دیدار صمیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تشکل های دانشجویی و سیاسی دانشگاه/میرزاده: روسای واحدها تشکل های دانشجویی را مشاوران امین خود بدانند

دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در فضایی صمیمی با دبیران تشکل‌های سیاسی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در ابتدای این نشست با تبریک میلاد باسعادت امام رضا (ع) وجود مرقد مطهر این امام همام در خراسان رضوی را مایه تسکین آلام تمام شیعیان ایران دانست.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی با بدنه دانشگاه اعم از استاد، دانشجو و کارمند ارتباط دارند ، افزود: بر همین اساس می‌توانند مشاورانی امین برای مسئول دانشگاه باشند و بیشترین خروجی و بازخورد از نظرات تشکل‌ها به وجود می‌آید.

میرزاده با تشکر از حجت الاسلام نمازی مدیرکل تشکل‌های دانشجویی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری منظم این جلسات، گفت: من به عنوان رئیس دانشگاه از اطلاعات و نظرات شما در تهیه برنامه‌ها، بخشنامه‌ها، آیین نامه‌ها و موضع گیری‌های علمی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه استفاده می‌کنم.

وی در پاسخ به مطالبات دبیران تشکل‌ها گفت: مدیرکل تشکل‌ها با همکاری اداره دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری جلسه مشترکی راه‌های جذب اعضای فعال تشکل‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی را مورد بررسی قرار دهند.

روسای واحدها باید فضای نقد و آزاداندیشی را فراهم کنند

دکتر میرزاده با تأکید بر اینکه براساس بخشنامه 16 آذر 93 روسای واحدها باید از تشکل‌های دانشجویی و اتحادیه‌های اول، دوم، سوم و چهارم حمایت کنند، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های ادامه همکاری با روسای واحدها، حمایت از تشکل‌های دانشجویی در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. روسای واحدها باید به عنوان دستورالعمل و چارچوب برنامه دانشگاه، از تمامی تشکل‌های دانشجویی حمایت کنند و فضای نقد و آزاداندیشی را فراهم کنند، همان گونه که مقام معظم رهبری نیز بارها به این مسئله تأکید کرده‌اند.

وی افزود: روسای واحدها از نقد تشکل‌ها هراسی نداشته باشند، مشکلات آنها را رفع کنند و تشکل‌ها را مشاوران خود بدانند.

آینده‌پژوهی برای توسعه مدیریت و شناسایی و تربیت مدیرها در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر میرزاده با بیان اینکه آینده‌پژوهی برای توسعه مدیریت و شناسایی و تربیت مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی در دستورکار معاونت برنامه‌ریزی قرار گرفته است، گفت: طبق نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی باید برای تربیت مدیران آینده کشور از طریق ساز و کارها با برنامه ریزی جدی صورت گیرد و این مساله در دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت پیگیری می شود.

فعالیت 782 نفر از بانوان در سطوح مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شورای بانوان فرهیخته در 28 استان تشکیل شده، اظهار داشت: جای بسی خرسندی است که 782 نفر از بانوان از سطح رئیس واحد گرفته تا مدیر گروه در دوره مدیریت جدید در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند. همچنین 7هزار استاد و بیش از 40درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و تعداد زیادی از کارکنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در همین زمینه مشارکت و استفاده از ظرفیت بالای بانوان در سطوح مختلف مدیریتی با ریاست خانم دکتر طباطبایی بر شورای راهبردی بانوان فرهیخته در دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت دنبال می‌شود.

میرزاده در پاسخ یکی از مطالبات تشکل‌های دانشجویی درخصوص حمایت حقوقی از تشکل ها اظهار داشت: هرجا که تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به حمایت حقوقی داشتند، اداره کل حقوقی دانشگاه مسئله را پیگیری کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست، بر تشکیل شورای استانی دبیران تشکل‌ها تأکید کرد و گفت: برای تعمیق اثربخشی تشکل‌های دانشجویی باید انتخابات این تشکل‌ها را با جدیت برگزار کرد.

دکتر میرزاده پرداخت وام، تخفیف‌های دانشجویی، مشارکت تشکل‌ها در ارزیابی و... را از جمله امتیازات دانشگاه آزاد اسلامی برای تشکل‌های دانشجویی دانست.

میرزاده با بیان اینکه جذب هیات علمی باسواد جزو برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: در چارچوب اساسنامه و بخشنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به تدریج استاد هیات علمی تمام‌وقت جایگزین حق‌التدریسی‌ها می‌شوند و از اعضای تشکل‌ها می‌خواهم در صورت مشاهده تخلفی در زمینه هیات علمی، با دلیل و مدرک گزارش داده تا از خسارت به آینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده 20هزار عضو هیات علمی به مجموعه دانشگاه اضافه شوند، گفت: تا امروز 8هزار نفر استخدام شده اند و تا پایان سال 96 نیز تعداد مورد نیاز جذب خواهند شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین پس از شنیدن صحبت‌های نماینده دانشجویان اهل سنت دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: معنای وحدت همین است که در منطقه ای که پر از آتش و خون است، امنیت کشور ما بسیار بالاست و این امر نتیجه وحدت اسلامی است.

