معاون وزیر اقتصاد قرقیزستان گفت: قابلیت ردیابی کالاها در نشست شورای بین دولتی اتحادیه اقتصادی «اوراسیا» بررسی شد و قرار است قرقیزستان به طور آزمایشی این پروژه را از ابتدای فوریه 2018 عملیاتی کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آژانس خبر قرقیزستان «الماس سازباکاف» معاون وزیر اقتصاد قرقیزستان در خصوص مواضع کشورش در نشست اخیر شورای بین دولتی اتحادیه اقتصادی «اوراسیا» در شهر «سوچی» روسیه اظهار داشت: تمام موارد مطرح شده از سوی بیشکک در این نشست، توسط دیگر کشورهای عضو پذیرفته شد.

به گزارش فارس، سازباکاف با تأکید بر این‌که تمام اعضای این اتحادیه به مواضع و ابتکارات قرقیزستان احترام می‌گذارند، گفت: به طور کلی این نشست، مثبت و پرثمر بود و در قالب آن طیف وسیعی از مسائل کلیدی منطقه مورد بحث قرار گرفت که از مهمترین مباحث مطرح‌شده می‌توان به بررسی طرح جدید قانون گمرکی اشاره کرد.

وی افزود: کارشناسان و متخصصان، کارهای مربوط به آماده‌سازی مواد این قانون را از چند سال قبل شروع کرده بودند که در این نشست، نسخه پیشنهادی این قانون برای بررسی داخلی توسط نمایندگان پارلمان‌های کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارائه شد. ضمن آنکه مطرح شدن چنین طرحی نیز به نوبه خود بسیار مهم و حائز اهمیت است.

این مقام مسئول قرقیز در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این، مسئله قابلیت ردیابی کالاها در محدوده این اتحادیه نیز در این نشست بررسی شد که قرار است قرقیزستان به طور آموزشی این پروژه را از ابتدای فوریه سال 2018 راه‌اندازی کرده و پس از آن به تدریج این سیستم را توسعه دهد.

سازباکاف همچنین گفت: دولت، با این اقدام می‌تواند کل اطلاعات مربوط به مسیر، کیفیت، تولیدکننده و غیره کالاها را به راحتی پیگیری کند که بدین صورت بازار قرقیزستان از کالاهای تقلبی آزاد می‌شود.

به گفته این مقام دولتی قرقیزستان، در قالب این نشست مسئله ایجاد بازار واحد محصولات دارویی نیز بررسی شد.

معاون وزیر اقتصاد قرقیزستان با اشاره به اهمیت چنین نشست‌ها و دیدارهایی که در آن اعضای اتحادیه اقتصادی اورسیا نه تنها برای حل مشکلات موجود، بلکه برای توسعه روابط گردهم می‌آیند، اظهار داشت: در حاشیه نشست اخیر در شهر سوچی همچنین، «ساران‌بای ژئن‌بک‌اف» و «دمیتری مدودیف» نخست وزیران روسیه و قرقیزستان نیز دیدار دوجانبه‌ای برگزار کردند که در این دیدار طرفین مسائل مربوط به تجهیز پست‌های مرزی و گمرکی و آزمایشگاه‌ها را بررسی کردند.

300300

کد خبر: 670178

وب گردی

وب گردی