رسانه های غربی ادعا کردند ویتنام با افزایش تنش در منطقه ناپایدار دریای جنوبی چین، جایی که پکن اقدام به احیای زمین کرده موشک هایی را برای پرتاب در مناطق مورد مناقشه در این پهنه آبی در جزایر اسپراتلی مستقر کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، مقام ها و رسانه های ویتنام تاکنون استقرار این موشک ها را تایید نکرده اند، اما برخی رسانه های غربی و منطقه جنوب شرق آسیا روز چهارشنبه از استقرار این موشک ها توسط مقام های هانوی خبر دادند.
مالکیت مجمع الجزایر اسپراتلی در دریای جنوبی چین و صخره هایی در این پهنه آبی مورد اختلاف پکن با مالزی، ویتنام، برونئی، تایوان و فیلیپین است. چین با وجود انتقاد مدعیان رقیب که انجام این کار را عاملی برای در معرض خطر قرار گرفتن امنیت منطقه می دانند، یک سری جزایر مصنوعی در این مجمع الجزایر ساخته است.
دادگاه داوری لاهه نیز ماه گذشته ادعاهای ارضی چین و منافع پکن در مناطق مشترک را رد کرد و از سوی دیگر حمایت واشنگتن از کشورهای مقابل پکن در این اختلاف باعث صف آرایی سنگینی در منطقه شده و دو طرف افزایش حضور نظامی خود را در آب های دریای جنوبی چین تشدید کرده اند.
گزارش شده است ویتنام با استقرار واحدهای نظامی در اطراف جزایر اسپراتلی تدابیر نظامی را افزایش داده است.
شبکه سنگاپوری خبر آسیا و 'ای.بی.سی' استرالیا روز پنجشنبه به نقل از رویترز و دیپلمات ها و افسران نظامی که خواستار افشا نشدن نامشان شده اند، گزارش دادند ویتنام در حال حرکت و استقرار موشک هایی در 5 نقطه دریای جنوبی چین و انتقال تجهیزات به مجمع الجزایر اسپراتلی است.
گزارش شده است ویتنام سیستم موشکی 'اکسترا' را که به تازگی از رژیم صهیونیستی خریداری کرده در منطقه مستقر کرده است.
ارتش رژیم اشغالگر قدس سال 2005 میلادی این موشک را با برد 150 کیلومتر ساخت. کالیبر موشک های اکسترا 306 میلی متر و طول آن 3.97 متر است.
این حرکت ویتنام طیف وسیعی از جزایر مصنوعی چین را زیر آتش موشکی قرار می دهد.
رویترز به نقل از سه منبع خبری ادعا کرد این موشک اندازها از تجسس هوایی پنهان شده اند و در حال حاضر مسلح نیستند، اما در صورت تمایل می توانند طی دو یا سه روز با موشک عملیاتی شوند.
مقام های ویتنام بنابراین گزارش ها این اطلاعات را رد کرده و 'نادرست' خوانده اند، هر چند 'نگوین چی وینه' معاون وزیر دفاع ویتنام چندی پیش، تاکید کرد: حق مشروع ما دفاع از خود و استفاده از هر یک از سلاح هایمان در هر منطقه در هر زمان در قلمرو حاکمیت خودمان است.'
وی گفته بود هانوی موشک انداز یا سلاح آماده در جزایر اسپراتلی ندارد، اما این حق را برای خود قائل است که دست به چنین تدابیری بزند.
ویتنام اوایل تیرماه سال 1393 قانونی را تصویب کرد که برمبنای آن جزایر پاراسل و اسپراتلی که ادعا شده است چین تجهیزات نظامی در آن نصب کرده است ذیل حاکمیت مرکزی این کشور قرار می گرفت.
به طور همزمان چینی ها هم که جزایر پاراسل و اسپراتلی را به ترتیب 'خی شا' و 'نانگشا' می نامند به عنوان بخشی از قلمرو سرزمینی خود ثبت کردند.
چین ادعا می کند حق مالکیت چین بر این منطقه تاریخی دو هزار ساله است و مجمع الجزایر پاراسل و اسپراتلی بخشی جداناشدنی از ملت چین هستند. تایوان نیز این ادعا را مطرح می کند.
ویتنام استدلال تاریخی چین و تایوان را زیر سؤال برده و می گوید تا پیش از دهه 1940 میلادی، چین هیچگاه ادعایی در باره حاکمیت ارضی بر این منطقه نداشته است.
مدعی اصلی دیگر در این منطقه فیلیپین است که نزدیکی جغرافیایی خود به جزایر اسپراتلی را دلیل اصلی ادعای مالکیت بر بخشی از این مجموعه قرار داده است و بر سر دعوای مالکیت و منافع این مناطق مشترک به دیوان بین المللی داوری لاهه شکایت برد.
دادگاه لاهه نیز حق را در این شکایت به مانیل داد، اما پکن زیر بار این حکم نرفت.
300300

کد خبر: 668963

وب گردی

وب گردی