تشکیل بانک اطلاعاتی اعضای هیات علمی شاهد و ایثار دانشگاه آزاد اسلامی/ راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای اشتغال دانشجویان شاهد و ایثارگر

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در دومین جلسه بنیاد شهید و امور ایثارگران با دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل بانک اطلاعاتی اعضای هیات علمی شاهد و ایثارگر (سجاد) خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد تقی طباطبایی، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک فرارسیدن هفته دولت، گفت: حمید میرزاده با نگاه ویژه‌ای که به جامعه شاهد و ایثارگران دارد، درس‌های زیادی به ما داد. با دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخش‌نامه تجلیل و تکریم از خانواده‌های شهدا صادر و این حمایت‌ها باعث شد با نگاه بلندتری به مسائل دانشجویان شاهد و ایثارگران بپردازیم.

او ادامه داد: «اثربخشی دکتر میرزاده در امور شاهد و ایثارگر سبب شد قدم‌های بلند و کارهای اثرگذاری برای ارتقای وضعیت دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی انجام شود تا دانشجویان بتوانند بدون دغدغه به تحصیل خود ادامه دهند.»

طباطبایی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی 46 شهید و دو جانباز مدافع حرم و 240 شهید دارد و 49 یادمان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای شهدا ساخته شده است. دو هزارو 214 نفر از کارکنان این دانشگاه نیز از خانواده‌های شهدا و ایثارگران هستند.»

او ادامه داد: «560 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از جامعه شاهد و ایثارگران هستند و 162هزار نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.»

طباطبایی به قوانین مربوط به خانواده‌های شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد اسلامی و قانون جامع شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: «118هزار نفر از دانشجویان مشمول بند «الف» هستند یعنی افرادی که قانون جامع شاهد و ایثارگران درباره آنها صدق می‌کند و 100هزار نفر مشمول بند «ب» هستند که قانون جامع شاهد و ایثارگران شامل این بند نمی‌شود؛ اما برای آنها 10 تا 50درصد تخفیف شهریه در نظر گرفته شده است.»

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «همایش تجلیل از دانشجویان شاهد و ایثارگر در آغاز سال تحصیلی با عنوان جشن دانشجویی ایثارگران برگزار خواهد شد. همایش سالانه آزادگان نیز هر سال در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود که در این همایش‌ها به خانواده‌های شهدا مدرک افتخاری داده می‌شود.»

طباطبایی افزود: «انتشار کتاب جامع قانون و مقررات آموزشی، سامانه سجاد، تشکیل کانون‌های فرهنگی و اجتماعی، طرح استادان معتمد و برگزاری المپیاد جامع علمی، فرهنگی و ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر از دیگر برنامه‌های دانشگاه‌ آزاد اسلامی در سال جاری است.»

دکتر طه هاشمی: برگزاری کنگره شهدا و ایثارگران در دانشگاه‌آزاد اسلامی

دکتر طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: یادمان شهدای دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان طرح ماندگار فرهنگی برای 250 شهید در دانشگاه آزاد اسلامی در حال ساخت است. همچنین در راه شناخت و معرفی آنها خلاصه‌ای از زندگی‌نامه این شهیدان در حال تدوین است.
او با بیان اینکه کنگره شهدای حرم در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در کنگره‌هایی که از سال 93 در دانشگاه‌های دولتی برای گرامی‌داشت یاد شهدا برگزار شده حضور فعال داشته است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: طرح استاد معتمد در دانشگاه آزاد اسلامی در دست انجام است که برای ارتباط استادان فعال با دانشجویان خواهد بود. همچنین انتخاب دانشجوی نمونه برای المپیاد شاهد و ایثارگر نیز از دیگر اقدامات در دست اجرا است.

هاشمی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی 250 شهید و 46 شهید مدافع حرم دارد، گفت: رسالت جدی در این دانشگاه تبیین جایگاه ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد شهداست. تا کنون با هماهنگی‌های وزارت علوم حضور فعال دانشگاه آزاد اسلامی در کنگره‌ها مسبب برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت برای شناخت شهدای دانشگاه آزاد اسلامی شده است.
او ادامه داد: از 240 شهید گمنامی که در دانشگاه آزاد اسلامی هستند 87 یادمان به عنوان طرح ماندگار فرهنگی کالبدی تا پایان سال تکمیل می‌شود. همچنین در برخی واحدها نیز یادمان چند شهید افتتاح خواهد شد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری کنگره شهدا و ایثارگران در دانشگاه‌آزاد اسلامی خبر داد و افزود: کنگره شهدا و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد به مسائل محتوایی شهدا بپردازد این کنگره باید در راستای توسعه فرهنگ جهاد و شهادت و بهره‌مندی از معرفی و شناخت شهدا برگزار شود که در واحدهای این دانشگاه و بعد به صورت کنگره اصلی در تهران برگزار خواهد شد.
هاشمی با اشاره به المپیاد علمی، فرهنگی و ورزشی مخصوص ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این المپیاد مخصوص جامعه شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی است که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. با توجه به راه‌اندازی شورای ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت قصد داریم برای شناخت این جامعه بین دانشجویان اشتیاق ایجاد کنیم.

او با اشاره به اهداف طرح شورای ترویج ایثار و شهادت گفت: برای تولید محتوای این شورا ونهادینه شدن این فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد با استفاده از اعضای فرهیخته و روشن‌فکر خود تولیدات علمی در این جهت داشته باشد. سه محور اصلی این شورا برگزاری اردوهای جهادی، اردوهای زیارتی و تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری برای جلوه‌های ایثار و شهادت است.
هاشمی افزود: کانون‌های فرهنگی و اجتماعی شهدا و ایثارگران برای همه دانشجویان است و هسته اولیه تولید محتوای شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تشکیل می‌دهد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این دانشگاه قصد دارد از وقت آزاد استادان موظفی برای شناخت و معرفی ایثارگران و شهدا و ترویج فرهنگ آنها در میان دانشجویان استفاده کند.
او در پایان افزود: کار اصلی برای تولید محتوای شورای ترویج کار علمی است و این دوره‌ها برای پشتیبانی این شورا تاثیرگذار خواهند بود.