دکتر میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر 12 نفر از روسای واحدهای مناطق سنی‌نشین اهل تسنن هستند، گفت: ما تمام خواهران و برادران اهل سنت را خواهران و برادران خود می‌دانیم و هیچ تفاوتی برای مسائل آنها اعم از استاد، دانشجو و کارمند قائل نیستیم. یکی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه وحدت شیعه و سنی، جایزه وحدت شیخ محمود شلتوت و آیت الله بروجردی است که در سال جاری در ارومیه برگزار می‌شود.

وی پس از صحبت‌های نماینده بانوان دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: صندوق رفاه دانشجویی مخصوص بانوان در دستورکار دانشگاه است که به زودی پیگیری می‌شود.

باید در دانشگاه آزاد از هر گونه بدحجابی جلوگیری شود

دکتر میرزاده همچنین با تاکید بر اینکه علم و ایمان به صورت توام موجب رفعت انسان می شود، به صدور بخشنامه حجاب اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های فرهنگی باید در دانشگاه آزاد از هر گونه بدحجابی جلوگیری شود و دانشجویان خود باید رعایت شئونات دانشگاه که یک محیط مقدس علمی است را مد نظر قرار دهند.

تشکل ها در چارچوب قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کنید

وی خطاب به تشکل‌های دانشجویی گفت: در چارچوب قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کنید و هرجا که ظرفیت و شرایط مهیا بود، تشکل‌ها می‌توانند به مدیریت دانشگاه کمک کنند. ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

دکتر میرزاده در پایان این جلسه خاطرنشان کرد: مطالبات، درخواست‌ها و بحث‌های این جلسه طی یک هفته بررسی شده و در صورت لزوم تبدیل به آیین نامه و بخشنامه خواهد شد.

ارائه گزارش نشست دو روزه تشکل های دانشجویی توسط حجت‌الاسلام نمازی

حجت الاسلام نمازی مدیرکل تشکل‌های سیاسی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گزارشی از نشست دو روزه تشکل‌های دانشجویی ارائه داد و گفت: در این نشست، دبیران تشکل‌ها در 5 کمیسیون شرکت کردند و مسائل کمیسیون‌ها در نشست با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان می‌شود.

وی افزود: کارگاه سواد رسانه ای و کارگاه مقررات و حقوق تشکل‌ها نیز در این نشست دو روزه برگزار می‌شود.

نمازی از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به خاطر تلاش صمیمانه و حمایت از تشکل‌ها تشکر و قدردانی کرد.

مطالبات دبیران تشکل‌های دانشجویی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی

در این نشست صمیمی، 4 نفر از اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، 5 نفر از کارگروه‌های کمیسیون نشست تشکل‌ها، یک دانشجوی نماینده اهل تسنن دانشگاه و یک دانشجو به عنوان نماینده بانوان در دانشگاه آزاد اسلامی، به ارائه درخواست‌ها و مطالبات خود از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پرداختند.

از جمله این مطالبات می‌توان به ایجاد فضایی در بدنه دانشگاه برای جذب فعالین تشکل‌های دانشجویی، انتخاب نمایندگان هیات نظارت از فعالین تشکل‌ها، تدریس مسئولان بلندپایه دانشگاه در واحدها برای حفظ ارتباط دوسویه، مشاوره حقوقی به تشکل‌های دانشجویی، استفاده از پتانسیل فعالان سیاسی تشکل‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی، رفع نگاه تبعیض‌آمیز بین تشکل‌های دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین چارچوب فعالیت‌های مجاز تشکل‌ها، ایجاد ارتباط مستمر بین تشکل‌های دانشجویی، تأسیس باشگاه فعالان دانشجویی، ایجاد سیستم جامع اطلاع‌رسانی برای تشکل‌های دانشجویی، عدم ورود نهادهای خارج از دانشگاه به فعالیت تشکل‌های دانشجویی، تشکیل شورای استانی تشکل‌های دانشجویی در تمامی استان‌ها، تخصیص یارانه تشکل‌ها به استان‌ها، افزایش بودجه تشکل‌های دانشجویی، برگزاری بانشاط انتخابات تشکل‌ها، در نظر گرفتن تخفیف شهریه‌های اعضای تشکل‌های دانشجویی، آموزش تشکیلات و مسائل عقیدتی به تشکل‌های دانشجویی و... اشاره کرد.

همچنین الزام روسای واحدها به تهیه و ارائه گزارش عملکرد درخصوص تشکل‌ها، پیش بینی ردیف بودجه فرهنگی جهت مصارف تشکل‌ها دیگر مطالبات تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بود.

لازم به ذکر است دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اکثریت درخواست‌های دبیران تشکل‌های دانشجویی که به طور حضوری و در کنار رئیس دانشگاه خواسته های خود را مطرح کردند موافقت کرد و مقرر شد این مطالبات بررسی شده و به زودی به حالت اجرایی و عملیاتی درآید.

20101

کد خبر: 670288

وب گردی

وب گردی