مجوز یک ساله همکاری صندوق های قرض الحسنه با سازمان اقتصاد اسلامی

صندوق های قرض الحسنه همکار با سازمان اقتصاد اسلامی ایران از اول شهریورماه امسال حداکثر به مدت یک سال، مجاز به فعالیت تنها در قالب قرض الحسنه در بازار پولی کشور شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بانک مرکزی، این تصمیم با توجه به تعاملات، همکاری ها و توافق های انجام شده بین بانک مرکزی و سازمان اقتصاد اسلامی ایران و در راستای تسریع در فرآیند تطبیق فعالیت صندوق های قرض الحسنه همکار با این سازمان با قوانین، مقررات و ضوابط مربوط به صندوق های قرض الحسنه و در نهایت اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی گرفته شده است.
بر این اساس صندوق های قرض الحسنه همکار با سازمان اقتصاد اسلامی ایران از ابتدای شهریور ماه امسال حداکثر به مدت یک سال، مجاز به فعالیت تنها در قالب خدمات قرض الحسنه (اخذ سپرده های قرض الحسنه و اعطای تسهیلات قرض الحسنه) در بازار پولی کشور هستند.
پس از پایان مدت اعلام شده، ادامه فعالیت این صندوق های قرض الحسنه، فقط با اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی امکان پذیر خواهد بود.
بر اساس قانون، سازمان اقتصاد اسلامی ایران و صندوق های قرض الحسنه همکار با آن سازمان، ملزم و مکلف به انجام اقدامات لازم و مقتضی به منظور اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی در مدت زمان یک ساله قید شده در این مجوز هستند.
پس از مدت زمان تعیین شده و در صورتی که این صندوق ها نتوانند مجوز فعالیت از بانک مرکزی دریافت کنند، اقدامات لازم برای جلوگیری از فعالیت آنها، طبق قوانین و مقررات به اجرا گذاشته می شود.
به گزارش ایرنا، سازمان اقتصاد اسلامی ایران که با بیش از هزار صندوق قرض الحسنه در سراسر کشور با هدف ترویج و توسعه فرهنگ قرض الحسنه همکاری دارد، در حقیقت همان بانک اسلامی ایران است که در سال 1358 با کسب اجازه از بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.
ماده 64 اساسنامه این سازمان می گوید:«چون هدف از تشکیل سازمان کمک به سالم سازی اقتصاد کشور و خدمت به مردم و تامین بخشی از نیازهای جامعه است و تحصیل سود مادی مورد نظر صاحبان سهام نمی باشد لذا چنانچه در سال مالی سودی عاید سازمان گردد به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی در جهت تحکیم اهداف و مبانی جمهوری اسلامی به مؤسسات عام المنفعه تادیه خواهد شد و یا به مطالعه و تحقیق در علوم اسلامی و مورد نیاز اختصاص یافته و یا به مصارف خیریّه دیگری که صلاح بدانند خواهد رسید لذا سودی به دارندگان سهام سازمان پرداخت نمی شود و تاکنون از سود حاصله کسری هزینه های صندوق های قرض الحسنه تأمین شده است.»
سازمان اقتصاد اسلامی ایران رسالت خود را در رفع محرومیت در سطح کشور با همکاری صندوق های قرض الحسنه سراسری به انجام رسانده و با وجود مشکلات فراوان با تأدیه وام های بدون سود در مناطق مختلف به رشد و توسعه کشاورزی و دامداری و احیای تعدادی از کارگاه ها و کارخانجات تولیدی کمک کرده و همچنین با پرداخت وام های درمانی، ازدواج، تحصیلی و تهیه مسکن، خدمات ارزنده ای را برای اقشار کم درآمد جامعه فراهم کرده است.

601/401

کد خبر: 670438

وب گردی

وب گردی