور ممکن می‌شد، به تاثیر اقتصادی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این دانشگاه با حدود 100هزار فرهیخته همکاری دارد که جای تشکر دارد.

زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه اصفهان در مجلس، دکتر سیدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی و صادقی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از ارائه گزارش دانشگاه آزاد اسلامی، به بیان نقطه نظرات و مطالبات خود پرداختند.

دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه نظرات نمایندگان قطعاً مد نظر و ملاک عمل خواهد بود، از حمایت‌های ایشان قدردانی کرد.

پس از این جلسه نیز دکتر میرزاده به دیدارهایی جداگانه با اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پرداخت و برای ایشان در دوره جدید مجلس آرزوی موفقیت کرد.

20101

کد خبر: 668907

وب گردی

وب گردی