انعقاد ۵۵ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا

حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۵۵هزار و ۱۷۴ قرارداد و ارزش آن به بیش از۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال رسید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، هفته گذشته سکه در بازار نقدی و آتی در مسیر نوسان قیمتی قرار داشت، به طوری که در دو روز پایانی هفته سکه و دلار در مسیر معکوس یکدیگر حرکت کردند تا بازدهی هفتگی آنها نیز در ۲ مسیر مخالف باشد.

به این ترتیب طی هفته گذشته در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۴۷ هزار و ۷۳ قرارداد به معاملات تحویل اردیبهشت ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از ۵ هزار ۵۱۹ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اسفندماه با ۶ هزار و ۸۴۰ قرارداد و ارزش بیش ۷۸۴ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با حجم ۸۰۰ قرارداد و به ارزش بیش ۸۹ میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

سکه تحویل دی ماه نیز با ۳۴۷ قرارداد و ارزش بیش از ۳۹میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین سکه آبان ماه با ۱۵۰ قرارداد به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

نگاهی به آخرین روز معاملاتی

نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در روز پایانی هفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر کاهش ارزش طلای جهانی، به اتفاق همه سررسیدها در محدوده منفی گشایش یافت و در طول معاملات با نوسانات اندک رو به رو شد اما در نهایت با رشد نرخ به ثبت رسید. به این ترتیب بهای سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج شنبه) در سررسیدهای مختلف با رشد قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و ۱۲۲هزار تومان به فروش رسید که افزایش۰/۲۳ درصدی را در این روز به ثبت رساند.

قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان معامله شد و رشد۰/۲۳ درصدی را در این روز تجربه کرد. از طرفی سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و ۱۴۶هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش۰/۲۸ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با رشد۰/۳۹درصدی با قیمت یک میلیون و۱۶۰هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، افزایش ۰/۴۴ درصدی را تجربه کرد.

در بازار سکه نقدی چه گذشت؟

در روزهای انتهایی هفته گذشته، سکه و دلار در جهت مخالف یکدیگر حرکت کردند تا بازدهی هفتگی هر دو نیز متفاوت باشد. این در حالی بود که در روزهای ابتدایی هفته هر دو دارایی عمدتا همسو با یکدیگر حرکت کردند. به عنوان مثال، در ۲ روز ابتدایی هفته گذشته، سکه و دلار با هم کاهش قیمت را تجربه کردند. شنبه گذشته، سکه ۸ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد تا از کانال یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان پایین بیاید و به قیمت یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان برسد. بخش زیادی از این افت به واسطه کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی روز جمعه بود، ولی افت دلار نیز به پایین آمدن سکه کمک کرد. یکشنبه، سکه یک کانال قیمتی دیگر پایین آمد و با ۳ هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و ۱۰۹ هزار تومان رسید. این افت دیگر بیش از هر عاملی به کاهش قیمت دلار مربوط بود. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، سکه در مسیر افزایشی قرار گرفت تا بار دیگر در کانال یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان قرار بگیرد. در سومین روز هفته، سکه ۲ هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان رسید. اما بیشترین رشد هفته در روز سه‌شنبه رخ داد، جایی‌که سکه با ۱۰ هزار تومان افزایش از کانال یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان عبور کرد و به قیمت یک میلیون و ۱۲۱ هزار تومان رسید. روز چهارشنبه، سکه کمی از سقف قیمت هفتگی پایین آمد و با ۲ هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۱۱۹ هزار تومان رسید. این افت در حالی ثبت شد که دلار افزایش قیمت را تجربه کرده بود و کاهش سکه را می‌توان ناشی از پایین آمدن بهای اونس دانست. سکه روز پنج‌شنبه نیز برخلاف روند قیمت دلار حرکت کرد. در آخرین روز هفته، سکه در حالی با ۲ هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و ۱۲۱ هزار تومان رسید که دلار کاهش قیمت را تجربه کرده بود.

601/401

کد خبر: 671153

وب گردی

وب گردی