رشد مثبت  بورس در آینده نزدیک

مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه ، بازار سرمایه را "در حال رشد " توصیف کرد و گفت: با خبرهای مثبت اقتصادی که در راه است، رشد خوبی را در آینده نزدیک در این بازار شاهد خواهیم بود.

علی اصغرزاده صادق در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، تصریح کرد: همان گونه که معاون رئیس جمهور به تازگی اعلام کرد، بعد از اجرایی شدن برجام ، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور از رشد مناسبی برخوردار بوده و به بیش از 5 میلیارد دلار رسیده که این خبر خوبی برای بازار سرمایه است.

وی افزود: همچنین معاون بانک مرکزی اخیرا خبر از آن داد که شاهد گشایش در بحث مبادلات ارزی کشور هستیم و هر هفته نیز این امر با سهولت بیشتری انجام می شود؛ از طرفی تامین مالی هایی از خارج از کشور از طریق فاینانس برای طرح های عمرانی در حال انجام است که نمونه آن فاینانسی بود که روسیه بابت پروژه خط آهن و نیروگاه حرارتی به ایران داده است .

اصغرزاده صادق بیان کرد: اینها همه نوید بخش آن است که طرح های عمرانی رفته رفته از حالت رکود و فترت خارج می شود؛ چرا که وقتی بودجه به این موارد تزریق شود و دولت هم به عنوان بازیگر بزرگ اقتصاد، خریدهای خود را شروع کند تحرکات خوبی در اقتصاد رخ خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه اطمینان داد: از آنجا که شرکت های بورسی بهترین شرکت های اقتصاد کشورند و منسجم تر و با اهداف مطمئن تری اقدام می کنند، جذب سرمایه گذار یا شریک خارجی در این بازار به مراتب راحت تر از دیگر شرکت ها و حوزه ها خواهد بود .

مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه با اشاره به اینکه هفته دولت نزدیک است و دولت ظاهرا امسال خبرهای خوبی را برای ملت ایران خواهد داشت، گفت: در این شرایط، شاخص بورس هم با رشد مواجه می شود و شرکت های بورسی به عنوان ویترین اقتصاد کشور ، خود را به تماشا خواهند گذاشت.

اصغرزاده صادق اظهار داشت: کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه ، جزو معدود کارگزاری هایی است که از سال قبل دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی بوده و در حقیقت خودش ابتدا به ساکن از سرمایه گذاران خارجی دعوت کرده است.

وی افزود: چندین هیات به دعوت رسمی این کارگزاری و البته با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس وارد کشور شدند که بعد هم مذاکرات ادامه داشت و سعی کردیم مشتری را حفظ کنیم. نهایتا یکی دو ماه پیش بود که کد معاماتی آنها توسط این کارگزاری فعال شد و از طریق یکی از بانک ها ، وجوه انتقال پیدا کرد و خریدها اگرچه با حجم کم و قدری کند، اما انجام می شود.

مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه سپس از دیدار با رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت: در جلسه خوش آمدگویی که ما با دکتر محمدی داشتیم، صراحتا از ایشان خواستیم که در خصوص بازار مشتقه ارزی در بازار سرمایه دستور ویژه دهند؛ چون سرمایه گذار خارجی دنبال تضمین برای سرمایه ای است که وارد کشور ما می کند .

وی با بیان اینکه به هر حال بورس ایران دارای ریسک هایی هست و سرمایه گذاران خارجی با علم به این موضوع وارد کشور ما می شوند ، افزود: با این حال، این سرمایه گذاران به تضمین هایی بابت حفظ سرمایه خود در بورس ایران نیاز دارند و بازار مشتقه ارزی یکی از ابزارهایی است که این اطمینان را به سرمایه گذار خارجی می دهد و در حقیقت باعث می شود که سرمایه گذار خارجی مصون از نوسانات نرخ ارز اقدام به سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: از آن طرف تثبیت نرخ ارز تا حدود زیادی انجام گرفته و الان خرید و فروش ارز به نرخ آزاد در بانک ها شروع شده و این پیش زمینه ای است که در نیمه دوم امسال بحث تثبیت نرخ ارز را داشته باشیم.

به گفته اصغرزاده صادق، وقتی موضوع تثبیت نرخ ارز مطرح می شود، شرکت های ایرانی که می خواهند با شرکا و سرمایه گذاران خارجی مذاکره کنند، با اطمینان بیشتری از برنامه ها و اهداف آینده خود صحبت می کنند .

مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه خاطرنشان کرد: تجربه ما در این کارگزاری در مذاکرات با طرف های خارجی نشان داد که یک سرمایه گذار خارجی، برنامه بلند مدت از طرف ایرانی می خواهد تا بتواند عایدی هر سال سرمایه گذاری خود را با کمترین ضریب خطا پیش بینی کند ؛ چه بخواهد کالایی از طرف ایرانی بخرد و چه بخواهد سرمایه گذاری کند.

اصغرزاده صادق، همچنین اطمینان بیشتر در بودجه بندی شرکت ها را از دیگر آثار مثبت تثبیت نرخ ارز دانست .

وی در بخش دیگری از گفت و گو با سنا، به موضوع حجم مبنا و دامنه نوسان و تصمیم مسوولان سازمان بورس برای بهبود آن اشاره کرد و گفت: حجم مبنا ابزاری بوده که در گذشته جلو دستکاری قیمت توسط دارندگان اطلاعات نهانی یا کسانی را که می خواسته اند به طور ساختگی قیمت سهام را دستکاری کنند، می گرفته است؛ اما امروز بازار به آن سطح از شفافیت اطلاعاتی رسیده که افشای اطلاعات بدون اتلاف وقت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به اطلاع فعالان بازار می رسد.

اصغرزاده صادق ادامه داد: به هر حال حجم مبنا طوری بوده که باعث می شده سهمی با حداقل تعداد معاملات خود دستخوش نوسانات قیمت در یک بازه زمانی یکروزه نشود؛ لذا کاهش حجم مبنا در بلند مدت نقد شوندگی بازار را بیشتر می کند و بازار را زودتر به تعادل می رساند. از آن طرف، تسهیل دامنه نوسان نیز کمک حال بازار سرمایه خواهد بود .

مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه در پاسخ به سوالی در خصوص صف های خرید و فروش و تاثیر آن بر رفتار سهامداران هم گفت: صف های خرید و فروش برای این گذاشته شده که جلو نوسانات یا رشد و کاهش تصنعی قیمت ها را بگیرد و به نظر می رسد الان با این شفافیت اطلاعاتی و نظام مند شدن اطلاعات شرکت ها، باید قدری در این مساله تجدید نظر شود .

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، هم اکنون صف خرید و فروش شدن سهام به نوعی باعث الگوبرداری رفتاری غلط در سهامداران شده است ؛ به نحوی که سهامداران آماتور که تحلیل ندارند یا بضاعت علمی کامل را ندارند، فقط دنبال این هستند که از بقیه تبعیت کنند؛ یعنی بلافاصله سهمی را که صف فروش است می فروشند و سهمی را که صف خرید است، بدون تحلیل خریداری می کنند .

وی در پایان اظهار داشت: تکرار صف های خرید و فروش در روزهای متوالی، غیر مستقیم باعث می شود که نگاه ها به آن سهم خاص معطوف و در حقیقت برای آن خبرسازی شود، بی آنکه گاهی خبر یا تحلیل بنیادی خاصی وجود داشته باشد .

601/401

کد خبر: 669179

وب گردی

وب گردی