رابرت دنیرو جشنواره سارایوو را افتتاح کرد

رابرت دنیرو، بازیگر با دریافت نخستین جایزه افتخاری قلب سارایوو برای یک عمر دستاورد هنری، این جشنواره را افتتاح کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسکرین دیلی، بیست و دومین جشنواره فیلم سارایوو دیشب (جمعه شب) افتتاح شد. مهمان ویژه این شب رابرت دنیرو بود که این جشنواره را با حضور در تئاتر ملی افتتاح کرد و بعد با همراهی مایرو پوریواترا مدیر جشنواره به سمت سینمای سه هزار نفری رفت تا جایزه ویژه جشنواره را که به عنوان «قلب جشنواره» نامیده می شود، دریافت کند.

امسال جشنواره فیلم سارایووو در ۱۸ بخش به نمایش ۲۲۳ فیلم از ۶۱ کشور جهان می‌پردازد که از این میان ۵۳ عنوان شامل فیلم بلند، مستند و کوتاه برای نخستین بار اکران می‌شوند.

الما تاتاراجیک رییس گروه منتخب فیلم‌های بلند و کوتاه رقابتی گفت امسال ۴۲ فیلم در بخش‌های رقابتی به نمایش درمی‌آیند که از این میان ۶ فیلم نخستین تجربه کارگردانان‌شان هستند. در برنامه منطقه‌ای نیز ۷۰ فیلم نمایش داده می‌شود تا نشان دهد این جشنواره چقدر به منطقه خود تکیه دارد.

مدیر جشنواره در این برنامه با تجلیل از رابرت دنیرو یادآوری کرد که نخستین دیدار وی با این بازیگر جهانی ۱۲ سال پیش در جشنواره ترایبکا در نیویورک بود که توسط او و پس از ۱۱ سپتامبر راه‌اندازی شد. وی گفت: ما امشب از کارهای خارق‌العاده وی تجلیل می‌کنیم و یکی از به یادماندنی‌ترین شخصیت‌هایی را که او خلق کرد یعنی «راننده تاکسی» را به نمایش درمی‌آوریم.

وقتی رابرت دنیرو از پشت صحنه روی سن آمد، جمعیتی که سالن سه هزار نفری را پر کرده بود ایستاده وی را تشویق کردند و پس از سه بار تشکر دنیرو سرانجام حضار رضایت دادند که بنشینند.

رابرت دنیرو در سخنرانی خود گفت: جشنواره فیلم سارایوو در دوره‌ای تاریک و خطرناک متولد شد تا با گرامیداشت هنر و انسان‌دوستی با جنگ مقابله کند. ۶ سال بعد در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ، شهر من، نیویورک با حمله روبه‌رو شد و ما جشنواره فیلم ترایبکا را راه انداختیم تا امید، مقاومت و اعتماد را پاس داریم. در نخستین جشنواره فیلم ترایبکا، نلسون ماندلا به ما آموخت که فیلم ابزاری خاطره‌انگیز برای پرورش درک تحمل در جهان است و از طریق آن می‌توان تحمل و شکیبایی را به جهان آموخت.

وی افزود: مایرو، شما به ما در سال ۲۰۰۵ افتخار دادید و از داوران جشنواره فیلم ترایبکا بودید و من اکنون افتخار می‌کنم که اینجا با شما هستم تا جشنواره فیلم سارایوو ۲۰۱۶ را افتتاح کنم.

دنیرو هنگام دریافت جایزه قلب سارایوو گفت این جایزه از نظر من یک گنج است چون فکر می‌کنم هیچ شهر دیگری در جهان با چنین قلبی با آنهمه تراژدی مقابله نکرده است.

این مراسم با اکران فیلم «راننده تاکسی» ادامه یافت.

امروز صبح رابرت دنیرو در بخش گفتگوی جشنواره شرکت می‌کند. مایک گودریچ مدیر عامل «پروتاگونیست پیکچرز» با او در این نشست مصاحبه می‌کند.
منبع: مهر
503502

کد خبر: 669373

وب گردی

وب گردی