تاکید وزیر بهداشت بر لزوم تمرکز بربیمه،بودجه وحقوق مردم/ پزشکان در زمینه اخلاق بیش از دیگران وظیفه دارند

وزیر بهداشت گفت: احداث 2هزار و٥٨٦ تخت مراقبت های ویژه در این دوره که ٥٠درصد کل تخت های مراقبت ویژه در طول تاریخ ایران است، اقدامی بی نظیر محسوب می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وبدا، دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت شب گذشته بلافاصله پس از بازگشت از سفر سه روزه به نواحی محروم استان کرمان، در دومین جشنواره مشاهیر پزشکی کشور در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد حضور پیدا کرد.
دکتر هاشمی در این همایش از سلامت به عنوان گرانمایه ترین سرمایه انسان یاد کرد و گفت: همه ما اشرف مخلوقات هستیم و باید قدر این نعمت را بدانیم.
او با اشاره به اخلاق گرایی ابن سینا به عنوان سرآمد عالمان رشته پزشکی افزود: طبابت امروز بدون اخلاق فایده ای ندارد؛ اخلاق چیزی جز انجام عاشقانه آنچه که به درد مردم و التیام آنها بخورد نیست که البته باید همراه با مودت و مهرورزی باشد.
دکتر هاشمی در این زمینه تاکید کرد: ما پزشکان بیشتر از دیگران وظیفه داریم از اخلاق پاسداری کنیم و از هرگونه خطا پرهیز کنیم.
وزیر بهداشت همچنین گفت: امروز همه مردم می دانند که پزشک باید حداقل یک سوم عمرش را تحصیل کند اما از مسوولیت اجتماعی ای که بر دوش پزشک است کمتر اطلاع دارند.
دکتر هاشمی با اشاره به لزوم نمایش تصاویر زیبای پزشکی در کنار اتفاقات تلخ آن و خودداری از سیاه‌نمایی در مورد جامعه پزشکی گفت: با این حال گزارش هایی که به مسوولان کشور می رسد همواره نشان دهنده اعتماد جامعه به این قشر بوده و مجموعه عملکرد جامعه پزشکان در طرح تحول سلامت باعث افزایش اعتماد در نگاه مردم شده است.
او با اشاره به فعالیت های وزارت بهداشت در دوره اخیر افزود: احداث 2هزار و٥٨٦ تخت مراقبت های ویژه در این دوره که ٥٠درصد کل تخت های مراقبت ویژه در طول تاریخ ایران است، اقدامی بی نظیر محسوب می شود؛ به علاوه اینکه با اقدامات انجام شده هم اکنون به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت وجود دارد و پرونده الکترونیک برای ٥٠ میلیون ایرانی ایجاد شده است.
دکتر هاشمی در این مورد یادآور شد: طی سال گذشته در استان کهکیلویه و بویراحمد مرگ و میر نوزاد و مادر نداشتیم؛ در کرمان نیز طی دو سال گذشته این میزان صفر بوده است.
وزیر بهداشت همچنین با تاکید بر لزوم تمرکز بر موضوع بیمه و بودجه و حقوق مردم افزود: فقط ٢٠ درصد تولیت در اختیار وزارت بهداشت است و مابقی آن به عهده دستگاه های اجرایی دیگر است؛ مشکلات مردم در موضوع غذا، هوا، آب آشامیدنی بسیار زیاد است و نباید مخفی بماند که البته این شفاف سازی نباید در جهت مایوس کردن مردم باشد.
او در ادامه گفت: اقدامات در جهت کنترل بیماری های واگیر جای خوشحالی دارد. آمار مبتلایان بیماری مالاریا که در سال های گذشته در کرمان بالغ بر هزار نفر گزارش می شد اکنون به 6 نفر رسیده که همین تعداد نیز به دلیل انتقال بیماری از کشورهای همسایه بوده است.
دکتر هاشمی با اشاره به کمبود تخت های بیمارستانی در کشور گفت: علاوه بر این ما از نظر نیروی انسانی دچار کمبود هستیم و با وجود داشتن قشر تحصیل کرده، همچنان نیازمند پزشک و دندان پزشک و متخصصان بین رشته ای به ویژه در مناطق محروم هستیم.
وزیر بهداشت در پایان با تاکید بر اهمیت پرهیز از بخشی‌نگری در پزشکی افزود: برخی صنوف فقط خود را می بینند اما در این حوزه همواره باید تمام جامعه پزشکی و مردم در نظر گرفته شوند؛ طرح تحول سلامت در این مدت توانسته است تا حدی مشکلات مردم را حل کند؛ در این مدت ما در پرداختی از جیب مردم و توزیع و کنترل دارو با حدود 42درصد کاهش روبه رو بوده ایم و نوسازی 30هزار تخت و احداث 21هزار تخت بیمارستانی ظرف دو سال اخیر، تامین 2هزار و586 تخت مراقبت های ویژه و احداث 21 پایگاه اورژانس هوایی از جمله اقدامات این سال ها است.

20106

کد خبر: 671047

وب گردی

وب گردی