کودکان داعشی زنگ خطری جدی برای امنیت جهانی

کودکانی که سن آنها شاید اندکی از ۱۰ سال بیشتر است با لباس‌های چریکی و پیشانی بندهای مشکی و سلاح‌هایی که روی کتفشان سنگینی می‌کند، تصویری کلی از سربازگیری گروه تروریستی داعش و تربیت نسل جدیدی از تروریست‌ها است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، کودکان و نوجوانانی که اغلب بین 10 تا 14 سال دارند، با لباس های رزمی و پیشانی بند مشکی داعش، تفنگ به دست و آماده اعدام و سربریدن زندانیان یا تن دادن به عملیات انتحاری، تصویری از شیوه جدیدی از جنایتکاری داعش است که این بار در سربازگیری از کودکان و نوجوانان از نقاط مختلف دنیا نمود یافته است.

این سربازان کم سن و سال در برخی فیلم هایی که در صفحات اجتماعی حامی داعش منتشر شده است، کشورهایشان را به حملات تروریستی تهدید می کنند که نمونه آن فیلم تکان دهنده‌ای از یک نوجوان انگلیسی تبار با لباس چریکی است که کشورش را با این عبارت تهدید کرد: ما کافران را خواهیم کشت.

تصاویر ویدئویی که ژانویه گذشته در اینترنت انتشار یافت، نوجوان انگلیسی را با پیشانی بند مشکی داعش نشان می داد که رسانه ها نام او را «جان جهادی بسیار جوان» گذاشتند.

هویت جان توسط پدر بزرگش شناسایی و معلوم شد نام او عیسی است و از مادری انگلیسی و پدری سوئدی که به اسلام گرویده است، در انگلیس به دنیا آمد و به سوریه رفته است.

سوالی که با دیدن تصاویر سربازان کم سن و سال داعش به ذهن می رسد اینکه این گروه چگونه کودکان را به صف خود می کشاند و هدف از سربازگیری آنان چیست؟

سوال دیگر اینکه داعش چگونه سربازان کم سن و سال خود را راهی عملیات انتحاری می کند؟

پیش از پاسخ به این سوال ها نگاهی به آمار سربازگیری داعش از بین کودکان و نوجوانان عمق فاجعه را روشن تر می کند.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در فوریه 2015 با انتشار بیانیه‌ای مبنی براینکه مواردی از جذب کودکان 12 ساله عراقی وسوری به دست داعش ثبت شده است، اعلام کرد که داعش به این کودکان آموزش های نظامی داده و از آنان به عنوان خبرچین، نگهبانی از مواضع راهبردی و نقاط بازرسی استفاده می کند.

بر اساس گزارش کمیته حقوق بشر سوریه که در ماه اوت 2015 منتشر شد، دست کم 800 نوجوان زیر 18 سال از سوی داعش جذب شدند.

بازی‌های رایانه‌ای و پلی استیشن، شیوه داعش برای سربازگیری از کودکان

براساس تحقیق یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه جورجیا آمریکا، داعش به میزان بی سابقه ای روند سربازگیری کودکان کم سن وسال را افزایش داده است و همزمان با آن موارد استفاده از آنان را در عملیات انتحاری افزایش داده است.

در این تحقیق 89 کودک که در نبردهای داعش کشته شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند و معلوم شد داعش این کودکان را به شیوه های مختلف از جمله پخش سرودهایی در صفحه توئیتر و یا ارسال پیام هایی به تلگرام جذب کرده است.

بر اساس این تحقیق کودکانی که به داعش پیوسته اند از 14 کشور دنیا هستند و دو سوم تلفات آنان نیز بین 12 تا 16 سال سن داشتند.

دوره زمانی این تحقیق از ابتدای 2015 تا پایان ژانویة 2016 بود و بر اساس آن تعداد تلفات کودکان زیر 18 سال که داعش جذب کرده بود، در این فاصله دو برابر شد و 39 درصد آنان در جریان انجام عملیات انتحاری با خودروهای بمب گذاری شده کشته شده و 33 درصد دیگر نیز در جریان درگیری های داعش در سوریه و عراق جان خود را از دست دادند.

