چینی ها استاد کپی هستند!/راه های تشخیص آیفون اصل از تقلبی

یک محصول محبوب و پرطرفدار در سراسر دنیا، هرچه که باشد خواه یک گوشی هوشمند باشد یا یک دستگاه یخچال‌فریز و حتی اسباب‌بازی، بلافاصله بعد از اسم در کردن و معروف شدن، با خطر عرضه‌ محصولات مشابه تقلبی روبه‌رو می‌شود.

علی حسینی: برای همه ما اتفاق افتاده است که به محض دیدن یک محصول جدید میگوییم: « فردا، چین عین همین را در ده کیفیت مختلف تولید می کند.» شاید از سر شوخ طبعی باشد، ولی به دور از حقیقت نیست. تقلب عملی غیر اخلاقی است، که در چین تبدیل به یک صنعت پر سود شده است. صنعت تقلب یا همان کپی به صورت غیر اخلاقی از برند صنایع معتبر سوء استفاده میکند، وهمچون علف هرزی در حال رشد است، که به تولید کننده به دلیل کاهش تقاضا و فروش، و به مصرف کننده به دلیل کیفیت بسیار پایین که بعضأ به سلامت افراد هم آسیب های جبران ناپذیری می زند، دچار زیان می کند. اما تولید کنندگان با افزایش کیفیت و کاهش قیمت و مصرف کنندگان با حمایت از کالای اصیل و شناخت کالای تقلبی و امتناع از خرید آن، می توانند ریشه های این علف هرز را بخشکانند.

راه های تشخیص آیفون اصل از تقلبی

در نگاه اول هنگام گرفتن گوشی‌ها در دست متوجه اختلاف وزنی آن‌ها می‌شویم. در واقع آیفون اصلی سنگین‌تر به نظر می‌رسد. از وزن که بگذریم رنگ بدنه آیفون اصلی پررنگ‌تر است و همچنین صفحه نمایش آیفون اصلی در هنگام خاموش بودن صفحه نمایش سیاهی بیشتری دارد.

در پشت گوشی نیز شاهد اختلافاتی در قاب دور لنز دوربین و فلاش بودیم و البته نوشته‌های درج شده در پایین که هم کمرنگ و ناخوانا هستند و هم کمی اختلاف با نمونه اصلی دارند.

در کناره سمت چپ کلید سایلنت بزرگ‌تر از نمونه اصلی طراحی شده است و در کناره سمت راست کمی اختلاف در دریچه سیم کارت و کلید پاور دیده می‌شود.

از اختلاف‌های سخت افزاری که بگذریم به سراغ نرم افزار گوشی می‌رویم. در نگاه اول سیستم عامل گوشی بسیار شبیه به آی او اس است اما با روشن شدن هر دو دستگاه در کنار هم اختلافات خنده داری مشاهده می‌شود.

در قسمت شماره گیری شماره‌ها بزرگ‌تر هستند و در قسمت کیبورد شاهد یک کیبورد اندرویدی هستیم.

هنگام فشردن کلید مولتی تسکینگ نمای برنامه‌های در حال اجرا در آیفون اصلی بزرگ‌تر هستند و لیست شماره تماس‌های مورد علاقه در بالا مشاهده می‌شود. نکته دیگر لانچری است که آیکن آن در صفحه موجود است و کاملا مشخص می‌کند که گوشی متفرقه از سیستم عامل اندروید با لانچر ای او اس استفاده می‌کند.

کلید مجازی Assistive Touch هم جالب است. این کلید کاملا شبیه نسخه اصلی ساخته شده اما گزینه‌های کمتری دارد و برخی از گزینه‌ها مانند گزینهBack و منو در آن دیده می‌شود که در نسخه اصلی این گزینه‌ها وجود ندارند. نکته جالب Siri است که با اجرای آن به محیطی شبیه سیری وارد می‌شوید اما نام آن iris است اگر اتصال به اینترنت داشته باشید می‌توانید با iris مانند سیری کار کنید، اما اشتباهات آن بسیار زیاد است و برخی از جواب‌ها را تکرار می‌کند.

گوشی آیفون و گوشی‌های پرچم دار از برندهای دیگر که طرح اصلی آن‌ها در بازار موجود هستند قیمت‌های وسوسه انگیزی دارند حتی در برخی از سایت‌ها نیز تبلیغات آن‌ها دیده می‌شود. این گوشی‌ها گرچه شباهت زیادی به گوشی اصلی دارند اما باید بدانید که این‌گونه گوشی‌ها فاقد هر گونه استانداردی هستند و اکثریت آن‌ها در کارگاه‌های زیر زمینی چین تولید می‌شوند و هیچ آدرسی از کارگاه و کارخانه تولید کننده آن‌ها موجود نیست. اصلی‌ترین ایراد آن‌ها نداشتن مدار نویز گیر است که منجر به آسیب جدی به مغز در هنگام مکالمه می‌شود و برای سلامتی کاربر خطر جدی ایجاد می‌کنند. پس اگر برای سلامتی خودتان ارزش قائلید به شما توصیه می‌کنیم به هیچ وجه گوشی‌های طرح اصلی را خریداری نکنید حتی اگر قیمت این‌گونه گوشی‌ها بسیار پایین باشد.

منوی دوربین نیز دقیقا مانند منوی دوربین آیفون اصلی طراحی شده و گزینه Slo mo در این منو موجود است.

کنجکاو شدیم تا ببینیم مانند آیفون اصلی سنسور اثر انگشت این گوشی کار خواهد کرد یا خیر. در کما ناباوری این گزینه مانند آیفون 6 در منوها وجود دارد و حتی تعریف اثر انگشت نیز دقیقا مانند تعریف اثر انگشت آیفون اصلی صورت می‌پذیرد اما بعد از قفل کردن صفحه نمایش با هر انگشتی صفحه باز می‌شود و این گزینه در آیفون غیر اصلی یک گزینه نمایشی است و کار نمی‌کند.

20101

کد خبر: 671723

وب گردی

وب گردی