کانال های تلگرامی اعتبار خبری ندارند / مردم خبرها را تنها از مطبوعات و سایت های خبری معتبر دنبال کنند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ورامین، ضمن انتقاد از برخی فضاسازی ها در شبکه های اجتماعی مجازی گفت: فیلتر نشدن تلگرام و اینستاگرام به معنای رسمیت آنها نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از امیدوارنا، رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ورامین، ضمن انتقاد از فضاسازی ها در شبکه های اجتماعی و نشر خبرهای بعضاً حاشیه ساز و بدور از حقیقت، کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی را فاقد هرگونه اعتبار از لحاظ خبری دانست و تنها راه دسترسی به خبرهای نسبتاً معتبر را وب سایت های خبری شناسنامه دار، مطبوعات محلی و نمایندگان مطبوعات و خبرگزاری های سراسری در هر شهرستان دانست.
مهدی ابولحسنی افزود: فیلتر نشدن تلگرام و اینستاگرام به معنای رسمیت آنها نیست. به عنوان مثال کانال های تلگرامی می توانند در طی شبانه روز توسط هر شخصی و با هر هدفی به وجود آیند و تعداد زیادی نیز عضو بگیرند و سپس به انتشار هر گونه اخباری بپردازند اما مردم فهیم ما باید هوشیار باشند و بدانند که مطالب منتشر شده روی این کانال ها، در درجه بندی خبری جایی ندارند و از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این کانال ها هیچگونه اعتباری ندارند. بنابراین باید به برخی از اخبار منتشره در این فضا صرفاً در حد شایعه نگاه کرد؛ مگر اینکه آن مطلب توسط یک پایگاه خبری معتبر خارج از فضای شبکه های اجتماعی تأیید شده باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: روند فعالیت خبری حرفه ای در سراسر دنیا یک سیستم تعریف شده و مشخص دارد که شامل هیئت تحریریه و برخی سلسله مراتب می باشد. متأسفانه بیشتر کانال های تلگرامی و شبکه های مجازی، سلسله مراتب مشخصی ندارند و توسط خبرنگاران و روزنامه نگاران باسابقه مدیریت نمی شوند، و متاسفانه ممکن است بدور از مسایل اخلاقی و توأم با توهین و تخریب و افترا نیز باشند. خبرنگاران حرفه ای و با تجربه هم باید توجه داشته باشند که خبر یک خبرنگار معتبر می بایست در محل معتبر، درج شود و کانال های تلگرامی محل معتبری برای درج خبرها نیست. لذا لازم است که مردم با هوشیاری کامل باید به منابع اخبار توجه داشته باشند و خبرها را از منابع رسمی دنبال کنند.
ابوالحسنی در پایان تأکید کرد: ضمن اینکه نمیتوان آثار خوب فضای مجازی را چنانچه در راستای اهداف الهی و انسانی باشند کتمان کرد؛ اما اگر مردم بخواهند اخبار مربوط به مناطق و شهرستان های خود یا کشور را صرفا از طریق شبکه های اجتماعی دنبال و فقط به این فضا بسنده کنند، در آینده ای نه چندان دور باید منتظر صدمات جبران ناپذیری هم به عرصه خبرنگاری و هم جامعه و سلامت روحی باشیم و با این اوضاع دیری نمی پاید که خواه ناخواه از اعتماد عمومی مردم و مسئولین نسبت به این شغل شریف کاسته خواهد شد.

20101

کد خبر: 670769

وب گردی

وب گردی