نکته تکان دهنده اینکه در ژانویه 2016 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تعداد عملیات انتحاری کودکان یا همان سربازان کم سن و سال داعش در سوریه سه برابر شد.

داعش با استفاده از بازی های رایانه‌ای و پلی استیشن به جذب کودکان و نوجوانان روی آورد و تلاش کرد با این کار آنان را به صف خود ملحق کند. سرعت این اقدام داعش و موفقیت در جذب کودکان و نوجونان از کشورهای مختلف به ویژه اروپا تاحدی است که باید پرسید این گروه تروریستی چگونه این کار را انجام داد و چگونه بازی ها را به شیوه مورد نظر خود تغییر داد؟ آیا تا این اندازه با مهارت کامل می تواند بازی ها را به شیوه ای که می خواهد تغییر دهد که افکارمورد نظر خود رابه کودکان القا کند؟

در پاسخ باید گفت که داعش با استفاده از اینترنت و یوتیوب و هکرها توانست به راحتی بازی های کامپیوتری را به شیوه خود تولید کند، در مورد بازی های «پلی اسیشن 3» نیز باید گفت که این بازی به اضافه کردن یک قطعه به دستگاه کامپیوتر نیاز دارد تا کاربر بتواند به بازی های غیرمجاز دسترسی پیدا کند.

گزارش کمیته حقوق بشر سوریه نشان می دهد که داعش از شیوه های تحریک آمیز برای جذب نوجوانان و کودکان بهره برداری می کند که نمونه آن تامین فعالیت های تفریحی و فضای مخصوص است حال آنکه جنگ و درگیری در سوریه و عراق موجب محرومیت کودکان از فعالیت های کودکانه و سرگرمی و تفریحی شده است.

در این بازی ها حس قدرت طلبی و هیجان کودکان تحریک شده و به آنان القاء می شود که می توانند با اعدام و سربریدن و حضور در میدان نبرد توانمندی های خود را ثابت کرده و نشان دهند که ترس در وجود آنان جایی ندارد.

(داعش در این بازی‌ها، اقدامات تروریستی و سربریدن و اعدام گروگان‌ها و زندنیان را معیار قدرت معرفی می‌کند)

همچنین داعش با برگزاری جلسه در مدارس و نیز سخنرانی در مساجد به آنان القا می کند که توانایی جنگ و کشتار را دارند.

احمد یک فعال عراقی اهل موصل در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت که داعش به دنبال کودکان بالای 13 سال است.

وی که خواست هویتش فاش نشود، افزود برادرش به دلیل ترس از سرباز گیری داعش و از بیم اینکه مبادا پسرش قربانی آموزش‌ها و تلقین‌های داعش شود، او را از مدرسه بیرون آورد.
این در حالی است که داعش اخیرا یک نوار ویدئویی از جشن فارغ التحصیلی تعدادی دانش آموز را که اسلحه به دست داشتند، منتشر کرد.

بیش از هزار کودک ایزدی در اسارت داعش

«حسین قائیدی» مدیر دفتر ایزدیان مفقود شده در عراق در گفت وگو با شبکه سومریه نیوز گفت، داعش 1400 کودک ایزدی را به اسارت گرفته و آنان را برای عملیات انتحاری آموزش داد.

این در حالی است که داعش سوم اوت 2014 با حمله به منطقه سنجار در شمال غرب موصل و اشغال آن شماری زیادی از ایزدی های را کشته و به اسارت گرفت.

بنابر اعلام یونیسف افزایش دایره اقدامات خشونت آمیز و شدت یافتن درگیری ها درنقاط مختلف دنیا کودکان را بیش از پیش در معرض سربازگیری از سوی گروههای مسلح قرار داده است.

در این میان صدای اعتراض سازمان های دست اندرکار حقوق بشر علیه روند رو به افزایش سربازگیری داعش از بین کودکان بالا رفته است تا جایی که کمیته حقوق کودکان سازما ملل فاش کرد که داعش برخی از کودکانی را که در عراق ربوده است، زنده زنده می سوزاند و یا آنان را به عنوان برده در بازارها به فروش می رساند.

