نشست اعتراضی روی پله‌های وزارتخانه

قرار بود نشست شوراهای صنفی دانشجویی دانشگاه‌های کشور در روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد در دانشگاه شیراز برگزار شود که این نشست از سوی مسئولان آموزش عالی کشور لغو شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق به گفته اعضای شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور با توجه به لغو این نشست، دانشجویان تصمیم گرفتند نشست را در وزارت علوم برگزار کنند و قصد داشتند اگر مسئولان به دانشجویان اجازه ورود ندهند، آنها نشست خود را مقابل این وزارتخانه برگزار کنند که این اتفاق روز گذشته افتاد. همچنین اعضای شوراهای صنفی معتقد هستند مسئولان آموزش عالی کشور برگزاری نشست را خلاف قانون آیین‌نامه شوراهای صنفی می‌دانند، این در حالی است که در بخش شورای نظارت کشوری براساس آیین‌نامه جدید شورای صنفی باید چهار نفر از نمایندگان شوراهای صنفی با انتخاب اعضای این شورا معرفی شوند.
محمدامین حسینی، عضو شورای صنفی دانشگاه بابل، علی‌اکبر مؤمنی‌ملکشاه دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف، بهزاد صفی‌زاده دبیر شورای صنفی دانشگاه علم‌و‌صنعت و امیرحسین سعادت دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با «شرق» به شرح ماجرا پرداختند.

