مقیمی: برخی سخنرانی ها رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است

قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی در خصوص تبلیغات زود هنگام برخی از نامزدهای احتمالی انتخابات گفت: قبلا سخنرانی ها که رصد می کردیم دینی و مذهبی بود، یکی دو هفته است که برخی از سخنرانی ها رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است که اینها خلاف است؛ حتما شورای نگهبان بررسی های خود را انجام و در تایید صلاحیت ها اعمال می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محمد حسین مقیمی در پاسخ به سوالی درباره ایراداتی که به قانون انتخابات وجود دارد و اقداماتی که برای تهیه پیش نویس قانون جامع انتخابات صورت گرفته است، افزود: موارد و موانعی که در قانون انتخابات می دیدیم و نارسایی های موجود در آن را احصا کردیم.
وی ادامه داد: یک تیم کارشناسی قوی از وزارت کشور و دستگاه های ذی صلاح در این موضوع، در خارج از وزارت کشور دعوت شدند که روی این موارد کار کردند و به زودی جمع بندی خدمت وزیر کشور ارائه می شود که بعد از تایید وی به دولت ارایه و در آنجا رسیدگی شود.
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی گفت: در مواردی در انتخابات مجلس با مشکل روبه رو بودیم، جاهایی خلاء قانونی وجود داشت و قانون پاسخگو نبود و یا نیاز به اصلاح قانون داشتیم. همه مشکلات اعم از تبلیغات، نظارت، منابع مالی که داوطلبان استفاده می کنند، احصا شد.
مقیمی افزود: به عنوان مثال در ارتباط با شفافیت مالی هزینه های انتخابات هیچ قانونی نداریم و باید در اینجا مواردی به قانون انتخابات اضافه شود. در این زمینه سال گذشته نیز لایحه ای تدوین و در هیات دولت تصویب شد اما با توجه نزدیک بودن انتخابات، مجلس نتوانست آن را بررسی کند که این مورد در پیش نویس لایحه جامع انتخابات دیده خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین یک جاهایی در بررسی صلاحیت ها زمان کم داشتیم که در قانون اخیر تصویب شد که به جای هفت روز 20روز شود. در میان دوره ای مجلس به این توجه شده است یعنی به انتخابات آینده می رسد. آن قانون در ارتباط با بررسی صلاحیت ها ابلاغ و زمان آن طولانی تر شد که بر اساس آن انجام می شود.

**خلاء قانونی برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی نداریم
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی گفت: در ارتباط با الکترونیکی کردن انتخابات خلاء قانونی داشتیم چون همه جا قانون گذار انتخابات دستی را تعیین کرده بود؛ آنچه در انتخابات سال گذشته انجام شد و مراحل نهایی آن نیز امسال طی و ابلاغ شد این موارد اصلاح شده و از نظر این که بتوانیم انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم، خلاء قانونی نداریم.
مقیمی همچنین در ارتباط با اعلام آمادگی وزارت کشور به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک در سال آینده اظهارداشت: با شورای نگهبان نتوانسته بودیم روی نرم افزار و ایمنی مجموعه سخت افزاری به تفاهم برسیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر دوباره کارشناسان ما با کارشناسان شورای نگهبان نرم افزار را بررسی می کنند و مشکلاتی که قبلا داشت با نظر شورای نگهبان رفع شده و فکر می کنم به دیدگاه های شورای نگهبان نزدیک شده ایم.