همچنین گزارش «Business Insider» به نقل از یک فعال عراقی فاش کرد که بیش از 30 کودک که در صف داعش می جنگیدند در نبردهای شدید با کُردهای کوبانی جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش سازمان ملل داعش در تابستان 2014 حدود سه هزار و 500 زن و کودک ایزدی را به اسارت گرفت.

سوء استفاده داعش از کودکان با نارسایی ذهنی در عملیات انتحاری

در این ارتباط «ریناتی وینتر» کارشناس کمیته حقوقی کودکان سازمان ملل در اظهاراتی مطبوعاتی از شکنجه کودکان و کشتن آنان به ویژه اقلیت ها به شدت ابراز نگرانی کرده و گفت گزارش هایی در دست داریم که نشان می دهد داعش از کودکانی که مشکلات و نارسایی های ذهنی دارند به عنوان عوامل انتحاری استفاده می کند و به احتمال زیاد این کار را به گونه‌ای انجام می دهد که این کودکان در جریان آنچه در انتظارشان است، قرار نمی گیرند.

به گفته وی برخی فیلم های ویدئویی نشان می دهد که کودکانی بسیار کم سن و سال که تقریبا هشت سال و یا کمتر دارند در حال آموزش های نظامی از سوی داعش هستند. این در حالی است که بنابر اعلام کمیته حقوقی کودکان سازمان ملل خشونت جنسی یکی دیگر از اقدامات داعش علیه کودکان است.

ویدئوهایی که در آن کودکان کم سن و سال در حال آموزش نحوه استفاده از سلاح و نیز شرکت در جنگ های خیابانی و چریکی نشان داده می شوند و اغلب رسانه های وابسته به داعش و یا حامی آن این فیلم های ویدئویی را منتشر می کنند، دلیل قاطعی بر سوء استفاده گروههای تروریستی از کودکان در درگیری های شدید در سوریه و عراق است.

(اغلب کودکانی که به صف داعش ملحق شده‌اند بین 10 تا 14 سال دارند)

همچنین سایت های هودار داعش در سپتامبر گذشته با انتشار عکس یک کودک مدعی شدند که او کوچکترین جنگجوی خارجی است که در میدان نبرد کشته شده است و با افتخار اعلام کردند که عمر او ده سال بیشتر نبود.

جالب اینکه یک نوجوان 17 ساله که پیش از انجام عملیات انتحاری در عراق دستگیر شد، در گفت وگو با روزنامه ایندیپندنت در حالی که از کارهای خود پشیمان به نظر می رسید گفت که بیشتر عوامل انتحاری از او کوچکتر هستند و بین 13 تا 15 سال دارند.

این در حالی است که منابع خبری از پیدا شدن اجساد کودکانی که در صف داعش می جنگیدند در شهر کوبانی خبر داده و اعلام کردند که جسد چهار کودک زیر 14 ساله که در عملیات انتحاری شرکت داشتند، پیدا شد.

استفاده از کودکان و زنان در عملیات‌های تروریستی در اروپا

سازمان اطلاعات هلند نیز گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه داعش به شیوه جدیدی برای حملات انتحاری در اروپا متوسل شده است که شامل استفاده از کودکان و زنان به جای مردان در عملیات تروریستی است.

این گزارش که سرویس اطلاعاتی بلژیک (OCAD) نیز آن را تایید کرده است، نشان می دهد این رویکرد جدید داعش موجب می شود شیوه های مبارزه با آن نیز تغییر کند و بی تردید احتمال استفاده داعش از کودکان و زنان در عملیات انتحاری افزایش یافته است.

بر اساس گزارش مزبور 170 تبعه هلندی به عراق و سوریه سفر کرده و همگی به داعش ملحق شده اند و در بین آنان کودکانی بین 9 تا 14 سال هم حضور داشتند.

اما دستگاه امنیتی بلژیک نیز اعلام کرد که 32 کودک بلژیکی که کوچکترین آنان 12 سال دارد با پدران خود به داعش در سوریه و عراق ملحق شده اند به اضافه اینکه کودکانی از پدرانی بلژیکی در آنجا متولد شده اند.

