عضو جامعه روحانیت مبارز: کاندیدا شدن احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم یک ضربه به جریان اصولگرا است

عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: یکبار بعضی‌ از اصولگرایان درباره کنار گذاشتن جامعه روحانیت و جامعه مدرسین از تصمیم‌گیری‌های این جریان سخن گفتند اما بعد عذرخواهی و کاملا عقب نشینی کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران سهم‌خواهی‌ها و فشارهای نواصولگراها در بستن لیست تهران اشاره کرده و می‌گوید« جامعه روحانیت و جبهه پیروان مخالف این رویکرد نواصولگراها بودند اما آن روزها برای حفظ ائتلاف اصولگرایان مدارا کردند.» او البته این را هم تاکید دارد که «دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 مدارایی در کار نیست.»

او گریزی به اختلاف نظرها در تشکل متبوعش بر سر حمایت یا عدم حمایت از روحانی هم زد و گفت این اختلاف نظرها نمی تواند باعث ایجاد انشقاق در جامعه روحانیت شود.

از احمدی‌نژاد که پرسیدیم تاکید کرد همه آراء او در دو دوره انتخابات متعلق به جریان اصولگرایی بود. ابراهیمی معتقد است کاندیدا شدن احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم یک ضربه به جریان اصولگرا است.

مشروح گفتگو با عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران را در ادامه بخوانید؛

** آقای ابراهیمی! فضای سیاسی کشور در 8 ماه مانده به ثبت نام نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم فضای روشنی نیست، اصلاح طلبان می گویند کاندیدای واحد ما آقای روحانی است البته بعضی‌هایشان صحبت از شرط و شروط می کنند اما در مجموع یک صدا نامزد قطعی و حتمی خود را آقای روحانی می دانند، در مقابل اصولگرایان موضع واحدی ندارند نه مرجعیت تصمیم گیری آنها مشخص است و نه اعلام کردند که با چه رویکردی می خواهند قدم در میدان رقابت سال 96 بگذارند، از جامعه روحانیت مبارز تهران شروع کنیم، این تشکل روحانی از ابتدای انقلاب اسلامی نقش های محوری را در عرصه سیاسی ایران ایفا کرد، امروز کجای عرصه سیاسی ایران خصوصا سیاست اصولگرایی تعریف می شود؟

روحانیت همانطور که موجب و مجری انقلاب بودند، عامل بقا و تداوم انقلاب هم باید باشند و این مسئله ای است که حضرت امام (ره) در منشور روحانیت و وصیت نامه خودشان تأکید کردند «روحانیت در همه صحنه های سیاسی کشور باید حاضر باشند» که این کار دارد انجام می شود. تاریخ نشان می دهد هر وقت روحانیت نهضتی را به وجود آورد اما بعد کنار رفت، آن نهضت از بین رفت نمونه های بارز تاریخی را در نهضت ملی شدن صنعت نفت، نهضت تنباکو و نهضت مشروطه مشاهده می کنیم. بر این اساس امام (ره) تدابیری اندیشیدند. در قانون اساسی، وصیت نامه و منشور روحانیت تأکید شده که روحانیت در صحنه حضور داشته باشند. دو تشکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران روحانی از قبل انقلاب شکل گرفتند، چهره هایی مثل شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید شاه آبادی و خیلی از بزرگانی که شهید شدند یا رحلت کردند در جامعه روحانیت مبارز تهران عضویت داشتند. امروز هم این تشکل فعال است و کارهای خود را انجام می دهد و همواره هم تا حدودی محوریت خود را در بین نیروهای انقلابی حفظ کرده است و در هیچ انتخاباتی به حاشیه رانده نشده است، همیشه در متن بوده و هست و از این به بعد نیز همین اراده و اهتمام و تصمیم وجود دارد. به ویژه اینکه تدابیری اندیشیده شده که جامعه روحانیت مبارز تهران در عضویتش افراد شاخص دیگری را هم مصوب داشته باشد که اعضای جدید از جلسه آینده حضور پیدا خواهند کرد که باز موجب قوام جامعه روحانیت مبارز خواهد بود و شخصیت هایی که ورود پیدا می کنند این مسئله می تواند گستره جامعه روحانیت را افزایش و همچنین فعالیت های آن را توسعه دهد بنابراین جامعه روحانیت مبارز تهران همواره محوریت نیروهای انقلابی را داشته و خواهد داشت.

** شخصیت هایی که قرار است به شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اضافه شوند چند نفرند؟

جلسه آینده آنها حضور پیدا می کنند. روز دوشنبه 19 مرداد جلسه شورای مرکزی داشتیم 15 روز آینده جلسه بعدی جامعه روحانیت مبارز خواهد بود که اعضای جدید حضور پیدا می کنند و جامعه روحانیت مبارز توسعه خوبی پیدا می کند.