آنها گفتند: «دو، سه سالی می‌شود که با هرگونه نشست اتحادیه شورای صنفی کشوری مخالفت می‌شود، بعد از این بچه‌ها به این نتیجه رسیدند که خودشان نشست برگزار کنند. یک بار در دانشگاه شریف نشست شورای صنفی کشور برگزار شد و بعد از آن حراست شریف با ما تماس گرفت، در این تماس‌ها حرف و حدیث‌های بسیاری هم درباره دانشجویان گفته شد. بعد از آن قرار شد نشست دوم در ٢٥ مرداد در دانشگاه شیراز برگزار شود. این در حالی است که بسیاری از قول‌های وزارت علوم عملی نشده بود، دانشجویان می‌خواستند در نشستی صحبت کنند و ببینند باید چه راهکاری را در‌این‌باره پیش بگیرند».
شهرزاد همتی در این گزارش می نویسد: این دانشجویان با اشاره به‌ مسائلی که قرار بود در نشست شیراز مطرح شود، ادامه دادند: «می‌خواستیم این نشست را با سه اولویت افزایش‌نیافتن قیمت اسکان و تغذیه، قانون افزایش سنوات و آیین‌نامه‌ها و مقرراتی که برای دانشجو تصویب می‌شود برگزار کنیم و این ماجرا در سایت شورای صنفی هم اعلام عمومی شده بود؛ اما با نشست شیراز مخالفت می‌شود؛ یعنی به‌جای اینکه از ما به‌صورت رسمی دعوت شود و مشکلات دانشجو را بررسی کنند، وقتی دانشجویان مجبور می‌شوند نشستی برگزار کنند و فقط سالن برای برگزاری نشست درخواست می‌دهند ممانعت به عمل می‌آید. شوراها از این وضعیت ناراضی بودند، در شرایطی که هر روز قوانین جدیدی تصویب می‌شود که باعث سخت‌شدن تحصیل برای دانشجویان می‌شود. واکنش بچه‌ها در بهت ‌و حیرت به لغو این نشست یک نامه به دکتر ریاضی، رئیس سازمان دانشجویان بود، در آن نامه اعلام می‌شود اگر با نشست شیراز مخالفت شود، ٢٥ مرداد این نشست روبه‌روی وزارت علوم برگزار می‌شود.
بعد از آن نامه مخالفت‌ها ادامه پیدا کرد و حراست‌های خیلی از دانشگاه‌ها با امضا‌کنندگان آن نامه تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند به‌هیچ‌عنوان جلوی وزارتخانه نروید. دانشجویان تا ٢٥ مرداد به امید گرفتن چراغ سبز برگزاری این نشست سکوت کردند؛ اما این اتفاق نمی‌افتد و در نهایت تصمیم ما این می‌شود که این‌بار بدون فراخوان عمومی و فقط با حضور نمایندگان شوراهای صنفی کشور طبق حرفی که زده بودند و با توجه به ‌مطالباتی که داشتند، جلوی وزارت علوم نشست خود را برگزار کنیم و این اتفاق روز گذشته جلوی وزارت علوم افتاد». اعضای شورای صنفی چند دانشگاه کشور تصریح کردند: «ما هم اعلام کردیم قرار نیست هیچ‌گونه حرکت رادیکالی انجام شود و هیچ شعاری نمی‌دهیم و صرفا نشستی را که اجازه برگزاری‌اش داده نشده، در وزارتخانه برگزار خواهیم کرد. نیروهای انتظامی و حراست وزارت علوم در محل حضور داشتند و سعی کردند جو را آرام‌ و بچه‌ها را متفرق‌ کنند و دانشجویان اعلام می‌کنند قرار بر ایجاد تنش نیست و صرفا یک نشست برگزار می‌شود؛ اما مشکل جدی برای دانشجویان پدید نیاوردند و به‌جز چند درگیری لفظی، اتفاق دیگری نیفتاد». این دانشجویان در پاسخ به این سؤال که سرانجام این نشست به کجا انجامید، افزودند: «ما مطالبات خود را مطابق اولویت‌ها مطرح کردیم و در آخر نامه‌ای به وزیر علوم نوشته شد و ضمن اعلام اینکه برگزاری این نشست به‌دلیل کارشکنی‌هایی بوده که پیش‌تر انجام شده خواستار آن شدیم تا درخواست اصلی دانشجویان؛ یعنی سه اولویت سنوات و افزایش‌نیافتن نرخ اسکان و تغذیه و وجود آیین‌نامه‌های در دسترس عموم، به‌صورت مکتوب تا نیمه اول شهریور رسیدگی شود و وزیر علوم ضمن پیگیری مطالبات، جلسه‌ای حضوری با نماینده‌های شوراهای صنفی برگزار کنند».
ابوالحسن ریاضی، معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، درباره اعتراض اعضای شورای صنفی به مخالفت سازمان امور دانشجویان برای برگزاری نشست مشترک بین شوراهای صنفی دانشگاه‌ها، گفت: در آیین‌نامه‌ای که برای شوراهای صنفی تدوین شده حیطه فعالیت آنها در محدوده دانشگاه است و به دانشگاه‌ها هم آن را ابلاغ کردیم. اگر هرکدام از این شوراهای صنفی موضوعی برای مطرح‌کردن در دانشگاه‌های خودشان دارند، باید معاونان دانشجویی آن را پیگیری کنند و به آنها رسیدگی شود. او افزود: برگزاری نشست مشترک بین شوراهای صنفی در آیین‌نامه دیده نشده و چنین روندی خلاف قانون است. قاعدتا وقتی چنین رویه‌ای در آیین‌نامه پیش‌بینی نشده، سازمان امور دانشجویان نیز نمی‌تواند چنین نشستی را طراحی یا برگزار کند.
در دو سال گذشته اعضای شورای صنفی دانشجویان که وظیفه اصلی آنها رسیدگی به مطالبات صنفی دانشجویان است، برای تشکیل جلسات مشترک و کشوری برای هم‌اندیشی و طرح مشکلات درخواست داده‌اند و تا‌به‌حال با برگزاری این نشست‌ها موافقت نشده است. دانشجویانی که دغدغه آنها داشتن یک صنف برای جلوگیری از اتفاقاتی مانند پولی‌شدن دانشگاه‌ها است که این روزها شاهد گسترش آن به‌واسطه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان شبانه هستیم، تلاش می‌کنند؛ حداقل خواسته آنها فارغ از هر نوع واکنش سیاسی که مناسب حرکت صنفی نیست و تنها و تنها هم‌اندیشی است که بنا به مصلحتی تعریف نشده، از برگزاری این جلسات جلوگیری می‌شود. گفتنی است درخواست خبرنگار «شرق» برای گفت‌وگو با دکتر صدیقی، رئیس سازمان دانشجویان، مانند همیشه بی‌نتیجه ماند.

105105

کد خبر: 670428

وب گردی

وب گردی