تحول در نظام سلامت مشروط به اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع/40 هزار پزشک عمومی طبابت نمی‌کنند

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، تحول در نظام سلامت کشور را مشروط به اجرایی شدن نظام سطح بندی و ارجاع و اجرای برنامه پزشک خانواده دانست و تاکید کرد: اگر در این مقطع طرح تحول نظام سلامت، بحث پزشک خانواده و نظام سطح بندی به این حوزه پیوند خورد می‌توانیم امیدوار باشیم این تحول اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر عباس کامیابی در نشست خبری امروز انجمن پزشکان عمومی ایران که در حاشیه هفتمین گردهمایی جامع پیشگیری از خطاهای پزشکی برگزار شد، گفت: انجمن پزشکان عمومی ایران اخیرا به عضویت رسمی سازمان جهانی پزشک خانواده (ونکا) در آمده است . وصل شدن به یک سازمان جهانی و کسب کرسی و رای برای نظام سلامت کشور اهمیت زیادی دارد چرا که می‌توانیم از گروه‌های موجود در نظام سلامت دنیا بهره گیری کنیم.

او درباره موضع انجمن نسبت به برنامه‌های جاری حوزه سلامت گفت: استراتژی انجمن پزشکان عمومی پیاده سازی نظام سطح بندی و پزشک خانواده در کشور است. از سال 84 بحث پزشک خانواده روستایی به جز استان‌های مازندران و فارس تا امروز در هیچ منطقه دیگری مطرح نشده و در همین حوزه متوقف مانده است.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با تاکید بر اینکه نظام سطح بندی و ارجاع جزو سیاست‌های کلان قرار دارد و در برنامه پنج ساله توسعه تعریف شده است ادامه داد: اگر در این مقطع طرح تحول نظام سلامت، بحث پزشک خانواده و نظام سطح بندی به این حوزه پیوند خورد می‌توانیم امیدوار باشیم این تحول اتفاق می‌افتد.

کامیابی همچنین معتقد است که اگر اراده‌ای برای اجرای این طرح وجود دارد با توجه به فرصت باقیمانده برای دولت و تحولات مجلس می‌توان با ملزم کردن تولیت نظام سلامت از طریق تدوین یک سند ملی، پزشک خانواده و همچنین نظام ارجاع اتفاق افتد.

او افزود: ما به سندی نیاز داریم که دولت را با الزام خطاب کند. این نه تنها خواست انجمن‌های پزشکی بلکه درخواست سلامت عمومی کشور است. اگر نتوانیم این سیاست را در وضعیت حاضر اجرایی کنیم شاهد انحرافات بزرگی در نظام سلامت خواهیم بود.

به گفته رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران تمام رده‌های نظام سلامت باید درآموزش مبتنی بر سطح بندی داشته باشند که در حال حاضر وجود ندارد.

40 هزار پزشک عمومی طبابت نمی‌کنند

کامیابی همچنین از غیبت 40 هزار پزشک عمومی از حرفه پزشکی خبر داد و گفت: در حال حاضر 80 هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد که 40 هزار نفر از آنها در حرفه خود فعالیت نمی‌کنند. ما به اندازه کافی پزشک عمومی برای تامین نیروی انسانی پزشک خانواده داریم اما همچنان با افزایش سهمیه پذیرش دانشجو در حوزه عمومی و سایر تخصص‌ها روبرو هستیم.

او تاکید کرد: دولتی که قصد کاهش بیکاری را دارد دست به اقدام می‌زند که آینده تمام دانش آموخته‌های این حوزه را تضمین کند. ما ده‌ها میلیون تومان برای تربیت پزشک هزینه می‌کنیم اما آنها را بدون آینده شغلی رها می‌کنیم.

کامیابی ضمن انتقاد از تعریف نشدن یک جایگاه مناسب برای انجمن پزشکان عمومی به عنوان نماینده این جامعه ادامه داد: کوریکولوم آموزشی هر رشته پزشکی باید خروجی تحویل نظام سلامت دهد که جایگاه آن را مشخص کند. اگر ادعا می‌کنیم که پزشک عمومی در نقش پزشک خانواده می‌تواند در سیاست‌های آتی موثر باشد باید تحولی در این حوزه ایجاد کنیم.

حرکت ایران از طب ملی به سوی طب دولتی

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران به نداشتن امنیت شغلی برای پزشکان اشاره کرد و گفت: وقتی پزشکی امنیت شغلی ندارد، به سمت گرایش‌های دیگر می‌رود. ما به سمت طب دولتی می‌رویم نه طب ملی. در طب ملی دولت تولیت را بر عهده دارد و از بخش‌های خصوصی و نیمه خصوصی حمایت می‌کند.

فریبرز رفیعی، عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران در خصوص تاثیر حضور این انجمن در سازمان جهانی پزشک خانواده گفت: ما با استفاده از تجربیات این سازمان می‌توانیم نیروهای خود را در اجرای پزشک خانواده توانمند کنیم. به این ترتیب شرایط فراهم می‌شود که سمینارهای برجسته با حمایت این سازمان در ایران برای پزشکان منطقه برگزار می‌شود و سبب توسعه توریسم علمی و پزشکی در ایران شود.

او افزود: ونکا سازمان غیر انتفاعی است که 600 هزار عضو رسمی از 15 کشور مختلف دارد. این سازمان با سازمان بهداشت جهانی همکاری نزدیکی دارد و به عنوان یک نهاد مشورتی فعالیت می‌کند. ارتقا، بهبود و توسعه ساختارها و روش‌های درمان و سلامت مردم بخشی‌ از فعالیت‌های سازمان جهانی پزشک خانواده است.

دکتر خاقانی، دبیر انجمن پزشکان عمومی نیز از پرداخت مطالبات پزشکان عمومی تا پایان سال 94 از سوی بیمه‌ها خبرداد و گفت: یکی از مهمترین مطالبات جامعه پزشکی، مساله پرداخت مطالبات آنها توسط سازمان‌های بیمه‌گر است. انجمن پزشکان عمومی مکاتبات زیادی با این سازمان‌ها انجام داد که در نتیجه به ما اعلام کردند که روز اول شهریور، تمامی مطالبات پزشکان عمومی تا آخر سال 94 پرداخت می‌شود.

20106

کد خبر: 670612

وب گردی

وب گردی