**برخی سخنرانی ها رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی در خصوص تبلیغات زود هنگام برخی از نامزدهای احتمالی و این که آیا در قانون جامع انتخابات برخورد با چنین مواردی دیده شده است؟ اظهارداشت: در حال حاضر نیز در قانون اگر قبل از موعد انتخابات تبلیغات انتخاباتی شروع شود دست شورای نگهبان باز گذاشته شده که با متخلفان برخورد کند.
مقیمی ادامه داد: قبلا سخنرانی ها که رصد می کردیم دینی و مذهبی بود، یکی دو هفته است که برخی از سخنرانی ها رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است که اینها خلاف است؛ حتما شورای نگهبان بررسی های خود را انجام و در تایید صلاحیت ها اعمال می کند.
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی همچنین درباره سخنان آیت الله جنتی پیرامون خرید و فروش آرا گفت: لایحه شفاف سازی هزینه های مالی نامزدهای انتخابات که به مجلس دادیم به خاطر این بود که احساس می کردیم برخی از پول ها کثیف است و وزیر کشور هم این را مطرح کرد اگر آن موقع قانون برای اجرا ابلاغ می شد، این مشکل را کمتر داشتیم.
مقیمی افزود: خلاف هایی در کشور انجام شده و مواردی بوده اطلاعی از حجم اینها نداریم چون باید ساز و کار قانونی ایجاد شود تا بر اساس آن کارمان را مقایسه کنیم. تا مشخص نشود که یک داوطلب تا چقدر می تواند پول هزینه کند و این منابع را از کجا تامین می کند تا حساب و کتاب ها مشخص نشود نمی توانیم اظهار نظر کنیم.
وی ادامه داد: باید مواد قانونی آن ایجاد شود. در لایحه ای که تدوین می شود این موارد لحاظ شده است. لایحه شفاف سازی منابع مالی نامزدهای انتخابات نیز در مجلس است و به دولت هم گفتیم از مواردی است که در دستور کار بماند.

** به سمت حزبی شدن انتخابات پیش می رویم
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در تهیه پیش نویس قانون جامع انتخابات درباره نقش نظارتی شورای نکهبان تعریف خاصی خواهیم داشت؟ گفت: نظارت استصوابی که در قانون تصویب شده در این قانون هم همانگونه دیده شده اما در آنجاهایی که خلاء قانونی داریم روی آنها فکر می کنیم که اصلاح شود.
مقیمی اظهارداشت: در این قانون به سمتی می رویم که تا جایی که می شود احزاب حضور بیشتری داشته باشند و هنوز این مساله قطعی نشده است اما به سمت حزبی شدن انتخابات پیش می رویم.
وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که امسال قانون جامع انتخابات اجرایی شود، با توجه به این که همه برگزار کنندگان و ناظران، هم آیت الله جنتی در گزارشی که خدمت رهبر معظم انقلاب داشتند به نارسایی های قانون اشاره داشتند و هم وزیر کشور و تمام مسئولان اجرایی انتخابات با نارسایی های قانونی زیادی روبه رو بودند.
وی اضافه کرد: وزیر کشور روز بعد از انتخابات به تعدادی از همکاران در این وزارتخانه دستوری را داد تا بحث لایحه جامع انتخابات را با جدیت با این رویکرد که مواردی که نیاز به اصلاح ، تغییر یا اضافه کردن دارد دنبال کنند. در مدت زمان محدود این کار را انجام می دهیم که با سرعت در حال انجام است.
قائم مقام وزیر کشور در امورسیاسی همچنین در ارتباط با تدابیر وزارت کشور برای انتخابات سال آینده گفت: در حال حاضر ساز و کار را فراهم می کنیم؛ از نظر تامین امکانات، بودجه لازم را فراهم و نیازها را به موقع خریداری می کنیم، آموزش فرمانداران و استانداران و کارشناسان پیرامون انتخابات شروع شده است.
مقیمی افزود: آموزش برای کسانی که در اجرا و برگزاری انتخابات فعال هستند طبق برنامه ریزی انجام می شود. در بحث الکترونیکی کردن انتخابات30 درصد تجهیزات مورد نیاز را خریداری و نرم افزار آن را تهیه کرده و به شورای نگهبان داده ایم اگر اشکالی بر نرم افزار و سخت افزار وارد نبود برگزاری انتخابات الکترونیکی می شود.
وی یادآور شد: به موازات آن، این کار را در مورد مجلس هم پیش می بریم چون اینها هم در ارتباط با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نظارت بر عهده شان است و باید این مباحث را با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات که مجلس تعیین می کند هماهنگ کنیم.