علاوه بر این داعش از دختران کم سن و سال سوء استفاده جنسی می کند.

آموزش خشونت و کشتار به کودکان

داعش بارها فیلم های ویدئویی و عکس هایی را منتشر کرده است که در آن شرکت کودکان در دوره های آموزش نظامی خشونت آمیز نشان داده می شود که نمونه آن اعدام دو مرد به دست یک کودک هشت ساله است در حالی که داعش مدعی شد این دو قربانی، برای روسیه جاسوسی می کردند.

(کودکانی که به صف داعش ملحق شده و تحت آموزش‌های نظامی قرار می‌گرفتند و در اعدام‌ها و سربریدن‌ها شرکت می‌کردند، اشبال الخلافه (شیربچه‌های خلافت) نامیده می‌شوند)

رسوایی های داعش در استفاده از کودکان در عملیات انتحاری و یا اعزام آنان به میدان های جنگ خلاصه نمی شود بلکه از آنان به عنوان جلاد نیز بهره برداری می کند به این معنی که گزارش سازمان ملل در ماه نوامبر 2015 حاکی از استفاده برنامه ریزی شده داعش برای استفاده از کودکان زیر 18 سال به عنوان جلاد است.

بر اساس این گزارش عملیات گردن زدن دو سربازی که داعش در اوت 2014 از پایگاه هوایی «الطبقه» از توابع رقه ربوده بود، توسط یک نوجوان 16 ساله انجام گرفت.

فیلم های ویدئویی که در این مورد منتشر شده است از جمله فیلمی از شهر رقه که توسط داعش اشغال شده بود، فضایی را که کودکان در مناطق تحت اشغال داعش زندگی می کنند نشان می دهد در این فیلم یک گروه از کودکان در تقلید از داعش در حال تمرین کردن اعدام هستند، به این معنی که تیراندازی می کنند و از اینکه تفنگ به دست دارند خوشحالی می کنند.

احمد از اهالی موصل در این باره گفت که پیوستن کودکان به گروههای تروریستی در عراق موضوع تازه ای نیست زیرا این رسمی است که از زمان ابومصعب الزرقاوی سرکرده القاعده در عراق که داعش از دل آن سربرآورد، نیز وجود داشت.

اشبال الخلافه، بمب ساعتی و تراژدی نسل آینده

داعش از زمان تشکیل در سال 2013، در مجموع دو هزار و 300 کودک را در عراق و سوریه سربازگیری کرده است که از این تعداد 1200 کودک و نوجوان از عراق و 1100 نفر دیگر از سوریه هستند.

میانگین سنی این کودکان و نوجوانان بین هفت تا 17 سال بود.

نوار ویدئویی چندی پیش از کشته شدن یک کودک فلسطینی به اتهام همکاری با اسرائیل صحنه جدیدی از خشونت و اقدامات غیرانسانی داعش است تا جایی که به نظر می رسد راهبرد داعش در سرباز گیری کودکان و سوق دادن آنان به سمت اقدامات خشونت آمیز و کشتار پیامی به تمام جهانیان است مبنی بر اینکه این گروه نه فقط به دنبال توسعه دایره تروریسم و ناامنی و از هم پاشیدگی کشورها است بلکه در تلاش است نسل جدیدی از تروریست ها را تربیت کند زیرا کودکانی که در دایره خشونت و درگیری بزرگ می شوند و حتی خود آنان دست به قتل به وحشیانه ترین شکل دست می زنند این اقدامات و کشتار را بخشی از زندگی روزمره می دانند و همین کودکان خشن ترین و سنگدل ترین نسل تروریست ها را تشکیل خواهند داد.

در پایگاه ویژه در شهر الطبقه در فاصله 55 کیلومتری از شهر رقه که فرودگاه نظامی رقه قرا ارد، تازه ترین اقدامات خشونت آمیز در دو مرحله جریان داشت، مرحله اول کودکان از مساجد و جلسات حفظ قرآن انتخاب می شدند آن هم در حالی که در پی تعطیلی مدارس این شهر به دست داعش اغلب کودکان به جای مدارس در مساجد قرآن می آموختند.