دکتر حسین زاده لطفی: استخدام دانشجویان ممتاز ایثارگر به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌آزاد اسلامی

دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: 157 نفر از دانشجویان ممتاز شاهد و ایثارگران برای جذب هیات علمی معرفی شدند، که تاکنون کار استخدام 47نفر به اتمام رسیده است.
او افزود: همچنین 174 نفر دیگر از دانشجویان شاهد و ایثارگر در فراخوان جذب 94 ثبت‌نام کردند و پرونده تشکیل داده‌اند. هم‌چنین تبدیل وضعیت استخدامی برای کارکنان و اعضای هیات علمی شاهد ایثارگر در درست اجراست که قرارداد آنها از پیمانی به رسمی تبدیل شود.


دکتر احسانی: اشتغال‌زایی برای دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر مرتضی احسانی، معاون مالی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به اجرای قانون جامع خدمات رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی در دو مسیر اشتغال‌زایی و تامین حقوق و دستمزد فارغ التحصیلان و کارکنان شاهد و ایثارگر گام برمی‌دارد.
او به اجرای قانون جامع ایثارگران در دانشگاه‌آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: از جمله بندهای این مصوبه می توان به 25درصد از نیازهای استخدامی به ایثارگران، خانواده شاهد، جانبازان و آزادگان، پرداخت مرخصی استحقاقی آزادگان شاغل در طول ایام اسارت، جذب حداقل تا 20درصد هیات علمی از بین جامعه ایثارگران و... اشاره کرد.

دادکان: برگزاری‌ المپیاد ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر محمد دادکان، معاون ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن تبریک برای پیروزی‌‌های ایران در المپیک، گفت: المپیاد جامع دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی در سه مرحله درون واحدی، استانی و سراسری برگزار می‌شود که امیدواریم با برگزاری این المپیاد دانشجویان با استعداد شاهد و ایثارگر را برای تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی جذب کنیم.

مصوبات دومین جلسه بنیاد شهید و امور ایثارگران با دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه دومین جلسه بنیاد شهید و امور ایثارگران با دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جلسه ستاد مرکزی امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی با بنیاد شهید سالی یک بار برگزار می‌شود.

او با اشاره به مصوبات جلسه گذشته، گفت: گزارشی از اجرای مصوبات جلسه گذشته به بنیاد شهید ارائه شد، از جمله آن تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر بود که ترم جدید سال تحصیلی 95-96 اجرا می‌شود. امیدواریم، بتوانیم طرح تقویت بنیه علمی دانشجویان را به صورت کامل عملی کنیم .

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه برگزاری المپیاد علمی، فرهنگی و ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار با آغاز سال تحصیلی 95 در سه مرحله درون واحدی، استانی و کشوری با همکاری بنیاد شهید است.

طباطبایی از راه اندازی سامانه جامع اطلاعات دانشجویان و اعضای هیات علمی شاهد و ایثارگر به نام «سجاد» خبر داد و گفت: موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد راه اندازی این سامانه بود که به موجب آن آمار و وضعیت تحصیلی دانشجویان را به صورت آنلاین دراختیار گذاشته خواهد شد. همچنین ین سامانه با بنیاد شهید مرتبط می‌شود.

او یکی از مصوبات جلسه امروز را برگزاری کنگره سراسری شهدای دانشگاه آزاد اسلامی دانست و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی 250 شهید دفاع مقدس و 46 شهید مدافع حرم دارد. در طول سال در همه واحدها یادواره‌هایی برای این شهدا برگزار می شود؛ اما کنگره سراسری شهدای دانشگاه آزاد اسلامی به صورت متمرکز در نیمه دوم سال 95 برگزار خواهد شد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فرمانده جنگ بود، گفت: یکی از دیگر از مصوبات جلسه، راه‌اندازی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانشگاه آزاد اسلامی بود. باتوجه به ظرفیت‌های ویژه‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی دارد، از جمله تعداد واحدها، پراکندگی جغرافیایی مناسب، بیش از یک میلیون و 700هزار دانشجو و بیش از 200هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر این دانشگاه، به عنوان اولین دانشگاهی است که شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را راه‌اندازی می‌کند.

طباطبایی افزود: این شورا وظیفه سیاست‌گذاری و برنامه‌های حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به عهده دارد. این فعالیت‌ها در آینده بسیار پررنگ‌تر از گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

او ادامه داد: یکی دیگر از تصمیمات این جلسه استخدام دانشجویان ممتاز دوره دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی بود که در فاز اول 157نفر درحال جذب هستند. همه دانشجویان ممتاز شاهد و ایثارگر دوره دکتری نیز جذب هیات علمی دانشگاه خواهند شد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیشنهاد دکتر میرزاده درباره اشتغال فارغ‌التحصیلان شاهد و ایثارگر، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قرار است با همکاری بنیاد شهید شرکت‌های دانش‌بنیان برای فعالیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان شاهد و ایثارگر دانشگاه راه‌اندازی کند.

طباطبایی افزود: آیین‌نامه جدیدی برای دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده که تلفیقی از آیین‌نامه‌های موجود است که به واحدها ابلاغ خواهد شد و ملاک عمل قرار می‌گیرد در همین جهت کمیته‌ای متشکل از دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد شهید نیز این آیین‌نامه را بررسی و تصویب می‌کند.

20101

کد خبر: 671204

وب گردی

وب گردی