** چند نفرند؟

حدود 6 نفر اضافه خواهند شد.

** 6 شخصیت جدیدی که به شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اضافه می شوند قرار است جایگزین شخصیت هایی همچون آقایان هاشمی، روحانی و ناطق نوری خواهند شد که دیگر به جلسات نمی آیند؟

خیر، آقایان هاشمی، ناطق، روحانی و امامی کاشانی اعضای هیأت موسس جامعه روحانیت مبارزند و قابل حذف نیستند. همچنان عضو جامعه روحانیت مبارز هستند، هر زمان خواستند تشریف می آورند، هر زمان هم که نخواستند به جلسات نمی آیند. اساسنامه جامعه روحانیت تصریح دارد که موسسان قابل حذف نیستند، هر زمان تمایل پیدا کردند به جلسات تشریف می آورند.

** حاج آقا! الان در جامعه روحانیت مبارز چه خبر است، چرا مثل جریان اصولگرا از درونش چند صدا در می آید؟

در وقت تصمیم گیری یک صدایی می شود. یعنی در تمام تشکل های سیاسی کشور این طور است، هر کدام از افراد یک حرفی را می زنند اما در نهایت تصمیم واحد می گیرند یعنی پراکندگی ها و تشتت ها بعد از تصمیم گیری حذف می شوند و همه به نتیجه آرا توجه می کنند. جامعه روحانیت مبارز تهران نیز از این مسئله مستثنی نیست.

** آقای موحدی کرمانی می گویند بعید است «از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کنیم»، آقای پورمحمدی از احتمال حمایت جامعه روحانیت مبارز از آقای روحانی خبر می دهد، آقای مصباحی مقدم می گوید «احتمال حمایت مشروط وجود دارد»، آقای شجونی مخالف صددرصدی این موضوع است. چه اتفاقی در جامعه روحانیت مبارز در حال وقوع است؟

اصلا در جامعه روحانیت نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بحثی نشده است. لذا ابتدا باید بحث شود و اعضا به یک نتیجه واحد برسند وقتی به نتیجه واحد برسند دیگر این حرف ها تمام می شود و تصمیم نهایی ملاک عمل جامعه روحانیت خواهد بود. تشتت امروز برای آن است که هنوز درباره انتخابات ریاست جمهوری بحث نکردیم، تازه در جلسه 19 مرداد قرار شد که کمیسیون سیاسی جامعه روحانیت وضعیت را بررسی کند بعد گزارش خود را به جلسه بیاورد تا بحث های مناسبی در این رابطه صورت بگیرد باید دید به چه نتیجه ای می رسیم.

** اینکه بحث دربار تعیین مصداق انتخابات ریاست جمهوری به تأخیر می افتد، باعث نمی شود اتفاقی که برای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 افتاد و آیت الله یزدی از خطر انشقاق در جامعه مدرسین سخن گفت، برای جامعه روحانیت مبارز تهران هم تکرار شود؟

هر حادثه ای ممکن است تکرار شود و اتفاق بیفتد اما تعیین مصداق دیر نشده است. معتقدم اصولگراها همیشه دقیقه نودی بودند یعنی در انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری نیز دیر تصمیم گرفتند. برای اصولگراها دیر نشده است اما واقعیت آن است که باید زودتر تصمیم بگیرند.

** وقتی بررسی می کنیم در سال های اخیر اصولگرایان از این دیر تصمیم گرفتن ها نتیجه مثبتی نگرفتند، این مسئله را قبول دارید؟

بله، قبول دارم. همیشه در کار خیر باید عجله کرد. معتقدم باید عجله بیشتری در تصمیم گیری انجام داد چون تأخیر آفاتی داشته و در آینده هم اگر طولانی شود آفاتی را خواهد داشت، منتها آرا را جمع کردن، هماهنگی بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین زمان لازم دارد چون ما یک تشکل نیستیم. بعد با تشکل هایی که همراه ما هستند باید رایزنی بکنیم لذا به طور طبیعی چون گستره کار وسیع است و جوانب مختلف، ملاحظات و تأملاتی دارد، به تبع تصمیم گیری یک مقداری طول می کشد.

