تهران گران اداره می‌شود/بودجه 17 هزار میلیاردی افتخار نیست

نائب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تهران گران اداره می‌شود، گفت: باید شهرداری تهران هزینه‌های خود را کاهش دهد و درآمد ناپایدار به حداقل برسد، معتقدم این شهر با 5000 میلیارد اداره می‌شود و قطعا بودجه 17 هزار میلیاردی افتخار نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، احمد حکیمی پور با اشاره به طولانی شدن زمان و هزینه ساخت برخی پروژه‌ها در شهر تهران گفت: ما منکر این نیستیم که در تهران کار انجام می‌شود و کارهای خوبی هم انجام شده که جای تشکر و تقدیر هم دارد و این را نفی نمی‌کنیم، فقط موضوع این است که آیا این کارهای انجام شده و هزینه‌های مصرف شده با یکدیگر تناسب دارند یا خیر؟.

او با بیان اینکه شهر تهران گران اداره می‌شود، گفت:‌ اعتقاد داریم با این هزینه‌ها می‌توان کارهای بهتری را انجام داد برای مثال پل صدر، تونل نیایش، شهر آفتاب از مثال‌هایی است که اعتقاد داریم هزینه‌هایش بالاست، هیچ معنایی ندارد که یک پروژه اول 300 میلیارد برآورد شود بعد 600 میلیارد و... متاسفانه در بیشتر پروژه‌ها این مساله وجود دارد.

او تاکید کرد: بی تردید منکر انجام اقدامات ارزشمند در شهر تهران نیستیم؛ اما برخی پروژه ها با طولانی شدن زمان ساخت علاوه بر افزایش هزینه متاسفانه کیفیت مطلوبی هم نداشته است؛ لذا مدعی هستیم با این هزینه‌ها باید کارهای بیشتری انجام می‌شد و پروژه‌های تهران گران تمام شده است. باید شهرداری تهران هزینه‌های خود را کاهش دهد و درآمد ناپایدار به حداقل برسد، معتقدم این شهر با 5000 میلیارد اداره می‌شود و قطعا بودجه 17 هزار میلیاردی افتخار نیست.

او افزود: آنچه که امروز درخصوص هزینه‌ها و روند ساخت پروژه های بزرگ مقیاس شهر تهران اعلام می‌کنند، بر اساس فهرست بهای متداول کشوری پذیرفته نیست. هزینه پروژه تونل توحید ابتدا 300 میلیارد برآورد شده و نهایتا با اعتبار بالای 700 میلیارد تومان ساخته می شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: در حقیقت اکثر پروژه ها با زمان طولانی و متاسفانه کیفیت پایین و قیمت بالا اداره و به اتمام می‌رسند و همین امر باعث افزایش هزینه اداره شهر تهران شده است؛ البته همه پروژه‌ها به این شکل نیست اما در پروژه‌های بزرگ مقیاس معمولا بحث طولانی بودن زمان، کیفیت پایین و قیمت بالا مطرح است؛ در حالی که مدیر موفق کسی است که در زمان کمتر با بهترین کیفیت و هزینه کمتر کار را تحویل دهد و این در تهران اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: بی تردید برای اجرای تمام پروژه ها باید مطالعه لازم انجام شود. پروژه اتوبان امام علی (ع) باید فاز صفر می‌داشت و برای آن پیوست اجتماعی و فرهنگی تهیه می‌شد. قطعا اجرای پروژه‌هایی که پیوست های لازم را دارد به نفع پایتخت خواهد بود. مدیر موفق با شعار و حرف تعیین نمی شود برای تعیین مدیر موفق شاخص‌هایی وجود دارد که معیار انتخاب خواهد بود.

او تاکید کرد: انتقاد من به معنی زیر سوال بردن مدیریت فردی نیست ، قطعا قصد مچ‌گیری نداریم و تنها دلیل آن دفاع از حقوق شهروندان و دست‌گیری از آنان است. اعتقاد دارم با این پول باید تهران بهتر از این اداره می‌شد. در قانون برنامه 5 ساله تاکید شده است که باید عدالت در هزینه‌ها، مسائل پرسنل، مسائل مالی و توزیع امکانات رعایت شود ولی آنچه با آن روبرو هستیم این است که متاسفانه کارها اورژانسی تعریف شده و نه تنها بودجه و ملاحظات آن به درستی در نظر گرفته نمی‌شود؛ بلکه اسنادی نیز برای آن ارائه نمی‌شود.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران همچنین در تشریح روند حسابرسی های مالی شهرداری تهران گفت: هر کار مالی دارای سه مشخصه است؛ تعهد، تأمین و تسجیل یعنی باید مشخص شود پروژه توسط چه کسی انجام می شود، اعتبار آن از کجا تامین می شود و اسناد آن نیز مثبته باشد. این فرایندها همه باید در چارچوب قانون مالی و معاملاتی شهرداری باشد . آیا همه این موارد در پروژه‌های شهرداری رعایت شده است؟برای من به عنوان عضو شورا این مساله ثابت نشده است و از حسن اجرای امور اطمینان حاصل نکرده‌ام؛ لذا باید پرسش کنم تا شاید پاسخ مناسبی دریافت کنم.

حکیمی پور ادامه داد: از نظر قانونی تا حدی شهرداری در معاملات مالی اختیار دارد؛ اما در حال حاضر شهردار و معاونانش بیش از قانون اختیارات دارند و به دنبال کنترل عملکرد مالی آنها هستیم چراکه شفافیتی در این حوزه وجود ندارد و نمی‌توانیم اطمینان حاصل پیدا کنیم که در بخش‌های مالی حسن انجام وجود دارد. به همین دلیل به دنبال تجدید نظر در اختیاراتی هستیم که شورا به شهرداری واگذار کرده است .

