نخستین نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی – غیرانتفاعی سراسر کشور برگزار شد

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در اولین نشست سراسری معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی_غیرانتفاعی سراسر کشور که در سالن شهیدکدخدایی سازمان مرکزی دانشگاه مازندران برگزار شد، گفت: این نشست به منظور هم افزایی فعالیت های فرهنگی، تعامل و همگرایی میان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی برگزار شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، فضل الله ایرجی کجوری با اعلام این خبر که 360 دانشگاه و موسسه آموزش عالی غیردولتی_غیرانتفاعی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، افزود: حدود 147 دانشگاه و موسسه آموزش عالی غیردولتی_غیرانتفاعی در این نشست حضور دارند و تمام تلاش ما تدوام در برگزاری این همایش ها است.
ایرجی با بیان اینکه یکی از سازمان های وابسته به وزارت علوم سازمان امور دانشجویان است، تصریح کرد: نشست آینده کمی گسترده تر جهت پرداختن به مسایل مرتبط با فعالیت های سازمان دانشجویی است.
وی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه ها با بودجه عمومی اداره می شوند، افزود: انتخاب دبیران معاونان فرهنگی از جمله مسایلی است که در این نشست مورد پیگیری قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه از بین شورای مدیران یک نفر به عنوان نماینده در شورای فعالیت های فرهنگی حضور پیدا خواهد کرد، گفت: برگزاری نشست های تخصصی، کارگاه های تخصصی برای تبیین سیاست های فرهنگی و اجتماعی از جمله موضوعات دیگری است که در اولین نشست سراسری معاونان فرهنگی موسسات آموزش عالی غیردولتی_غیرانتفاعی پیگیری می شود.
وی افزود: شورای مناطق و شورای دبیران پل ارتباطی با وزارت علوم پیرامون فعالیت های انجام گرفته یا در دست اقدام در حوزه فرهنگی و اجتماعی محسوب می شوند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه تاکنون بررسی منسجمی درباره آسیب های فرهنگی و اجتماعی در موسسات غیرانتفاعی صورت نگرفته است، تاکید کرد: وزارت علوم موظف است ضمن رصد فعالیت های فرهنگی اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در راستای رفع مشکلات و تنگناهای این حوزه نیز گام بردارد.
ایرجی با بیان اینکه برنامه ریزی منظم و هدفمند به منظور حضور این موسسات در تمامی برنامه های فرهنگی و اجتماعی و دینی سراسری و منطقه ای از جمله برنامه های آینده معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به شمار می آید، گفت: دعوت از دبیران مناطق غیردولتی در نشست های مناطق دولتی و برنامه ریزی منظم و هدفمند جلسات شورای معاونان فرهنگی و اجتماعی موسسات غیردولتی مناطق 10 گانه به منظور تعامل و همگرایی از دیگر برنامه های حوزه فرهنگی وزارت علوم محسوب می شود.
درادامه این نشست دکتر محمود دیانی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی برخاسته از یک انقلاب فرهنگی است.
وی با اشاره به این مطلب که ذات این انقلاب یک انقلاب فرهنگی بوده و ثمرات بسیار زیادی در حوزه فرهنگی به همراه داشته است، ادامه داد: در چنین نظامی تعریف دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نگاه فرهنگی و پرداختن به حوزه فرهنگی جزو لاینفک آنها است. دکتر دیانی با بیان اینکه مهم ترین دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی است، گفت: برگزاری نشست معاونان فرهنگی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید زمینه ای برای ترویج و توسعه مسایل فرهنگی و ایجاد تعاملات و همگرایی در حوزه آموزش و پژوهش باشد.
وی تصریح کرد: تراکم مراکز آموزش عالی در مازندران سبب برگزاری این نشست در دانشگاه مازندران شده و این نشست ها باید مستمر باشد تا به یک همگرایی جدی در حوزه فرهنگی دست پیدا کنیم.
دکتر دیانی هدف از برگزاری این نشست را تبیین سیاست ها و راهبردهای اجرایی و محتوایی حوزه ستادی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برشمرد و افزود: تعامل و همگرایی بیشتر با موسسات آموزش عالی غیردولتی، تبیین فرصت ها، چالش ها و تهدیدهای موجود در زمینه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و هم اندیشی در خصوص ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت ها و بهبود روش ها با توجه به آسیب ها و فرصت های موجود از دیگر اهداف برگزاری این نشست به شمار می آید.

20101

کد خبر: 671671

وب گردی

وب گردی