** به نظر شما تأخیر در تصمیم گیری باعث تعمیق اختلافات نمی شود؟ چون شخصیت های اصولگرای آماده کاندیداتوری هنوز مشخص نیستند، برخی فعالیتی دارند اما رسما حضورشان را در ریاست جمهوری تأیید نمی کنند. اینکه هر کسی در جامعه روحانیت به سمت یک کاندیدا برود و از آن کاندیدایی که به سلیقه سیاسی او نزدیک تر است حمایت کند این مسئله فردا تصمیم گیری را برای جامعه روحانیت مبارز سخت تر نمی کند؟

کاملا این حرف درست است اما به آنجا نمی رسد. یعنی تصمیمات زودتر گرفته خواهد شد که تشتتی در بین کاندیداتورها بوجود نیاید.

** بین حامیان کاندیداتورها اختلاف پیش نیاید یا بین حامیان آنها در تشکل های سیاسی؟

طبیعی است که خیلی افراد دوست دارند کاندیدای ریاست جمهوری باشند بنابراین اختلاف در بین آنها حتما خواهد بود اما تصمیم گیران و تصمیم سازان قطعا این اجازه را نخواهند داد که هر کسی بخواهد در صحنه حضور پیدا کند.

** ورود مستقیم جامعه روحانیت مبارز به صحنه انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی خواهد بود؟

مشخص نیست. هنوز بحث نشده است.

** پیش بینی شما چیست؟

نمی شود پیش بینی کرد. اما تلاش می شود که زودتر این کار صورت بگیرد.

** آیا گزینه حمایت از آقای روحانی می تواند جامعه روحانیت مبارز را در انتخابات ریاست جمهوری دچار چندموضعی کند؟ یا احتمال دارد برخی اعضای جامعه روحانیت مبارز به واسطه تصمیمی که اتخاذ می شود استعفا دهند یا قهر بکنند چون سابقه هم داشته است؟

خیر، قهر و استعفا در جامعه روحانیت وجود نداشته است، ما هیچ تجربه ای نداریم که کسی قهر کند و کنار برود. منتها گاهی شده که عضو یا اعضایی برحسب شناخت خودشان تمایل به جریاناتی داشتند و خارج از تصمیم گیری کلی جامعه روحانیت عمل کردند اما این به معنای قهر و فاصله گیری نبوده است. جامعه روحانیت هم محدودیت برای آنها نگذاشته که بخواهد بگوید الا و لابد باید این کار انجام شود. تصمیم نهایی را جامعه روحانیت می گیرد، منتها اعضا آزادند که بر اساس تشخیص شرعی خود عمل می کنند.

** تصمیم درباره گزینه حمایت از آقای روحانی موجب چندصدایی در جامعه روحانیت نمی شود؟

خیر، موجب انشقاق نمی شود منتها کسی تمایل داشته باشد طبعا آزاد است. کما اینکه در گذشته هم این حالت وجود داشته است.

** پس باعث انشقاق، قهر یا استعفا نمی شود؟

خیر این اتفاق نمی افتد.

درباره محوریت جامعه روحانیت در شورای اصولگرایان بحث نشده است

** سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته «شورای ائتلاف اصولگرایان باید یک قید را بپذیرد که جامعه روحانیت مبارز محور شورا باشد و دبیران کل احزاب و شخصیت های حقیقی سیاسی که این محوریت را قبول دارند می توانند عضو شورا شود»، آیا خود جامعه روحانیت مبارز اعمال چنین شرط و قیدی را قبول دارد؟

هنوز بحث نشده است این نظر جبهه پیروان است اما سایر تشکل ها باید با هم بنشینند و صحبت کنند، نظر یک جریان نمی تواند تصمیم جبهه اصولگرایی باشد. طبعا قابل بحث است که محوریت جامعه روحانیت مبارز برای همه تشکل های اصولگرا قابل پذیرش است یا تصمیم فقهای ثلاث آیت الله موحدی کرمانی، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله یزدی محور قرار گیرد یا جامعتین محور باشند یا آنکه جامعه مدرسین به جامعه روحانیت مثل انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تفویض اختیار کند چون بُعد سیاسی جامعه روحانیت همیشه بیشتر از جامعه مدرسین بوده است، اینها بحث هایی است که باید در آینده صحبت شود و تصمیم نهایی گرفته شود لذا تا این لحظه ما درباره انتخابات 96 در این موضوع بحثی نداشتیم.

** خود جامعه روحانیت مبارز آمادگی دارد که اگر تشکل های اصولگرا خواستند نقش محوریت را ایفا کند؟

باید دید وقتی با هم می نشینند به چه تصمیمی می رسند. ضمن آنکه باید با جامعه مدرسین هم صحبت شود.