**تغییرات فرمانداران و استانداران بسیار محدود است
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی همچنین درباره برخی زمزمه ها مبنی تغییرات فرمانداران و استانداران نیز اظهار داشت: تغییرات بسیار محدود است. کسانی هستند که یا بازنشته می شوند یا از وزارتخانه های دیگر در وزارت کشور مامورند و دوست دارند به سازمان خود برگردند و تعدادی نیز از همکاران خود ما هستند که آمادگی لازم برای این مسئولیت سنگین را ندارند.
مقیمی افزود: وزارت کشور در امر آموزش مدیران بسیار جدی است و افراد وقتی آموزش های لازم را ببینند برای پذیرش مسوولیت آماده می شوند.
وی ادامه داد: هماهنگی تمام کارهایی که دولت در شهرستان ها توسط چند دستگاه انجام می دهد با فرمانداری است. در آموزش و پرورش، بهداشت و درمان ، دانشگاه ها، اقتصادی، صنعت و تجارت، مایحتاج مردم ، محیط زیست هر کجا که شما موضوعی را مطرح می کنید دو سه دستگاه با هم کاری را انجام می دهند فرماندار است که باید این دستگاه ها را هماهنگ کند لذا باید جلساتی بگذارد، مساله را باید بشناسد که بتواند تصمیم بگیرد.
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی گفت: رییس شورای تامین شهرستان فرماندار است و باید فردی باشد که آمادگی کامل برای برقراری امنیت در شهرستان را داشته باشد. وی باید از نظر علمی و عملی این آمادگی را باید داشته باشد. کسی که این مسوولیت بر عهده او است اگر ضعیف باشد باید کنار رود و فردی دیگر جایگزین وی شود.
مقیمی افزود: در انتخابات بسیار خوب و باشکوهی که انجام شد، مشکل امنیتی نداشتیم و در آرامش کامل با حضور بسیار خوب مردم، با نشاط سیاسی بسیار خوب انتخابات برگزار شد.
وی ادامه داد: این، نتیجه کار فرمانداران بود و اینها مسوول اجرای انتخابات بودند. نتیجه انتخابات هم می گوید که فرمانداران، افراد قابل و بسیار کارآمد هستند. تعداد بسیار کمی از فرمانداران هستند که ما تشخیص می دهیم از جایی به جای دیگر بروند و در آنجا بهتر عمل کنند.
قائم مقام وزیر کشور در امورسیاسی گفت: استانداران هم در برگزاری انتخابات خیلی نقش داشتند و همه این امنیت در انتخابات که برقرار شد نتیجه این بود که استانداران اشراف کامل در برگزاری انتخابات داشتند و خیلی کم استانداری ضعیف بود.
مقیمی در خصوص تغییر استاندار خراسان جنوبی که از تغییرات شهرستان ها راضی نبودند و گفته بودند ظاهرا پیامکی ابلاغ شده است آیا این شیوه مورد پسند دولت است اظهار داشت: ما چنین شیوه تغییرات را قبول نداریم و توصیه نمی کنیم. تا آنجایی که دنبال می کنیم و توصیه اکید به استانداران این است که به کارآمدی افراد توجه کنند.

**شاخص فرماندار یا استاندار در دولت تدبیر و امید
وی ادامه داد: دو موضوع را تاکید داریم، یکی این که افرادی که به عنوان فرماندار استفاده می کنیم توان اجرای برنامه ها را داشته باشند. با توجه به شرایط موجود در اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، اقتصاد مقاومتی و کم کردن آسیب های اجتماعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است خط اول اجرا با استانداران و فرمانداران است باید کسانی به کار گیریم که بتوانند این برنامه ها را اجرا کنند.
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی گفت: اگر استاندار تشخیص داد که فرمانداری در سیاست های اقتصاد مقاومتی فعالیتی را که باید ندارد و در آسیب های اجتماعی تحرک لازم را ندارد باید جایگزین شده و کسانی به کار گرفته شوند که این برنامه ها را اجرا کنند.
مقیمی افزود: این که شیوه های تغییر و رعایت اخلاق اسلامی و شئونات انجام شود توصیه های لازم را داشتیم. بحث دیگر زندگی فرماندار یا خانواده در محل خدمت است.
وی ادامه داد: بعضی مواقع به دلیل تحصیل فرزندانشان گرفتارند این کارها را انجام نمی دهند. اینجا ممکن است استاندار به فرمانداری بگوید که تا چند روز فرصت دارد این کارها را اصلاح کند اگر قبول ندارد باید جای خود را به کس دیگری بدهد.
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی گفت: مطلب دیگر اینکه اکثر فرمانداران ما نسبت به کار خود آگاهند آموزش های لازم را دیده اند، همین امسال طی دوره هایی سه روز فرمانداران آموزش دیدند و عملکرد آن ها را رصد می کنیم که اینها به مردم خدمت کنند. طبیعی هم است که از 430 فرماندار تعدادی هم نتوانند به دلایل خود را با مجموعه بکشند اینجا تغییراتی است که باید اعمال شود.