داعشی ها پس از انتخاب کودکان از جلسات حفظ قرآن در مساجد آنان را در یک دوره 45 روزه به پایگاه الطبقه برده و تحت آموزش های مذهبی قرار می داد که توسط معلمان عراقی، تونسی و سوری تدریس می شد، سپس کودکان سه ماه تحت آموزش نظامی قرار گرفته و در صورتی این دوره پایان می یافت که شرکت کنندگان در پایان دوره بتوانند سر یکی از قربانیان را از سر جدا کنند.

در همین راستا یکی از مهم ترین عملیات انتحاری در کوبانی را یک نوجوان 18 ساله به اسم «باسل حمیره» انجام داد.

متوسط سن کودکانی در این پایگاه آموزش دیدند، بین هفت تا 14 سال بود.

داعش پس از اینکه دوره های آموزشی به پایان می رسید، بار دیگر آنان را ساماندهی نظامی می داد تا به گروههای جنگی ملحق شوند و اغلب به عنوان عناصر انتحاری و جاسوس استفاده شوند زیرا به دلیل آشنا بودن به منطقه از قدرت پنهان شدن و نقل وانتقال سریع برخوردارند.

این گروهها نام های مختلفی دارند از جمله «پرندگان بهشت» که نشان می دهد انتخاب این اسم به نوبه خود حاکی از این است که داعش در تلاش برای مشروعیت بخشیدن به این بهره کشی از کودکان است.

پایگاه‌های نظامی داعش در سوریه برای آموزش کودکان و شستشوی مغزی آنان

داعش در سال 2013 از مدرسه «البشری» در الباب واقع در حلب به عنوان پایگاه آموزش نظامی نوجوانان زیر 18 سال استفاده می کرد و در اردوگاه شرعی در الطبقه حدود 350 کودک بین 5 تا 16 سال را آموزش داد تا ماموریت های جنگی را برعهده بگیرند و آنان را به شدیدترین اقدامات خشونت آمیز سوق می داد.

در سال 2014 داعش 153 کودک کُرد 14 تا 16 ساله را ربوده و در یک مدرسه در شهر منبج در حلب واقع در شمال سوریه حبس کرده و سپس به مدت پنج ماه هر روز افکار جهادی و نظامی را به آنان تلقین می‌کرد و هر کس با این افکار مخالفت داشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار می گرفت.

شیوه‌های سربازگیری داعش

در همین ارتباط «ابوابراهیم» از اهالی رقه که از دست اندرکاران راه اندازی سایت « رقه در سکوب ذبح می شود» است در گفت وگو با الشرق الاوسط گفت ،داعش برای سربازگیری از سه شیوه به شرح زیر استفاده می کند:

-القای افکار خود به کودکان القاء و شستشوی مغزی آنان

-پرداخت مبلغی ناچیز به خانواده ها در برابر سپردن کودکان خود به داعش به این امید که از فقر و بدبختی نجات پیدا کنند.

-ربودن کودکان برای انجام عملیات تروریستی.

تامین رفاه ظاهری برای جلب کودکان در طولانی مدت

جالب اینکه داعش تلاش دارد در پایگاه‌های آموزشی لباس، مسکن و طعام کودکان را فراهم کند و با این کار دوستی و محبت آنان را برای طولانی مدت به دست آورد از همین رو روندی که داعش در پیش گرفته است برای نسل های آینده در عراق و سوریه نیز فاجعه بار خواهد بود.

در فاصله یک دوره شش ماهه از اوت 2015 تا فوریه 2016، 254 فیلم وعکس تبلیغاتی داعش با استفاده از کودکان به ثبت رسید که از این تعداد 12 مورد کودکان به دست خود اعدام را به اجرا در آوردند و در یک مورد نیز یک کودک اعدام را در یک خیابان به اجرا گذاشت.