** اما ابتدای این گفت وگو گفتید که جامعه روحانیت محوریت حرکت نیروهای انقلابی را همواره داشته و خواهد داشت؟

همیشه این طور بوده است منتها قبل از هر انتخاباتی باید بحث داشتیم که مکانیزم اجرایی را چگونه باید تعیین کرد. قطعا لازم است با حفظ محوریت جامعه روحانیت و جامعه مدرسین ما نظرات تشکل های مختلف اصولگرایی را هم داشته باشیم.

** همانطور که گفتید جامعه مدرسین اختیار تصمیم گیری را در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به جامعه روحانیت مبارز تفویض کرد آیا در انتخابات ریاست جمهوری هم همین کار را خواهد کرد؟

معلوم نیست. باید صحبت کنیم. جامعه مدرسین در انتخابات مجلس شورای اسلامی خیلی رغبت نداشت که حضور پیدا کند باید دید در مسئله انتخابات ریاست جمهوری دوباره نظرشان همین است که بعید است نظرشان این باشد.

یعنی می خواهند به انتخابات ریاست جمهوری ورود کنند؟

ممکن است.

** درباره ترکیب شورای ائتلاف اصولگرایان دو دیدگاه وجود دارد، جبهه پیروان خط امام و رهبری می گوید «آن ترکیب قبلی را که براساس سه ضلع موتلفه، پایداری و ایثارگران تشکل گرفت قبول ندارد و باید وضعیت سه ضلعی یادشده حالت دایره پیدا کند و دبیران کل احزاب در این شورا حضور پیدا کنند». دیدگاه دوم مربوط به جمعیت ایثارگران است که معتقدند «ترکیب شورای اصولگرایان باید جوان شود چون اگر همچنان تصمیم گیری براساس ترکیب گذشته باشد نتیجه ای جز شکست ندارد»، نظر شما چیست؟

در گذشته هم همین بود که همه جریانات اصولگرا در ائتلاف حضور داشته باشند یعنی این طور نبود که شورای ائتلاف سه ضلعی باشد چون سه ضلعی را قبول نکردند لذا شورای ائتلاف اصولگرایان سه ضلعی نبود.

** اما در نهایت براساس نظر سه ضلع بسته شد؟

خیر، فراگیر بود همه جریانات اصولگرایی حضور داشتند. حالا ممکن است اعضای بعضی جریانات در ائتلاف بیشتر بود اما نمایندگان همه اصولگراها حضور داشتند. تصمیم گیری هم با همه نمایندگان اصولگرایی بود تشکلی حذف نشد الا یکسری جریاناتی که اینها حزب نبودند.

** چه جریاناتی؟

امثال یکتا در جریان اصولگرایی هستند.

** اما یکتا در لیست سی نفره تهران ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد داشت؟مثلا آقای پرویز داوودی

نامزد آنچنانی نداشتند. حتی آقای حاج بابایی به زور وارد ترکیب شورای ائتلاف شد.

** چرا به زور؟

چون رأی گیری برای ورودشان به ائتلاف به سختی انجام شد.

**یعنی رأی لب مرزی آورد؟

بله، لب مرزی رأی آورد بنابراین همه اصولگرایان در ترکیب شورا بودند الا این گونه تشکل های وابسته به فردی که جنبه حزبی نداشتند. مثلا آقای شهاب الدین صدر بیرون شورا ماند حال آنکه جمعیتی را با خود داشت یا آقای بیادی.

** آقای بیادی از جبهه ایستادگی؟

جبهه ایستادگی در شورای ائتلاف اصولگرایان بود.

** اما خود جبهه ایستادگی می گفت آقای روح الامینی نماینده آقای رضایی در شورای ائتلاف اصولگرایان است اصلا حضور او ربطی به جبهه ایستادگی ندارد، یعنی شما نظر دیگری دارید؟

با هم بودند، مثلا آقای حبیبی جبهه ایستادگی هم بود بنابراین همه تشکل ها در شورای ائتلاف حضور داشتند، کسانی که بیرون مانده بودند همین تشکل هایی بودند که نام و نشانی از قبل نداشتند اما اثرگذار هم بودند. برخی آنها شاید از احزاب هم اثرگذاری شان بیشتر بود. اینها گلایه می کردند که چرا در شورای ائتلاف اصولگرایان حضور ندارند.

** همین تشکل های بیرون مانده از شورای ائتلاف اصولگرایان لیستی که با حضور آقایان شهاب الدین صدر، حسن بیادی و حسن غفوری فرد منتشر کردند نزدیک 60 هزار رأی هم داشتند که اگر این 60 هزار رأی به آرای لیست تهران اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه می شد دیگر شکست سی بر هیچ برای اصولگرایان رقم نمی خورد، قبول دارید؟

حتی برخی از آنها 80 هزار رأی هم داشتند.

