مهم ترین رویدادهای بورس کالا در هفته سوم مرداد ماه

طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

روند مطلوب معاملات جو در بورس کالا

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، علی اکبر مهرفرد قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی طی هفته گذشته به عرضه جو در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: امسال خرید جو از طریق بورس کالا انجام شد، بدین ترتیب که کشاورزان محصولات خود را در بورس عرضه کردند و ۴۸ ساعت بعد وجه آن را از بورس کالا دریافت می‌کردند؛ در اینجا اگر قیمت خرید جو کمتر از نرخ خرید تضمینی محاسبه شده باشد، دولت مابه التفاوت آن را به کشاورزان پرداخت می‌کند.

شیطنت در بازار شکر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز طی هفته گذشته با بیان این که عده‌ای با شیطنت برای بازار شکر جوسازی و خبرسازی می‌کنند، گفت: مکانیزم عرضه و تقاضای کالاهای اساسی می‌تواند از طریق بورس کالا مدیریت شود و ابزارهایی که در بورس کالا تعریف شده و رویکردهایی که در این بخش آمده نشان دهنده ظرفیت هایی است که می‌تواند به دولت و اصناف کمک کند و آن را بهبود بخشد.

محمد رضا پور ابراهیمی در مورد عرضه کالاهای اساسی کشاورزی گفت: کسانی که دنبال عدم شفافیت هستند، اصرار می‌کنند که کالاها در بورس کالا عرضه نشوند و به بهانه‌هایی همچون انحصار در بازار شکر بورس کالا، سنگ اندازی می‌کنند که باید به شکلی مدیریت شود. باید دانست در دنیای امروز که بازارهای مالی مقدمه پیشرفت بازارهای فیزیکی و سنتی شده‌اند، بورس کالا نیز طبق قاعده می‌تواند جایگاه مناسبی برای توسعه بازارهای کالایی کشور داشته باشد.

عرضه بیشتر و تسهیل معاملات مرغ

همچنین مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: افزایش عرضه و تسهیل معاملات مرغ در بورس کالا انجام می‌شود.

علیرضا ولی افزود: امروز وزیر جهاد کشاورزی تاکید ویژه ای بر عرضه محصولات اساسی کشاورزی در بورس کالا دارند که در همین راستا محصولات شرکت پشتیبانی امور دام به صورت گسترده در بورس کالای ایران عرضه می شوند.

ولی به عرضه مرغ در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه مرغ در بورس کالا آغاز شده و رفته رفته حجم عرضه بیشتر و شرایط معامله تسهیل می شود تا خریداران اصلی این محصول هم به بورس کالا بیایند.

افزایش عرضه شکر و مرغ برای تنظیم بازار

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران نیز طی هفته گذشته از افزایش عرضه شکر خبر داد و گفت:‌ در سال جاری ۲۶۵ هزار تن شکر تاکنون عرضه شده است.

حامد سلطانی نژاد در مورد روند معاملات شکر در بورس کالای ایران گفت: بازار شکر در بورس کالا در مسیر رونق قرار گفته، به طوری که از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۶۵ هزار تن شکر در بورس کالا عرضه شده، این در شرایطی است که روز سه شنبه نیز ۶ هزار و ۶۰۰ تن شکر در این بازار معاملاتی عرضه شد و این روند تا تنظیم بازار و رفع التهاب از بازار شکر ادامه خواهد داشت.

وی گفت:‌ در حال حاضر مصرف کنندگان عمده و کارخانه های تولیدی و صنایع پایین دستی در بازار شکر بورس کالا حضور دارند و هنوز همه عرضه شکر دراین بازار صورت نمی گیرد و انتظار داریم همه طرف های عرضه شکر اعم از تولیدکنندگان و وارد کنندگان در این بازار فعال شوند و عمده طرف های تقاضا را نیز پوشش دهیم.

سلطانی نژاد افزود: در روزهای اخیر رکورد جدیدی در عرضه و خرید شکر در بورس کالا ثبت شده است و روز دوشنبه حدود ۲۶ هزار تن شکر عرضه شد که ۱۰ هزار تن مورد معامله قرار گرفت.

مدیریت نوسانات نرخ ارز با راه اندازی بازار آتی

همچنین طی روزهای گذشته معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران هم در رابطه با مزیای راه اندازی بازار ارز گفته بود: راه اندازی بازار آتی ارز قادر است به واقعی تر شدن قیمت ارز در بازار کمک نماید و از التهابات آن بکاهد که این موضوع خود می تواند با توجه به آمادگی بورس کالای ایران برای راه اندازی بازار آتی ارز، اطمینان خاطر بیشتری را در سیاستگذاران بازار ارز ایجاد کند.

محمد اسکندری در پاسخ به این سوال که بازار آتی از چه مزیت هایی در برابر بازارهای نقدی برخوردار است گفت: جذابیت های بازار آتی برای معامله گران با هدف سودآوری در مقابل پوشش دهندگان ریسک باعث حضور فعال تر آنها در این بازار می شود که با توجه به وجود اهرم در این بازار، تخمین های دقیق تر آنها را به دلیل وجود فرصت ها و ریسک های بیشتر برای آنان الزامی می سازد. همین تخمین های دقیق تر این معامله گران باعث ایجاد دقت در برآوردها از یک سو و کاهش التهابات و نوسانات این بازار از سوی دیگر می شود. از سویی دولت نیز به عنوان یک فعال این بازار می تواند با نگاه به آینده و براساس عرضه و تقاضای واقعی موجود در بازار آتی، نسبت به مدیریت نوسانات ارز اقدام نماید و از یک بازیگر منفعل به بازیگری فعال و آن هم بر مبنای پیش بینی های مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی تر تبدیل شود.

وی همچنین درا بطه با موفقیت مکانیزم بازار آتی برای کنترل ریسکهای ارزی اظهار داشت: بهتر و مطلوب تر آن است که در این بازار، حضور فعال و سازنده بخش خصوصی تقویت شود به گونه ای که نیاز به کمترین سطح دخالت بانک مرکزی در این بازار باشد و فعالیت بخش خصوصی در این بازار خود ایجاد کننده یک بازار آرام و مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی ارز باشد. به نظر می رسد در صورت رعایت قواعد این بازار توسط فعالان آن و همچنین نهادهای ناظر و سیاستگذار، در مدت قابل قبولی بتوانیم به این هدف مهم نایل آییم.

تامین امنیت تولیدکنندگان و ثبات قیمت

طی هفته گذشته ﺭﺋﯿﺲ هیات ﻣﺪﯾﺮﻩ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺻﻨﻔﯽ ﭘﺮﻭﺭﺵ‌ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺮﻍ ﮔﻮﺷﺘﯽ ﮐﺸﻮﺭ نیز به روند عرضه مرغ در بورس کالا اشاره کرده و گفت: عرضه مرغ در بورس کالای ایران برای تولیدکننده ایجاد امنیت می‌کند و به ثبات قیمت در بازار کمک خواهد کرد.

محمد یوسفی اظهار داشت: عرضه مرغ در بورس کالای ایران برای تولیدکننده مزیت‌های فراوانی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها ایجاد امنیت و به ثمر رسیدن تولید است؛ چرا که وصول پول این افراد به راحتی انجام می شود.

به گفته وی اکثر تولیدکنندگان همواره با چک‌های بلندمدت از سوی خریداران مواجه شده و نگرانی از وصول پول خود را دارند، اما معاملات و پرداخت پول در بورس کالای ایران به صورت نقدی، سلف و آتی و کاملا تضمین شده است.

601/401

کد خبر: 669220

وب گردی

وب گردی