**کشور از امنیت مناسبی برخوردار است
مقیمی در خصوص شرایط امنیتی و حوادث کرمانشاه، ماهشهر و سیستان و بلوچستان نیز گفت: از نظر امنیتی فرمانداران مسوول امنیت شهرهای خود با کمک نیروی انتظامی، سپاه، اطلاعات، بسیج و دستگاه قضایی هستند. جلسات هفتگی می گذارند موارد امنیتی را بررسی و تصمیم گیری می شود. در استان ها هم شورای تامین استان ها و هم در سطح ملی شورای امنیت کشور به ریاست وزیر کشور همه مطرح و در آنجا طرح تصمیم گیری می شود.
وی ادامه داد: امروز با وجود این که در شرق و غرب، شمال، جنوب و شمال شرق تقریبا در اطراف کشور مشکلات جدی است و مسایل حادی رخ می دهد حتی در کشورهای اروپایی در دورترین نقاط دنیا هر روز یک اتفاقی تازه ای می افتد، ایران از امنیت بسیار مطلوبی برخوردار است.
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی گفت: خوشبختانه با هوشیاری مرزداران، بسیج و سپاه و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی که به موقع با کسانی که امنیت کشور را مختل کرده و با گروه های تکفیری فعالیت می کنند به موقع تصمیم گیری و برخورد می شود. خوشبختانه هیچ مشکلی تا امروز در کشور نداشتیم.
مقیمی تاکید کرد: از نظر امنیت کاری، امنیتی که مد نظر مردم است در داخل کشور هم نیروی انتظامی اقدامات بسیار خوبی انجام می دهد و همکاری مردم نیز بسیار خوب است. مشکلاتی هم داریم که دایم بررسی می کنیم تا رفع مشکل شوند.

**کارهای قابل واگذاری را به خانه احزاب واگذار می کنیم
وی در ادامه در خصوص احیای خانه احزاب و این که آن گونه که باید از احزاب وزارت کشور به کار گیری نمی کند گفت: خانه احزاب فعال شده است. خانه احزاب هم تشکیلات صنفی است که در واقع اکثر احزاب رسمی عضو ان هستند. اینها اساسنامه را هم اصلاح کردند و گفتند به گونه ای می خواهیم اداره کنیم که تمام احزاب کشور در اداره خانه احزاب مشارکت داشته باشند و لذا تقسیم کاری کردند و از این اتفاق راضی هستند.
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی گفت: با راه اندازی مجدد خانه احزاب، ما به عنوان وزارت کشور به دنبال این هستیم که آن قسمت از کارهایی که می شود واگذار کرد به خانه احزاب واگذار کنیم که دایم با حضور مدیران ما جلسه داریم.
مقیمی با اشاره به تشکیل جلسه خانه احزاب و دعوت از احزاب در این نشست و سخنرانی وزیر کشور و نائب رئیس مجلس و تعدادی از دبیران احزاب و دیگر جلسه ها در خصوص موارد امنیتی، اجتماعی و سیاسی گفت: ارتباط ما با خانه احزاب خیلی خوب است. شاید وقفه موردی باشد و آن این که وقتی مجلس کارش تمام می شود نماینده هایی که کارشان تمام می شود منتظر این هستیم که دو نفر از مجلس معرفی شود تا کمیسیون ماده 10 فعال شود تا مواردی که کمیسیون مطرح می کند را بررسی کنند.