** یعنی اگر این چند نفر در لیست تهران اصولگرایان قرار می گرفتند این احتمال وجود داشت که لیست ائتلاف امید به پیروزی صد درصدی در تهران نرسد و چند اصولگرا نیز به مجلس راه پیدا کنند، نظر شما چیست؟

بله اثرگذار بودند و همین ها موجب گلایه دو طرف شد. این طرف می گفتند چرا خارج از تصمیم اصولگرایی لیست دادید آن طرف هم می گفت چرا ما را به بازی نگرفتید.

** برای انتخابات ریاست جمهوری آسیب انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردوگاه اصولگرایان تکرار می شود یا دایره بازتر خواهد شد؟

فکر می کنم مشکلات را با تجربه گذشته می توان حل کرد که چنین اتفاقی در آینده نیفتد.

** یعنی دایره ائتلاف اصولگرایی بازتر می شود؟

طبعا باید همه را بازی بگیرند.

** گفته می شود که اصولگرایان مشغول بازنگری در ترکیب شورای ائتلاف هستند اما به کدام سمت خواهد رفت مدلی که جبهه پیروان خط امام و رهبری ارائه داد یا مدلی که جمعیت ایثارگران پیشنهاد کرده است؟

قابل بحث است. نمی شود رمالی کرد.

** جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی براساس وزنی که در عرصه سیاسی دارد نظراتش مورد توجه قرار نگرفت جز آقای باهنر کسی دیگری دیدگاه های این مجموعه را در ترکیب شورای ائتلاف نمایندگی نمی کرد و آقای باهنر هم در اقلیت کامل بود اما همانطور که شما هم گفتید نواصولگراها با فشار و زور یکتا را به جمع اعضای شورای ائتلاف اضافه کردند و اکثریت فهرست اصولگرایان را براساس سلیقه خود بستند. نظر شما چیست؟

ائتلاف وقتی می خواهد صورت بگیرد. یکسری باید بگذرند و گذشت کنند. اگر هر جریانی بخواهد کامل نظر خودش را در یک حرکت جمعی اعمال کند اسم این دیگر ائتلاف نیست. به طور طبیعی ائتلاف هایی که صورت می گیرد هر طرفی باید از بخشی از حقوق خودشان صرف نظر کند والا اگر بخواهند همه نظرها اعمال شود قابل جمع نیستند.

** خیلی از تحلیلگران اصولگرا می گفتند این لیستی که بیرون آمد توفیق نخواهد داشت نهایتا 20 درصد موفقیت کسب کند آن زمان خودتان به عنوان یک عضو شورای ائتلاف چه نظری داشتید؟

من از کسانی بودم که می گفتم این لیست رأی ندارد یعنی انتقاد به لیست وارد بود چون معتقدیم لیست فراگیر نبود و خود این عامل عقب نشینی بعضی از اصولگرایان در تبلیغ این لیست شد. همان زمان هم در مصاحبه و هم در جلسه جامعه روحانیت گفتم این لیست آن لیستی نیست که همه را راضی کند.

** آیا شورای ائتلاف اصولگرایان تصمیم گرفت که آقای حداد عادل سرلیست باشد؟

دو نفر مورد نظر بود یکی آقای ابوترابی و دیگری آقای حداد.

** اما آقای حداد عادل به تنهایی سرلیست قرار گرفت؟

آقای حداد چون سخنگوی ائتلاف بود و بیانیه ها را هم او صادر می کرد عدم رضایتی نبود که آقای حداد نباشد.

** اینکه می گویند آقای زاکانی به چاپخانه رفت و قبل از چاپ بنرها، حضور دو نفر در سرلیست اصولگرایان را منتفی اعلام کرد و بنرها با سرلیستی آقای حدادعادل چاپ شد، صحت دارد؟

خیر، چیزی در این رابطه گفته نشد.

** اگر مدل جمعیت ایثارگران مدنظر در بازنگری ترکیب شورای ائتلاف اصولگرایان قرار گیرد، جوانانی که به ترکیب شورای ائتلاف اضافه می شوند از چه سلایق اصولگرایی هستند؟

اعتقاد همه ما این است که جوانان بیایند. ما باید به نسل جوان بهای لازم را بدهیم و معتقدیم هر جا جوانان حضور پیدا کنند آنجا صحنه پربرکتی می شود منتها باید در هر جایگاهی تناسب حفظ شود.

** یعنی غلبه همچنان باید با پشکسوتان اصولگرا باشد؟

نه من این اعتقاد را ندارم باید از نسل جوان متناسب با شرایط استفاده کرد.

** جوانان باید از چه سلیقه سیاسی به ترکیب شورای ائتلاف اضافه شوند؟

فرق نمی کند.

