نمایندگان و رسانه‌های جمهوری‌خواه همچنان به انتقاد از دولت «باراک اوباما» به دلیل پرداخت نقدی پول به ایران به هنگام تبادل زندانیان، ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، در پی افشای جزئیات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، انتقادات نمایندگان و رسانه‌های جمهوری‌خواه از دولت «باراک اوباما» ادامه دارد.

شش ماه قبل همزمان با اجرایی شدن توافق هسته‌ای، چندین نفر از اتباع ایران و آمریکا که در کشور مقابل زندانی بودند، مبادله شدند. به موازات این مبادله، آمریکا بخشی از طلب ایران در یک قرارداد کنسل‌شده تسلیحاتی مربوط به دوران پیش از انقلاب اسلامی را به تهران پرداخت کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه تائید کرد 400 میلیون دلار از این مبلغ به صورت نقدی و همزمان با مبادله زندانیان، به ایران پرداخت شده است.

تائید این مسئله، بهانه‌ تازه‌ای به جمهوری‌خواهانی داده که در فصل رقابت‌های انتخاباتی از هر موضوعی برای تحت فشار قرار دادن دولت دموکرات آمریکا استفاده می‌کنند.

«پائول رایان» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ضمن انتقاد از این توافق، گفت: «رئیس‌جمهور باید در مورد اقداماتش و سابقه خطرناکی که ایجاد کرده، به مردم آمریکا پاسخ دهد.»

جمهوری‌خواهان با متهم کردن دولت اوباما به «باج» دادن به ایران، مدعی شده‌اند که این اقدام شهروندان آمریکایی را در سرتاسر جهان در معرض خطر قرار داده و موجب افزایش احتمال ربایش اتباع آمریکا می‌شود.

به نوشته سایت شبکه «فاکس نیوز»، «جان مک‌کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، که او هم یک جمهوری‌خواه است، گفته است: «دولت سیاست دیرینه ایالات متحده مبنی بر خودداری از پرداخت باج را به سخره گرفته و با این کار آمریکایی‌ها را در معرض خطر قرار داده است.»

در روزهای گذشته شبکه‌های تلویزیونی نزدیک به جمهوری‌خواهان، در مصاحبه‌ها و میزگردهای متعدد با موضوع مبادله زندانیان با ایران، به شدت دولت اوباما را تحت فشار قرار داده‌اند.

کاخ سفید با رد این اتهام، تأکید کرده است که این مبلغ باج نبوده، بلکه پولی بوده که تهران از واشنگتن طلب داشته است. دولت آمریکا می‌گوید اگر قرار بود دیوان بین‌المللی به شکایت ایران در این پرونده رسیدگی می‌کرد، حکم سنگین‌تری صادر می‌کرد و واشنگتن مجبور بود مبلغ بیشتری به تهران بپردازد.

3000300

کد خبر: 671279

وب گردی

وب گردی