دکتر طه هاشمی: دانشگاه آزاد اسلامی توسعه زبان فارسی را در دستور کار دارد

دوره دانش افزایی برترین های المیپاد زبان فارسی دانشگاه های ترکیه امروز صبح با حضور معاون بین الملل بنیاد سعدی و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و فارسی آموزان و استادان، در واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی، آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در مراسم افتتاحیه این دوره ابتدا سیدمحمدرضا دربندی، معاون بین الملل بنیاد سعدی ضمن تشکر از دانشگاه آزاد اسلامی که با هماهنگی های انجام شده، اسکان و برگزاری کلاس های آموزشی و تفریحی را برعهده گرفته اند، گفت: برگزاری این دوره ها موجب می شود فارسی آموزان طی مدت دو هفته حضور در ایران، یک تا دو درجه ارتقاء سطح علمی و صحبت کردن داشته باشند.

وی انتخاب زبان فارسی برای تحصیل در دانشگاه را به فارسی آموزان کشور ترکیه تبریک گفت و افزود: شما زبانی را می‌آموزید که هفت هزار سال تاریخ، تمدن و ارزشهای اخلاقی در آن قرار دارد و با کشور همسایه خود که مشترکات مختلفی از جمله دین و سابقه تاریخی مشترک داریم آشنا خواهید شد.

معاون بین الملل بنیاد سعدی خاطرنشان کرد که بنیاد سعدی همزمان با این دوره، از ده روز قبل دوره دانش افزایی با بیش از 200 فارسی آموز از 41 کشور جهان را در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری دارد و آنها نیز مانند این دوره که شما در آن شرکت کرده اید، صبح تا ظهر کلاس های آموزشی برای تقویت شنیداری، گفتاری و دستور زبان و درک مطلب دارند و بعد از ظهرها نیز به نقاط دیدنی تهران می روند.

وی با بیان اینکه در آخر دوره سفری به شهر اصفهان خواهید داشت، از فارسی آموزان خواست تا هر روز خاطره نگاری داشته باشند و آخر دوره هر نفر مقاله و متنی تحت عنوان «سفری به ایران» نوشته و به بنیاد سعدی بدهند.

در این مراسم حجت الاسلام دکتر طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن خیر مقدم به برترین های المپیاد زبان فارسی دانشگاههای ترکیه، اظهار کرد: کسانی که زبان فارسی را یاد می گیرند و با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا می شوند، ایران وطن دوم آنها محسوب می شود ضمن آنکه شما کشور همسایه ما هستید و امیدوارم در این مدت که در ایران میهمان ما هستید به شما خوش بگذرد.

وی با بیان اینکه بنیاد سعدی پرچم توسعه زبان فارسی در جهان را بر دوش گرفته و فعالیت های گسترده ای در سراسر دنیا پیش می برد، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی نیز توسعه زبان فارسی را در دستور کاری خود دارد و از 34 سال قبل که شروع به فعالیت کرده است به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا با بیش از 400 دانشگاه در شهرهای ایران و پنج میلیون و 400 هزار فارغ التحصیل است که امروز از 1500 استاد زبان فارسی در ایران، 900 استاد در این دانشگاه تدریس می کنند.

وی ادامه داد: برهمین اساس یک سند استراتژیک برای حفظ و گسترش زبان فارسی برای خود ترسیم کردیم و با امضاء تفاهم نامه با بنیاد سعدی، اعلام آمادگی برای کمک به این امر خطیر داشته ایم و این دوره دانش افزایی اولین کار مشترک ما با بنیاد سعدی است.

وی با بیان اینکه با دانشگاههای کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه نیز در حال رایزنی برای انجام فعالیت های مشترک هستیم، گفت: ما در بسیاری از کشورها مشترکات فرهنگی زیادی داریم همچون مراسم نوروز که با همکاری آن کشورها، نوروز را در یونسکو ثبت جهانی کردیم. لذا با شناسایی مشترکات و همکاری می توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

وی با خواندن شعر «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت با دشمنان مدارا» گفت: همانطور که در این شعر حافظ می بینید، در زبان فارسی و اسلام جنگ و خشونت و آدم کشی جایی ندارد و کسانی که با اسم دین جنگ می کنند اسلام واقعی را نمی شناسند.

بنابراین گزارش، پس از پایان مراسم افتتاحیه، آزمون ورودی استاندارد بنیاد سعدی جهت تعیین سطح فارسی آموزان و تقسیم آنان به کلاس مربوط، برگزار شد. این فارسی آموزان در مدت حضور دوهفته ایی خود در ایران، از امکان تاریخی، فرهنگی، مذهبی و مدرن تهران و اصفهان دیدن خواهند کرد.

502502

کد خبر: 669502

وب گردی

وب گردی