** می گویند جریان های نوپدید اصولگرایی قیم مآبانه رفتار می کنند و معتقدند دوره آنکه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بنشینند و برای کل جریان اصولگرایی تصمیم بگیرند گذشته است، اگر هم این کار را بکنند نتیجه ای جز شکست ندارد، نظر شما چیست؟

بنده معتقدم هیچ وقت قیم مآبانه نبوده و نیست. همین ائتلاف اتفاقا از جای دیگری شروع شد تا به جامعه روحانیت و جامعه مدرسین رسید. ما درباره اصولگرایی معتقدیم همواره دنبال این بودیم که نظرات همه افراد را بگیریم، با نظرات افراد این کار انجام شود حتی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم می بینیم نه در لیست روحانیت آنقدر بروز و ظهور دارد و نه در تصمیم سازی روحانیت. عمده افراد غیرروحانی بودند. حتی جامعه روحانیت سه نفر نامزد داشت که از سه نفر دو نفر ماند.

** آقای مصباحی مقدم و آقای ابوترابی؟

بله، ما همیشه میدان را به دیگران دادیم. یعنی جامعه روحانیت هیچ گاه قیم معابانه برخورد نکرد.

** منظورم جامعه روحانیت مبارز نبود، بلکه اصولگرایان نوپدید قیم مآبانه رفتار می کنند؟

در کل جریان اصولگرایی هم این طور نیست، در خود همین لیست برای مجلس شورای اسلامی هم جلسات متعددی گذاشتند نظرات مختلف اصولگراها گرفته شد و با نظرات افراد این کار صورت گرفت منتها بحث کم کاری یا پر کاری موضوع دوم است.

** درست یا غلط گفته می شود نواصولگراها می خواهند نقش جامعه روحانیت و جامعه مدرسین را در دایره تصمیم گیری جریان اصولگرایی کمرنگ کنند، چه طور می شود جلوی آن را گرفت؟ همین حرفی که شما می زنید که جامعه روحانیت 3 نفر را می خواست در فهرست تهران ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس قرار دهد اما همین تعداد هم به دو نفر کاهش پیدا کرد در صورتی که وقتی به دهه های شصت، هفتاد و هشتاد نگاه می شود حضور جامعه روحانیت در لیست های انتخاباتی مجلس خیلی پررنگ تر بود تا الان؟

به هر حال انقلاب هرچه جلو تر برود طبیعی است که افراد جدیدی باید به صحنه بیایند. معتقدیم در همه انقلاب ها همین طور بود. کسانی که انقلاب کردند این طور نیست تا آخر همه بمانند. به طور طبیعی این اتفاق می افتد اما اینکه افرادی در اصولگراها دنبال این باشند که جامعه روحانیت و جامعه مدرسین آرام آرام از تصمیم گیری معاف بمانند چنین چیزی را من احساس نمی کنم. یک دفعه چیزی از ناحیه بعضی ها گفته شد بعد هم عذرخواهی و کاملا عقب نشینی کردند و خودشان گفتند اصلا ما بدون روحانیت نمی توانیم کاری کنیم، شاید در بعضی تشکل ها چنین نظری باشد اما عموما به محوریت جامعتین تمایل دارند حتی در زمان بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یادم می آید که آیت الله مهدوی کنی از اصولگرایی فاصله گرفت، گفت «اینها اصلا توجه به حرف نمی کنند. بروند دنبال کارشان هر کاری خواستند بکنند. چون خودشان تصمیم گرفتند و خودشان شکست خوردند» جامعه روحانیت مبارز در انتخابات یازدهم اصلا موضع نگرفت. بعد اینها همه شان آمدند خدمت آیت الله مهدوی خواهش، تمنا که آقا شما رها نکنید. لذا در بین اصولگراها اگر اشتباهی رخ داد، بعد این را خودشان اصلاح کردند بنابراین چنین تفکری وجود ندارد که حالا بخواهند جامعه روحانیت را کنار بگذارند.

** شما خودتان عضو شورای ائتلاف اصولگرایان بودید و نسبت به بسته شدن لیست تهران اعتراض یا نقد داشتید، آن فشاری که نواصولگراها برای بستن لیست تهران مطابق میل خودشان وارد کردند و می گفتند «لیست ما پیروز است»، آقای حداد را که به سلیقه خودشان نزدیک تر بود سرلیست کردند در واقع همه میدان در اختیار آنها بود که ادعای خودشان را ثابت کنند آیا این نتیجه که اتفاق افتاد و اصولگرایان سی بر هیچ در تهران باختند نشان نداد که دوره باج دهی بی علت به نواصولگراها تمام شده است و باید منطقی دور یک میز نشست و صحبت کرد؟

یک اشکالی که در لیست گذشته به وجود آمد سهم خواهی بود.

