استیضاح فانی، وزیر آموزش و پرورش جدی‌ترین موضوعی بود که دیروز در گفت‌وگوی میان خبرنگاران و نمایندگان حاضر در لابی مجلس به آن پرداخته شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اعتماد، اگر استیضاح ربیعی، وزیر کار با انصراف طراحان این استیضاح منتفی شده است اما شرایط برای فانی به این سادگی‌ها هم نیست. استیضاح او با ٧٠ امضا تحویل هیات رییسه مجلس شده است و او فرصت کمی برای مصالحه با نمایندگان استیضاح‌کننده دارد. فانی باید تا پیش از اعلام وصول طرح استیضاح در هیات رییسه رضایت نمایندگان را جلب کند.
در غیر این صورت او برای ماندن بر صندلی وزارت باید در انتظار رای نمایندگان در صحن مجلس باشد. همین شرایط موجب شده تا او امروز درجلسه فراکسیون امید و فردا در جلسه‌ای با طراحان استیضاح حاضر شود. جبار کوچکی‌نژاد، نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات با اعلام اینکه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی هیات رییسه مجلس به این کمیسیون ارسال شده است درباره جلسه استیضاح‌کنندگان با فانی گفت: اگر نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع شوند و نمایندگان استیضاح‌کننده به زیر ۱۰ نفر کاهش یابند، استیضاح وزیر آموزش و پرورش از دستور کار خارج می‌شود. اما در غیر این صورت و در شرایطی که استیضاح‌کنندگان بر استیضاح اصرار داشته باشند، چهارشنبه هفته جاری کمیسیون به هیات رییسه نامه می‌نویسد که استیضاح‌کنندگان همچنان بر موضع خود باقی هستند و هیات رییسه موظف است استیضاح را اعلام وصول کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد آن‌طور که کوچی‌نژاد گفته است هفته آینده استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.
فراکسیون امید و استیضاح فانی
اما فراکسیون امید هم با دعوت فانی به این فراکسیون آن هم زودتر از باقی فراکسیون‌ها موضع فعالانه‌ای در قبال این موضوع گرفته است. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید فراکسیون امید هنوز هیچ موضعی له یا علیه استیضاح ندارد و همه‌چیز را منوط به حضور فانی و پاسخ‌های او به سوالات نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس می‌داند. او درباره حضور فانی در فراکسیون امید می‌گوید ما نماینده مردم هستیم و از حق و حقوق مردم دفاع می‌کنیم و با اینکه حامی دولت هستیم اما وکیل الدوله نیستیم. دلیل حضور آقای فانی در فراکسیون این است که بتوانیم تا جای ممکن به یک همدلی برسیم. او تاکید می‌کند با اینکه همه نمایندگان اختیار قانونی دارند که وزرا را استیضاح کنند اما منطقی‌تر به نظر می‌رسد که ما اول ایشان را دعوت کنیم و صحبت‌های‌شان را بشنویم. نمایندگان انتقادات و سوالاتی که الان در جامعه فرهنگیان و بین مردم وجود دارد را بپرسند و پاسخ‌های ایشان را هم بشنوند و بعد تصمیم منطقی و عادلانه‌ای در این باره بگیرند. پارسایی اظهار امیدواری می‌کند که فانی پاسخ‌های قانع‌کننده و برنامه‌های عملیاتی کوتاه‌مدتی داشته باشد تا هم اعضای فراکسیون امید و هم جامعه فرهنگیان را راضی کند. اما آنطور که به نظر می‌رسد فراکسیون امید قرار است در این باره گام‌های حساب شده‌ای بردارد. به همین دلیل هم بنا به گفته پارسایی کمیته‌ای به ریاست داود محمدی، نماینده تهران تشکیل شده تا ظرف دیروز و امروز همه سوالات نمایندگان عضو فراکسیون را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده و با فانی مطرح کنند.

205/201

کد خبر: 669911

وب گردی

وب گردی