** دفاع از برجام و مدیریت کشور؛ پاسخی به منتقدان
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی درباره دستاوردهای برجام در حوزه خارجی و داخلی گفت: رئیس جمهوری از ابتدا تیم مذاکرات را به سرپرستی وزیر امور خارجه تعیین کردند و کارشناسان سازمان انرژی اتمی و دستگاه های مرتبط نیز این تیم را همراهی می کردند.
مقیمی افزود: تیم مذاکره کننده ما با جدیت و حساسیت موضوعات را منعکس و هماهنگی می کردند و در نهایت، 1+5 و ایران به تفاهم رسیدند و برجام امضا شد.
وی با یادآوری این که از روز امضای برجام زمان زیادی نگذشته است، ادامه داد: شاید برخی از کشورهای مقابل ما بخصوص آمریکا به تعهداتشان، آنگونه که باید عمل می شد، عمل نکرده یا نمی خواهد عمل کنند اما اصل برجام راه را باز کرده تا موانعی که به خاطر مساله هسته ای برای کشور ما ایجاد شده بود، برداشته شود.
این مقام وزارت کشور اضافه کرد: برخی می گویند دولت سه سال توان خود را روی مذاکرات گذاشت و از امور دیگر غافل ماند، اما این فرض درست نیست چرا که دولت در کنار مذاکرات هسته ای به امور کشور همچون امنیت، معیشت، تولید و کشاورزی اهتمام داشت.
مقیمی خاطرنشان کرد: تورم از روزی که دولت کار خود را شروع کرد، 43 درصد بود و امروز به 9.2 رسیده است، مشخص است که خود به خود این اتفاق نیفتاده است. اگر همه وقت دولت به مذاکره گذشت پس چه کسی رشد منفی را به رشد مثبت تبدیل کرد؟ چه کسی ارتقای سلامت را متحول کرد؟
وی ادامه داد: دولت هم به مسایل خارجی خود به خوبی رسید که باید از تیم مذاکره کننده تشکر کرد که افتخار آفریدند و هم زمانی که مذاکره ها انجام می شد، امنیت خوبی در کشور برقرار بود.
قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی اضافه کرد: در سال 84 به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم. سه، چهار سال پیش 6.5 میلیون تن گندم وارد کردیم. امروز دوباره در حال خودکفا شدن هستیم.
مقیمی یادآور شد: در سه سال، دولت ارزش پول ملی را حفظ و تقویت کرده است. سال 84، دلار 900 تومان بود، سال 92 به سه هزار و 700 تومان رسیده است و امروز در سال 95، سه هزار و 500 تومان شده است. نه پول بدون پشتوانه تزریق شده است و نه پولی از سوی دولت چاپ شده است.
وی با بیان این که قیمت هر بشکه نفت به حدود 25دلار هم رسید اما با کمک مردم کشور اداره شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور خود را آماده می کند تا با پشتوانه مردم از رکود خارج شود.
این مقام وزارت کشور تاکید کرد: آنهایی که سوال می کنند جواب سوال ما را بدهند که اگر دولت تمام وقت خود را روی مذاکرات گذاشته پس چگونه کشور مدیریت شده است؟
مقیمی ادامه داد: در سال 95 به دنبال این هستیم که از رکود خارج شده و کشور را در سایه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به حرکت درآوریم. معاون اول رئیس جمهوری هم نقش فرمانده این قرارگاه را دارد و تا کنون چندین جلسه حتی با حضور استانداران برگزار شده است.
وی درباره آثار اقتصاد مقاومتی در استان ها نیز گفت: تمام برنامه هایی که ستاد اقتصاد مقاومتی در تعریف پروژه ها، رفع موانع تولید و آماده سازی حل مشکلات تولید تصمیم گیری کردند در حال اجرا است و کم کم خود را نشان می دهد. مهمترین تصمیم مربوط به دو سه هفته پیش بود که در ارتباط با مسایل مالی، پولی و کم کردن سود سپرده ها و تسهیلات اعطایی گرفته شد.
قائم مقام وزیر کشور با یادآوری تصمیم دولت برای فعال شدن واحدهای تولیدی که بخاطر نوسانات ارزی نیمه فعال شده بودند، افزود: برجام راه را باز کرد و محدودیت ها تا حدود زیادی کنار رفت و ما باید از شرایطی که به وجود آمده حداکثر استفاده را برای راه حل مشکلات ببریم.
مقیمی گفت: تا دیروز نفت را به کشورهایی می دادیم و می گفتند که باید به این کشورها و با این ارز و میزان بدهید و چند درصد هم کالای آن کشور را بخرید اما الان خودمان خریدار و قیمت ها را مشخص می کنیم.
وی به افزایش صادرات نفت نیز اشاره کرد و افزود: پیش از امضای برجام صادرات نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده بود اما در حال حاضر به دو میلیون و 400هزار بشکه رسیده است. باز شدن راه به ما کمک کرد که تولید نفت را برای مصرف داخلی و هم صادرات بالا ببریم.
این مقام وزارت کشور با تاکید بر ضرورت حمایت از برجام گفت: همه باید از شرایط به وجود آمده به نفع کشور دفاع و استفاده کنیم.

202

کد خبر: 669635

وب گردی

وب گردی