سهم خواهی از طرف نواصولگراها اتفاق افتاد؟

بله، خودش یک اشکال بزرگی بود یعنی خود اصولگراهای که واقعا معتقد به روحانیت بودند با این روش موافق نبودند.

** یعنی جبهه پیروان موافق سهم خواهی نبود؟

خیلی هایشان موافق نبودند منتها شرایطی پیش آمد، هم زمان و فرصت کم و محدود بود و تا وقتی ائتلاف صورت گرفت زمان زیادی از دست رفت، هم اینکه بنا بر این بود که ائتلاف شکل بگیرد.

** یعنی نواصولگراها گفتند اگر با سهم خواهی آنها موافقت نشود از ائتلاف خارج می شوند؟

نه به این صورت اما به هر حال نتیجه خوب نبود لذا در نهایت معتقدم این لیستی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی تهیه شد نوعی مدارا بود.

** با نواصولگراها مدارا کردید؟

بله، مدارا بود که به هر حال اصل ائتلاف مهمتر از لیست است. لذا بر این اساس این لیست بسته شد با اینکه انتقاد هم به لیست وارد بود هم موتلفه انتقاد داشت، هم جبهه پیروان و جامعه روحانیت به این لیستی که بسته شد انتقاد داشتند. در کل گفتند حالا که همه آرمان به دست نمی آیند حالا بخشی از آرمان که همین ائتلاف است و خودش کار شایسته ای است حفظ شود لذا ترجیح دادند که ائتلاف بماند ولو اینکه لیست نقص هم داشته باشد.

** باز هم در انتخابات ریاست جمهوری مدارا با نواصولگراها ادامه دارد؟

دیگر نه، الان بحث هایی که مطرح می شود برای همین است. اینکه از جبهه پیروان خط امام و رهبری یا جعیت ایثارگران هر کدام سخنی می گویند همه در نهایت مورد بحث قرار می گیرد.

** اصلاح طلبان برای بازگشت به قدرت خیلی از ظرفیت عقلای اصولگرا همچون آقایان ناطق نوری، روحانی، لاریجانی و ولایتی استفاده کردند و موفق هم بودند، چرا خود اصولگراها رغبتی نشان نمی دهند که از این برگ برنده ای که دارند استفاده کنند؟ قبول دارید موفق هم بودند؟

بله کاملا معتقدم اصلاح طلبان با عملکرد گذشته جایگاهی برایشان در جامعه باقی نمانده بود اما از سهام اصولگرایی بهره جستند و توانستند دوباره خودشان را نوسازی کنند. اعتقاد ما این است که اصولگراها نه تنها از این ظرفیت استفاده نکردند بلکه از ظرفیت خودشان هم استفاده نکردند.یعنی از ظرفیت اصلاح طلبی که هیچ، حتی از ظرفیت خودشان استفاده نکردند. اگر از ظرفیت خودشان استفاده می کردند. شرایط غیر این بود. معتقدیم آقای ناطق، ولایتی و خیلی های دیگر از اصولگرایان سفت و سخت بودند بعضی ها را معتقدم ارتباط شان طوری قطع شد که اصلا جزء بی تصمیم ها قرار گرفتند. این شأن اصولگرایی نبود. لذا قبول دارم که این مسئله اتفاق افتاد.

**آقای ابراهیمی!چرا باید مخالفان برجام که بر پیشانی خودشان برچسب دلواپسی زدند و جامعه آنها را افراطی و تندرو می خواند پرچمدار اصولگرایی باشند؟

اولا تندروها پرچمدار اصولگرایی نبودند.

** دلواپسان مدعی اند پرچمدار اصولگرایی هستند.

خیر. هیچ کجا نداریم که اینها پرچمدار باشند. از این به بعد هم خیر معتقدم این افراد پرچمدار نیستند. منتها اتفاقی که در برجام افتاد برای افراد خاصی میدان به وجود آمد. یعنی این اشکال از آنجا بود. چنانچه در مسئله برجام به نتایجی که مورد هدف ما بود می رسیدیم هیچ افراطی به وجود نمی آمد. شاید ما بیش از انتظار به 1+5 بها دادیم یعنی تمام تعهداتی که مربوط به ما بود را اجرا کردیم قبل از آنی که چیزی بگیریم. اشکال در اینجا بود باید اجرای تعهدات متناوب از سوی دو طرف انجام می شود. منتها مقام معظم رهبری مدارا می کنند تا نتایج حاصل شود اما آنها عجله کردند.