(در پایگاه‌های آموزشی داعش، کودکان به گونه‌ای آموزش نظامی و شستشوی مغزی داده می‌شوند که به راحتی بتوانند اقداماتی نظیر سربریدن و عملیات انتحاری را انجام دهند)

موسسه کویلیام انگلیس که این آمار را در ماه مارس گذشته منتشر کرد، اعلام کرد که می توان کودکان را در نوارهای تبلیغاتی داعش به پنج گروه تقسیم کرد:

اول: گروهی که با مشاهده اعدام ها از نزدیک با خشونت انس گرفته و این اقدامات برایشان عادی می شود.

دوم: گروهی که به طور مستقیم در اقدامات خشونت آمیز شامل قتل و عملیات انتحاری و به اجرا گذاشتن اعدام ها شرکت دارند.

سوم: گروهی که در مدارس وابسته به داعش آموزش می بینند و سپس مردم را به اجرای قانون داعش و جمع آوری زکات مجبور می کنند.

چهارم: گروهی که اصول ادعایی خلافت اسلامی شامل عدل و دینداری را تبلیغ می کنند.

پنجم: گروهی که ظلم حاصل از سیاست های غربی را تبلیغ می کنند.

اهداف و انگیزه‌های داعش از سربازگیری کودکان

با وجود محکومیت گسترده استفاده از کودکان اما داعش این اقدام را ابزاری کارآمد وموفق برای تحقق اهداف موردنظر خود می داند. بخشی از مهم ترین انگیزه مهم داعش از استفاده از کودکان در تبلیغات به ترتیب زیر است:

-ایجاد موجی از ترس و نگرانی

داعش با زنده سوزاندن «معاذ الکساسبة» خلبان اردنی توانست شوک بی سابقه ای را در سراسر جهان ایجاد کند و هدف آن از این اقدام روشن بود: افزایش درجه ترس و وحشت تا بیشترین میزان ممکن بنابراین پرواضح است که ا ستفاده از کودکان در حال اجرای عملیات اعدام چیزی جز ادامه اقدامات سابق نیست و داعش با این کار به دنبال همه گیر کردن ترس و وحشت است.

«راشل برایسون» پژوهشگر موسسه کویلیام انگلیس و کارشناس مسائل تبلیغاتی داعش گفت: استفاده از کودکان برای تبلیغ از سوی داعش فقط اهداف روانی دارد و هدف از آن ایجاد ترس در سراسر دنیا است به این معنی که با این کار اینگونه به جهانیان القا شود که یک طرف قدرتمند وجود دارد که به عملیات خود را به شکل تمام عیار به اجرا می گذارد.

-به راه انداختن جنگ نسل‌ها

داعش می کوشد این پیام را به دنیا ارسال کند که جنگی که در پیش گرفته است جنگ نسل ها است و نسل های آینده پرچم آن را بالا نگاه خواهند داشت از همین رو در فیلم های تبلیغاتی خود از کودکان استفاده کرده و آنان را در حالی که در کلاس درس هستند و یا درمراکز آموزش نظامی و حتی در میدان نبرد شرکت دارند، نشان می دهد.

«توماس کولی» محقق و کارشناس مسائل تبلیغاتی و راهبردی ارتباطات در دانشگاه لندن در این باره گفت: پخش چنین فیلم هایی این تفکر را القا می کند که داعش برای چند نسل آینده همچنان پابرجا خواهد بود.

به گفته او تا زمانی که جامعه جهانی چشم های خود را به روی اقدامات داعش ببندد، تربیت نسل های آینده جهادی ها ادامه خواهد یافت.

-جاذبه تبلیغاتی

استفاده از کودکان می تواند توجه رسانه ها را به خود جلب کند به این معنی که به عنوان مثال نوار ویدئویی که در آن یک کودک پنج ساله انگلیسی در حال فشار دادن یک کلید برای انفجار خودروی بمب گذاری شده با چهار سرنشین نشان داده می شود، در صدر عناوین اصلی اخبار رسانه ها قرار گرفت و این کودک نیز به «جهادی کوچک» معروف شد و پیش از آن نیز پخش تصاویر یک کودک استرالیایی که یک سر قطع شده را در دست داشت، در شبکه های اجتماعی در اوت 2014 در سطح گسترده ای منتشر شد و به این ترتیب داعش توانست فضای زیادی از رسانه ها را به خود اختصاص دهد.