او افزود: این اختیارات به نسبت آنچه که در شورای دوره اول به تصویب رسید افزایش نجومی داشته است به دنبال طرحی برای کاهش این اختیارات هستیم. طبق قانون باید معاملات از یک سقفی بالاتر به شورا آورده شود و در شورا تصویب شود. امروز شهرداری چندین برابر یک وزیر اختیارات دارد و از سوی دیگر نیز پاسخگویی وجود ندارد.

حکیمی پور تاکید کرد: ما در قالب لایحه ارائه شده توسط شهردار وقت در اولین دوره شورا این اختیار را دادیم؛ اما عدد بسیار پایین‌ بود، 50 میلیون با 44 میلیارد تفاوت بسیاری دارد که شوراهای دوم و سوم باید پاسخگو باشند که با چه مصوبه ای و چگونه این اختیار را به شهرداری داده‌اند. ما در قالب لایحه ارائه شده این اختیار را در دور اول دادیم در حالی که امروز در قالب تبصره و بودجه این اختیارات گرفته می‌شود بدون اینکه لایحه قبلی لغو شده باشد. قطعا اختیارات با مسوولیت باید تناسب داشته باشد و هر دوی آنها باید با پاسخگویی تناسب داشته باشد.

او ادامه داد: البته یک فوریت این طرح رأی نیاورد؛ اما اعضا به صورت کلی با این طرح موافق هستند. این طرح ابتدا باید در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی و در مرحله بعد در صحن شورا مطرح شود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت موجود نگران کننده است، افزود: در دوره چهارم شورای شهر و از سال دوم در حسابرسی‌ها جدی شدیم و بر شفافیت مالی تاکید کردیم و بررسی گزارش‌های نوبه‌ای حسابرسی در شورا شروع شد که به دو صورت حسابرسی سالانه و در قالب تفریغ بودجه می‌آید و دیگری حسابرسی تلفیقی که مربوط به سنوات گذشته است مورد بررسی قرار گرفت؛ در حال حاضر نیز سال 91 بررسی می‌شود.در بررسی تلفیقی که مربوط به سنوات گذشته و در سال 91 است ایراداتی گرفته شده که متاسفانه هنوز به قوت خود باقی است.

او با اشاره به مشروط بودن گزارش حسابرسی تلفیقی سال 89 گفت: حسابرسی سال 89 که مورد بررسی قرار گرفته مشروط اعلام شده و به جای آنکه ایرادات در حسابرسی سال بعد رفع شود با وضعیت بدتری مواجه شدیم و حسابرسی تلفیقی سال 90 غیرقابل اظهارنظر اعلام شده است که از مردود هم بدتر است و در واقع ایرادات سنواتی به جای آنکه برطرف شود، به قوت خود باقی است.

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد نظارتی شورای شهر تهران اظهار کرد: ما اکنون در سال 95 هستیم ولی هنوز حسابرسی های تلفیقی مربوط به سال 90 بوده و خیلی عقب هستیم.

او با اشاره به مقایسه دوران مدیریت شهرداری کرباسچی و قالیباف گفت: اخیرا مقایسه ای کردم میان دوره ریاست کرباسچی با این دوره شهرداری تهران که مبنای آن نیز از نظر بازه زمانی شهرداری بود. درحقیقت مقایسه من با دوره شهرداری آقای کرباسچی و دوره فعلی به این دلیل بود که نسبت به شهرداران قبلی کرباسچی از نظر مدت زمان مدیریت مشابه با قالیباف بوده است. بنابراین از این مقایسه صرفا هدف ارزشگذاری به عملکرد نبوده که برخی دوستان شتابزده به پاسخگویی و دفاع از خود می پردازنند .

نائب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به بررسی حسابرسی شرکت ها و سازمان‌های وابسته شهرداری تهران از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرد و افزود: از میان 14 شرکت و سازمانی که حسابرسی سال 1392 آنها بررسی شده است تنها سه شرکت قبول، پنج شرکت مشروط، دو شرکت مردود و متاسفانه چهار شرکت عدم اظهار نظر حسابرس را دریافت کرده‌اند.

به گفته حکیمی‌پور، متاسفانه در بررسی حسابرسی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته شهرداری تهران اسناد و مستندات یا وجود نداشته یا ارائه نشده است. به عنوان مثال در واگذاری برخی املاک در شهرداری تهران تعدیل قیمتی نسبت به قیمت کارشناسی وجود داشته و برای این تعدیل قیمت نیز دلیلی ارائه نشده، بر همین اساس حسابرس امکان اظهار نظر نداشته است.در حقیقت در حسابرسی‌ها عدم شفافیت به روشنی دیده شده و توضیحات شهردار تهران نیز قانع کننده نبوده است.

او با اشاره به وجود سیستمی برای حساب های شهرداری تهران گفت: قرار بود اعضای شورا به صورت آنلاین برای رویت حساب های شهرداری تهران به این سیستم دسترسی داشته باشند؛ اما علیرغم پیگیری های اعضا تاکنون محقق نشده است.

حکیمی‌پور با اشاره بر لزوم استقلال مالی شورا از شهرداری افزود: شورا باید استقلال مالی و پرسنلی خود را داشته باشد و لازم است این موضوع در قانون جامع مدیریت شهری گنجانده شود و برای مثال ذی حسابی ها از نیروهای شهرداری نباشند در این صورت است که گزارش ها قابل استناد خواهند بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: حاضرم برای بهبود شرایط و به نفع مردم تمام موارد را بررسی کنیم و صحبت ها یکطرفه نباشد و در بازنگری اختیارات شهرداری در مقابل افکار عمومی مباحث بررسی و نتیجه گیری مناسبی کنیم.

20106

کد خبر: 671356

وب گردی

وب گردی