علی ملاقلی پور در "کتاب باز" : کتاب خواندن را با ورود به سینما آغاز کردم

کارگردان فیلم سینمایی «قندون جهزیه» در برنامه تلویزیونی «کتاب باز» گفت: از وقتی وارد سینما شدم کتاب خواندن را شروع کردم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی این برنامه، علی ملاقلی پور کارگردان سینما و فرزند مرحوم رسول ملاقلی‌پور با حضور در برنامه تلویزیونی «کتاب باز» از کتاب و کتابخوانی گفت. او در این برنامه با اشاره به کتاب باز بودنش گفت: کتاب باز هستم به این معنی که کتاب را خیلی دوست دارم و تلاش می‌کنم بخوانم و بخرم و هدیه بدهم.

وی در ادامه به نحوه کتابخوان شدنش اشاره کرد و گفت: به این فکر می‌کنم چرا در دوره‌ای ازعمرم کتاب نمی‌خواندم. از وقتی وارد سینما شدم کتاب خواندن را شروع کردم. قبلش خیلی کم کتاب خوانده‌ام و دلیلش هم این بود، کتاب‌هایی به من هدیه داده می‌شد که مورد علاقه‌ام نبود و من به این نتیجه می‌رسیدم که کلا کتاب چیز جالبی نیست و به این فکر نمی‌کردم که شاید کتاب مورد علاقه‌ام را هنوز پیدا نکرده‌ام. مثلا در دوره تحصیلی راهنمایی که یک نوجوان بودم کتابی به من هدیه داده شد که در ظاهر یک کتاب داستان بود ولی در واقع پر از مسائل فلسفی سنگین بود که من در حین خواندنش چیزی از آن متوجه نمی‌شدم و این باعث شده بود فکر کنم که کلا کتاب سنگین است و من به درد کتابخوانی نمی‌خورم.

کارگردان فیلم سینمایی «قندون جهزیه» گفت: ما به کتاب و سینمای نوجوان کمتر توجه کرده‌ایم و انگار می‌ترسیم که اطلاعاتی راجع به جوانی به نوجوان بدهیم در حالی که نوجوان پر از سوالاتی راجع به جوانی است.

او اضافه کرد: وقتی وارد حوزه سینما شدم بیست سالم بود و همان اول آقای حسین قناعت به من تعداد زیادی کتاب داد. همچنین بهرام توکلی که دستیارش بودم چند کارتن از کتاب‌هایی را که خوانده بود برایم آورد و گفت بخوانم.

ملاقلی‌پور گفت: در بین این کتاب‌هایی که گرفتم کتاب‌های مورد علاقه‌ام را پیدا کردم و احساس کردم که چقدر جذاب است. اوایل فکر می‌کردم در طول روز بیشتر از سی تا چهل صفحه نمی‌توان خواند اما یک بار یک کتابی را دست گرفتم و تقریبا ۲۰۰۰ صفحه را در طول دو روز خواندم و شب را هم نخوابیدم و فهمیدم که باید کتاب مورد علاقه‌ام را پیدا کنم.

این کارگردان سینما با اشاره به حرفه خود گفت: به عنوان کسی که می‌خواهم نویسندگی و کارگردانی کنم، راجع به حرفه‌ام مطالعه زیادی لازم است داشته باشم و کتاب خواندن روی کارم خیلی تاثیر گذاشته است.

وی افزود: کتاب‌های زیادی هست و خیلی‌ها را نخوانده‌ام و نباید فکر کنم که موفقیت حاصل نبوغ و استعداد است بلکه اگر اتفاق مثبتی در کار من بیفتد حاصل تلاش است و لاغیر؛ که بخش عظیمی از آن به مطالعه کردن بستگی دارد.

ملاقلی‌پور با اشاره به تجربه نویسندگی و تاثیر مطالعه بر نوشته‌هایش گفت: خیلی فیلمنامه نوشتم و بردم و به تهیه کنندگان نشان دادم اما هیچکدام قبول نمی‌شد تا اینکه به خودم قبولاندم که بی‌سوادم و باید بروم و مطالعه کنم.

او اضافه کرد: کتاب «چگونه فیلمنامه بنویسیم» را خیلی خوب خواندم و وقتی تمام شد فیلمنامه‌ای نوشتم که حاصل آن فیلم «قندون جهیزیه» شد که اکران هم شد.

او به آخرین کتابی که خوانده نیز اشاره کرد و گفت: اخیرا کتابی خواندم به اسم «کودک ۴۴» که نویسنده‌اش یک انگلیسی است. خیلی دوست داشتم فیلمی از این کتاب بسازم اما پس از جستجو در اینترنت متوجه شدم فیلمش ساخته شده و گویا نظرات بر این بود که کتاب خیلی بهتر از فیلمش است. در کل کسی‌که کتاب می‌خواند تصاویر ذهنی خودش و احساساتش خیلی بهتر از فیلمی است که از آن کتاب ساخته شده است.

برنامه تلویزیونی «کتاب باز» که محمدرضا رضائیان آن را تهیه می کند با اجرای امیرحسین صدیق روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود.

508

کد خبر: 668980

وب گردی

وب گردی