با وجود اینکه این تصاویر و نوارهای ویدئویی بامحکومیت گسترده در سطح جهان روبه رو شد، اما موجب شد داعش تبلیغات خود را گسترش دهد. داعش با سربازگیری از بین کودکان و نوجوانان فرصتی برای این گروه سنی که در دوره جنگ رشد می کنند، فراهم کرده است تا به اصطلاح به قهرمان تبدیل شوند، انتشار فیلم های ویدئویی در مورد اعدام و سربریدن زندانیان به دست همین کودکان شاهدی بر این موضوع است.

نمایش قدرت داعش با بهره کشی از نوجوانان و نابودی معصومیت کودکان

چه بسا بهره کشی از کودکان و نوجوانان و آموزش خشونت و وحشی گری به آنان بزرگترین جنایت داعش باشد زیرا معصومیت کودکانه آنان را نابود می کند و سربازانی کم سن و سال را به تصویر می کشد که چنان با خشونت عجین شده اند که گویی با اعدام و سربریدن به دنیا آمده اند.

این در حالی است که تروریست های داعش از کودکان و نوجوانان به عنوان سپر انسانی نیز بهره برداری می کنند که نمونه آن تشکیل سپری انسانی از آنان در کوههای محکول و شرقاط در استان صلاح الدین بود که البته متوسل شدن به این اقدام نشان می دهد داعش شکست خورده و بسیاری از نیروهای خود را از دست داده است و به دنبال سربازگیری از کودکان و نیز استفاده از آنان به عنوان سپر انسانی است.

در همین ارتباط کمیته حقوق کودکان در سوریه در گزارش خود اعلام کرد که داعش معمولا از کودکان و نوجوانان زیر 18 سال به عنوان عامل انتحاری و یا سپر انسانی علیه حملات نیروهای ائتلاف استفاده ی می کند.

شستشوی مغزی کودکان و نوجوانان

داعش با جذب کودکان که هنوز دنیای فکری آنان شکل نگرفته است تلاش کرد ساختار ذهنی آنان را مطابق با اهداف تروریستی و جنایتکارانه خود شکل دهد از همین رو در اجرای مقاصد خود به ویژه عملیات انتحاری نوجوانان 16 تا 18 ساله را شستشوی مغزی داده و آنان را در مقاصد مختلف به کار گرفت از جمله اینکه آنان را به عنوان خبرچین در بین مردم به کار گرفته و یا با پرداخت مبالغی پول از آنان می خواهد افرادی را که علیه داعش صحبت کرده و بدگویی می کنند به آنان نشان دهند.

در همین راستا تروریست های داعش حدود 800 تا 900 کودک از موصل دومین شهر بزرگ عراق ربودند تا تحت آموزش مذهبی و نظامی قرار دهد و حتی برخی از آنان را هنگام فرار از درگیری های استان الانبار در غرب عراق به قتل رساند.

دلیل استفاده ازسربازگری کودکان آسان بودن به کار گیری آنان و تبدیل آنان به نیروهای قابل اعتماد است به اضافه اینکه عامل اقتصادی نیز در این خصوص مهم است زیرا دستمزد و هزینه کودکان بسیار پایین تر از بزرگسالان است و از سوی دیگر می توان از هیجان کودکانه برای متقاعد کردن آنان به عملیات انتحاری بهره برداری کرد آن هم در حالی که داعش برای پیدا کردن عناصر انتحاری اغلب مشکل دارد.

داعش به سربازانی که هنوز به نیروی جنگجو و مبارز تبدیل نشده اند، 250 دلار حقوق می داد که این پول به خانواده هایشان پرداخت می شد.

اما حقوق کودکانی که در درگیری ها حضور می یابند، 350 دلار بود که این مبلغ را نیز به خانواده آنان پرداخت می کرد.

دوره آموزشی طولانی مدت نیز 105 روز است که به دو دوره 45 و 60 روزه تقسیم می شود به این ترتیب که ابتدا دوره عقیدتی و ایدئولوژی برای آنان برگزار شده و دوره دوم نیز شامل آموزش های نظامی است و در جریان آن کودکان با انواع سلاح ها و چگونگی استفاده از آن آشنا می شوند.