** احتمال دارد اصولگراها در انتخابات ریاست جمهوری بازگشت به احمدی نژاد کنند؟

درباره آقای احمدی نژاد و آقای روحانی هیچ صحبتی صورت نگرفته است منتها هر دو فعالند.

** آیا احمدی نژاد برنامه برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 دارد؟

کاملا، با تمام توان دارد کار می کند حتی بعضی جاها اعلام کرده که من در صحنه هستم.

** بعضی مثل آقای محبیان و آقای عطریانفر می گویند احمدی نژاد این دوره نمی آید، نظر شما چیست؟

معتقدم تحرکات امروز او، جلسات مکرر و مسافرت هایی که می رود نشان می دهد که می آید.

** احمدی نژاد می گوید بیایم نیازی به حمایت اصولگراها ندارم، به نظر شما اگر اصولگرایان حمایتی از او نکنند می تواند دوباره 25 میلیون رأی بیاورد؟

بستگی به عملکرد دولت آقای روحانی دارد. مشکل بزرگ جامعه ما مسئله معیشت مردم است. گزارش هایی که می رسد وضعیت طبقه پایین جامعه بسیار بد است.

** از آن 25 میلیون رأیی که احمدی نژاد سال 88 آورد چقدر سهم تأثیر حمایت اصولگرایان از او بود؟

معتقدم همه اش برای اصولگراها بود. تمام جریانی که دور احمدی نژاد قرار داشتند اصولگرا بودند اما دو سال آخر دولت دهم از او فاصله گرفتند. یعنی در کسب آرای اولیه نقش اصلی را اصولگرایان داشتند.

** اگر این حمایت از طرف اصولگراها نباشد و او بیاید چه اتفاقی می افتد؟

اتفاقی افتاده و آن اتفاق این است که طبقه محروم جامعه از دولت آقای احمدی نژاد به هر دلیلی سود برد. گزارشاتی اخیر داشتیم که طرف می گفت در فلان شهر ما نان را قسطی می خریم به این صورت که می رویم با نانوایی قرارداد می بندیم نان را می گیریم بعد او صبر می کند تا یارانه واریز شود بعد پولش را بگیرد. تا حالا کسی چنین حرفی را شنیده بود؟ مردم محروم یارانه نقدی را از احمدی نژاد می دانند این افراد بی خانمانی که بودند حالا به هر دلیلی به مسکن رسیدند این را از چه کسی می دانند؟ تحلیلگران اقتصادی هستند که می گویند مسکن مهر به اقتصاد کشور ضربه زد اما طبقه محروم جامعه که به مسکن رسید چه می گوید؟ او به اقتصاد کلان کشور فکر نمی کند یا این وام هایی که به دیپلم های بیکار تحت عنوان خودشتغالی داده شد. برگشتی هم نداشت اشتغالی هم صورت نگرفت اما دیپلم بیکار بدهکار درست شد.

** این موضوع که برای آقای احمدی نژاد منفی است؟

طرف وام را گرفت و خورد و رفت. یعنی یک کارهای سطحی گاهی صورت گرفت که اینها برای عوام و توده مردم بسیار مهم است نباید اینها را فراموش کرد. آرا کجا جستجو می شود؟ در خواص یا در عوام؟ خیلی مشکل داریم.

** با این صحبت های شما اگر احمدی نژاد بیاید اصولگراها را به چالش می اندازد تا آنکه آقای روحانی را با چالش مواجه کند چون از سبد رأی اصولگراها برداشت می کند؟

اصولگراها که تصمیمی درباره آقای احمدی نژاد نگرفتند.

** بالاخره وقتی اصولگرایان نامزد معرفی کنند و احمدی نژاد هم بیاید هر دو از یک سبد رأی برداشت می کنند این طور نیست؟

بله احمدی نژاد از سهم اصولگرایان بر می دارد.

** این مسئله اصولگرایان را به چالش می اندازد؟

بله این را قبول دارم. یعنی اگر چنانچه امر دایر شود احمدی نژاد بیاید و اصولگرایان هم نامزد خود را داشته باشند طبعا جبهه اصولگرایی ضربه می خورد نه اصلاح طلبی.

** آیا شورای ائتلاف اصولگرایان با آقای احمدی نژاد وارد مذاکره می شود و پیشنهاد دهد که این دوره نیاید؟

حالا این دیگر در تصمیمات بعدی است که در مذاکرات شان بیان کنند که آیا چنین کاری می کنند یا نمی کنند یا خود احمدی نژاد جدا چنین کاری می کند یا خیر بنابراین بستگی به تصمیمات بعد دارد.

202

کد خبر: 669620

وب گردی

وب گردی