ادبیاتی مشترک  چاره حل مشکلات آسیب های اجتماعی در دستگاه ها

معاون دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه با بیان اینکه حل مشکل آسیب های اجتماعی نیازمند ادبیاتی مشترک بین دستگاه هاست، گفت: 23 نهاد و دستگاه درگیر آسیب های متنوع اجتماعی هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، حبیب الله شعبانی در ادامه به مسئله گفتمان سازی و ساختار اشاره کرد و گفت: در بحث ساختار چون تنوع آسیب های اجتماعی را داریم و 23 نهاد و دستگاه درگیر بحث آسیب های اجتماعی هستند، ناهماهنگی هایی می بینیم، بنابراین این نیاز وجود دارد که بین بخش های مختلف هماهنگی وجود داشته باشد.
او که در گفت وگویی رادیویی با موضوع علل ناکامی در مبارزه با آسیب های اجتماعی سخن می‌گفت، آسیب های اجتماعی را واقعیت های اجتماعی دانست که در همه دوره ها وجود داشته و اجتناب ناپذیر هستند و گفت: البته این آسیب ها در دوره های مختلف شدت و ضعف دارند. در حال حاضر آسیب هایی که بیشتر به چشم می آیند، می‌تواند آسیب طلاق باشد. آسیب های مربوط به دیر ازدواج کردن، اعتیاد و استفاده از فضای مجازی از دیگر مخاطرات هستند.
در ادامه الهام رحمت آبادی، مدرس دانشگاه نیز با بیان اینکه امروز تعریف آسیب اجتماعی با گذشته یک تفاوت جدی دارد، گفت: امروز ما قائل به فراوانی نیستیم، مسائل اجتماعی را نمی توانیم به آمار تقلیل دهیم و باید به این مسئله توجه داشته باشیم.
او ادامه داد: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که آسیب اجتماعی خصوصا در شرایطی که در مورد آن صحبت می کنیم، یک مفهوم زنجیره ای است و اینها کاملا به یکدیگر مرتبط هستند و ممکن است هر کدام عامل تولید آسیب دیگری باشند. ضمن اینکه از ضرب مسائل اجتماعی که با آنها مواجه هستیم آسیب های نوظهوری بیرون می آیند که باید برای آنها نیز تدابیری اندیشیده شود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: اینکه فکر کنیم می توان آسیب های اجتماعی را با فراوانی آمار به مهم و غیر مهم تقسیم کرد، اشتباه است، بنابراین باید به همه آسیب ها توجه شود؛ این در واقع از نگاه آکادمیک و مطالعاتی است و باید فارغ از نگاه دستگاهی و نهادی باشد.
شعبانی نیز همچنین در ادامه به مسئله گفتمان سازی و ساختار اشاره کرد و گفت: در بحث ساختار چون تنوع آسیب های اجتماعی را داریم و 23 نهاد و دستگاه درگیر بحث آسیب های اجتماعی هستند، ناهماهنگی هایی می بینیم. بنابراین این نیاز وجود دارد که بین بخش های مختلف هماهنگی وجود داشته باشد.
معاون دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از دغدغه های وزارت کار ، موضوع کودکان کار و خیابان است. در این رابطه آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان را داریم که بر اساس آن برای 11 دستگاه وظایفی تعریف شده است. بعضی از دستگاه ها خیلی در جریان وظایف شان نیستند و به همین جهت باید شوراهایی فعال شود که همانگی لازم را ایجاد کند.
این پژوهشگر آسیب های اجتماعی با تاکید بر اینکه باید زنجیره ای بودن آسیب های اجتماعی را مد نظر قرار داد،گفت: بعضی از آسیب های اجتماعی متولی دارد و حتی در بعضی از آسیب ها چندین نهاد به صورت همزمان موازی کاری می کنند اما به برخی از آسیب های اجتماعی پرداخته نمی شود.
او افزود: ضرورت دارد ادبیاتی داشته باشیم که همه بر سر آن وفاق داشته باشند. به عنوان مثال تا زمانی که یک نهاد اجرایی، اعتیاد را بیماری می داند و یک نهاد اجرایی آن را جرم تلقی می کند، شاهد رویکردها و راه حل های مختلف خواهیم بود. بنابراین نمی‌توانیم اقدامات همسو و مشترک داشته باشیم.

20103

کد خبر: 669193

وب گردی

وب گردی