شورای نگهبان پس از اعلام نظر قطعی انتخابات نمی‌تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت منتخب و یا نامزد داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 27 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح استفساریه ماده (73) و تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با 129 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات طرح استفساریه ماده (73) و تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با بخش یک این طرح با 122 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است نمایندگان با ارجاع بخش دو طرح استفساریه ماده (73) و تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به کمیسیون به دلیل ابهام در این بخش با 144 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براین اساس در بند یک طرح استفساریه ماده (73) و تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است: با توجه به مفاد تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/1378 و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیات مرکزی نظارت، شورای نگهبان بیست روز پس از اظهارنظر هیات مرکزی نظارت «نظر قطعی و نهائی» خود را در خصوص تائید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد نمود، آیا پس از رأی سالم مردم به یک منتخب، شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت او را بعد از تائید صلاحیت رد کند و به این وسیله آراء او را باطل نماید؟

پاسخ:

خیر. پس از اعلام نظر قطعی و نهائی شورای نگهبان در مهلت بیست روزه مذکور در تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از انتخابات او با رأی سالم مردم، این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده (30) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

در بند دو طرح مذکور که به کمیسیون ارجاع شده است آمده: آیا عبارت «ابطال انتخابات» در ماده (73) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/1378 و اصلاحات بعدی آن صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است یا می‌تواند ناظر به هریک از منتخبان نیز باشد؟

پاسخ:

منظور قانونگذار از عبارت «ابطال انتخابات» مندرج در ماده (73) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/1378 و اصلاحات بعدی آن صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است و نمی‌توان آرای برخی از منتخبان را بعد از اعلام صحت انتخابات آن حوزه ابطال کرد./

202

کد خبر: 670590

وب گردی

وب گردی