فراز و فرودهای ۷ روزه بورس اوراق بهادار

حسام الدین جعفری

بنابر گزارش هفتگی بررسی بازارهای بورس اوراق بهادار تهران، در هفته ای که گذشت حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل به ترتیب 8 درصد کاهش و 4 درصد افزایش پیدا کرد.

در این میان صنعت "خودرو و ساخت قطعات" به تنهایی 48 درصد از حجم معاملات و 33 درصد از ارزش معاملات هفتگی را به خود اختصاص داد و بعد از آن صنعت "بانک­ها و موسسات اعتباری" 12 درصد از کل حجم معاملات و صنعت "ساخت محصولات فلزی" 13 درصد از ارزش معاملات را از آن خود کردند.

از ابتدای سال 1395 تا پایان پانزدهم تیر ماه این سال، شاخص کل ارزش وزنی بورس اوراق بهادار تهران 7.7 درصد و شاخص قیمت ارزش وزنی 11.8درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که شاخص کل هم وزن 2.8درصد رشد و شاخص قیمت هم­وزن، 0.7 درصد افت داشته است.

اختلاف بازدهی بین شاخص ارزش وزنی و شاخص هم وزن حاکی از عملکرد بهتر شرکت­های متوسط و کوچکتر در مقایسه با شرکت­های بزرگ بورس اوراق بهادار تهران است.

در این مدت شاخص فرابورس ایران 2.7 درصد افت و قیمت سکه بهار آزادی 9.5 درصد، قیمت دلار مبادله­ای 1.8 درصد و قیمت یورو مبادله­ای 2.1 درصد رشد داشته است.

بر این اساس در هفته منتهی به 15 تیر ماه سال 1395 صنعت " محصولات چوبی " با بازدهی 17.1+ درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت. در مدت مشابه صنعت " انتشار، چاپ و تکثیر " با افت 6.1 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرده است. در میان شرکت­ها در هفته گذشته، " داروسازی‌ امین‌" با 18.9+ درصد و " الکتریک‌ خودرو شرق‌" با 11.4- درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته­اند.

مطابق این گزارش در هفته گذشته و در میان صندوق­های سرمایه­ گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران، قیمت صندوق فیروزه با 0.6 درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد. در مدت مشابه در میان این نهادهای مالی از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی (NAV)، صندوق سپهر اندیشه نوین با 0.7 درصد افزایش، بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی­های را از آن خود کرده است.

ارزش معاملات بورس

شاخص های بورس

ارزش معاملات فرابورس درهفته گذشته

شاخص کل فرابورس

معاملات خرد فرابورس

401/602

کد خبر: 669171

وب گردی

وب گردی