(استفاده از کودکان از نظر هزینه برای داعش به صرفه است زیرا در مقایسه با بزرگسالان حقوق کمتری به آنان پرداخت می‌کند)

بیشتر کسانی که در این دوره های 105 روزه آموزش دیدند، در عراق هستند و برگزاری این دوره مربوط به زمانی بود که داعش در این کشور وارد نبردهای بزرگ نشده بود.

اما دوره های سریع نیز 50 روزه است به این ترتیب که 20 روز شامل آموزش شرعی است که در جریان آن افکار و ایدئولوژی افراطی به کودکان القا می شود و سپس در یک دوره 30 روزه آموزش نظامی شامل آموزش استفاده از انواع سلاح ها آغاز می شود.

کسانی که دوره آموزش 50 روزه را گذراندند، اغلب در سوریه به کار گرفته شدند زیرا داعش به نیروهای مبارز در جبهه های مختلف نیاز دارد.

علاوه بر القای افکار افراطی و تروریستی، بخش دیگری از شستشوی مغزی کودکان از سوی داعش شامل تغییر محتوای کتاب های درسی در مناطق تحت اشغال بود .داعش در این مناطق «دیوان آموزشی» تاسیس کرد تا نسل جدیدی از افراطی ها را تربیت کند.

پس از پایان کلاس ها دانش آموزان فرصت پیدا می کردند تا آموخته های خود را عملا تمرین کنند و این همان چیزی است که در فیلم های ویدئویی از کودکان سلاح به دست در حالی که این تفنگ ها روی شانه هایشان سنگینی می کند، شاهد بوده ایم.

وجود مدرسه های وابسته به داعش در سوریه زنگ خطری برای شکل گرفتن نسل جدیدی از کودکان سوری است که هویت آنان مسخ شده و مغز آنان با افکار خشونت آمیز شستشو داده شده است.

نکته قابل توجه در تغییر محتوای کتب درسی در مدارس داعش این است که تصاویر آموزشی این کتاب ها نیز کاملا خشونت آمیز بوده و القا کننده جنگ و درگیری است.

به عنوان مثال داعش در کتاب های آموزشی خود برای آموزش ادبیات و یا ریاضی تصاویر نظامی از جمله تانک و تفنگ و موشک را منتشر کرد.

هشدار پلیس اروپا در مورد تشکیل نسل جدیدی از داعش

در این میان پلیس اروپا (یوور پل) هشدار داد فرزندانی که حاصل ازدواج زنان و مردان داعشی هستند، نسل جدیدی از داعش را تشکیل خوهند داد که از آنان به عنوان عناصر انتحاری و یا تروریست های جدید بهره برداری خواهد شد تا جایی که اکنون شاهدیم بسیاری از این کودکان با پوشیدن لباس های نظامی و پشت سرگذاشتن دوره های آموزشی خشونت آمیز آماده قتل و اعدام هستند.

پلیس اروپا همچنین از تعداد زیادی از کودکان اروپایی تبار که به داعش ملحق شده اند و احتمال بازگشت آنان به کشورهایشان ابراز نگرانی کرد زیرا در این صورت همین کودکان به تهدید جدی برای کشورهایشان تبدیل خواهند شد.

از سوی دیگر مرکز کویلیام اعلام کرد که بیش از 50 کودک انگلیسی به داعش ملحق شده اند وبرخی از دخترانی که به این گروه ملحق شده اند، باردار هستند و کودکانی را به دنیا می آورند که با احساس نفرت از غرب تربیت شده و رشد می کنند در نتیجه این زنگ خطری برای جوامع غربی است.

در این شرایط هرچند اشغالگری داعش در عراق و سوریه به زودی پایان خواهد یافت اما تاثیری که این گروه بر جامعه عراق و سوریه داشته است تا طولانی مدت تحت عنوان پدیده ای به نام «کودکان داعش» باقی خواهد ماند.

300300

کد خبر: 670156

وب گردی

وب گردی