ابراز نگرانی ابتکار از بیابانی شدن تالاب الله‌آباد قزوین/ روزهای پرخاک برای تهران،‌ البرز و قزوین

‌رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تالاب "الله آباد" دشت شهرستان آبیک در استان قزوین قابل تبدیل شدن به منطقه گردشگری است.

‌به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در سفر یک روزه خود به استان قزوین و در جریان بازدید از تالاب "الله آباد" شهرستان آبیک، گفت: در صورت احیاء نشدن این بخش و خشک شدن آن، کانون ریزگردهای خطرناک برای جمعیت 20 میلیونی سه استان البرز، تهران و قزوین خواهد بود.

او اضافه کرد: این دشت باید با تدابیر لازم تبدیل به فرصت شود و با کشت گونه‌های مناسب و تبدیل آن به فضای جنگلی، از بیابانی شدن آن جلوگیری کرد.

ابتکار ضمن ابراز نگرانی از بیابانی شدن دشت الله آباد، گفت: ادامه این روند علاوه بر ایجاد کانون ریزگردها، تهدیدی برای اراضی کشاورزی منطقه نیز هست که با کشت گونه‌های گیاهی مناسب هرچه سریع‌تر باید اقدام های لازم را به عمل آورد.

او یکی از علت‌های تشدید ریزگردها را از بین رفتن بافت گیاهی منطقه به علت چرای بی‌رویه و کمبود آب بر اثر حفر چاه‌های غیرمجاز دانست و افزود: یکی از دغدغه های سازمان حفاظت محیط زیست، مهار کردن کانون ریزگردها و احیای تالاب های این بخش است.

ابتکار ادامه داد: امیدواریم در کنار منابع طبیعی و امور آب با ایجاد تعاملی اثر بخش نسبت به بیابان‌زدایی این محدوده اقدام‌های موثری انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر تشکیل کارگروهی برای مطالعه آسیب‌ها، فرصت‌ها و تثبیت وضعیت موجود تالاب الله آباد تأکید کرد.

سیاوش شمسی‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز در این دیدار گفت: دشت الله آباد قزوین یک تالاب فصلی با 33 هزار هکتار مساحت است که از دو اکوسیستم آبزی و خشکی تشکیل شده و محل گونه‌های مختلف حیات وحش و انواع پرندگان نادر به شمار می‌رود.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، دیدار با رئیس کل دادگستری و قضات استان، نشست با نخبگان، خبرنگاران و تشکل‌های زیست محیطی، بازدید از مرکز علم و فناوری و حضور در شورای اداری استان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در سفر یک روزه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان قزوین است.

20106

کد خبر: 669010

وب گردی

وب گردی