راه اندازی ۴۰۹۵ داروخانه در مناطق روستایی/بیش از ۹ میلیون نفر دفترچه بیمه دریافت کرده اند

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که در حال حاضر در استان هایی مثل سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان پزشک حضور دارد، افزود: 6852 پزشک عمومی در روستاها، ۵285 ماما، 1188 دندانپزشک و ۳۰ هزار بهورز در حال خدمت رسانی به مردم در روستاهای کشور هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به تعمیر و تجهیز هزار و ۸۸۵ مرکز بهداشتی و درمانی مجری پزشک خانواده و تجهیز ۳036 مرکز بهداشتی و درمانی، گفت: در راستای برنامه تحول سلامت توانستیم 2047 محل زیست پزشکان شاغل در روستا را تعمیر و تجهیز کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به راه اندازی ۱۸ هزار خانه بهداشت برای ۲۱ میلیون روستایی در کشور، گفت: به ازای هر 1000نفر یک خانه بهداشت موجود است و 3830 مرکز مجری پزشک خانواده روستایی وجود دارد.
دکتر حریرچی با بیان این که در مناطق روستایی 4095 داروخانه راه اندازی شده است، اظهار داشت: از این تعداد 1285 داروخانه دولتی و 2810 داروخانه از طریق خرید خدمت از بخش غیر دولتی و خصوصی راه اندازی شده است.
معاون کل وزارت بهداشت تعداد آزمایشگاه های موجود را ۲۷۰۹ واحد بیان کرد و افزود: ۸۵۶ واحد نمونه گیری داریم و 1853 واحد آزمایشگاه فعال در محل موجود است.
او با اشاره به اسکان 10 میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در حاشیه شهرها، گفت: این تعداد ۲۵ درصد جمعیت شهرهای بزرگ را شامل می شود که متاسفانه تا قبل از اجرای برنامه تحول سلامت خدمات درمانی و بهداشتی خوبی دریافت نمی کردند.
حریرچی با بیان این که به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ یک پایگاه سلامت موجود است، افزود: در پایگاه های سلامت به ازای هر 2000 نفر یک کارشناس مراقب سلامت وجود دارد.
او با اشاره به این که پایگاه های سلامت به دو صورت برای مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت دارند، افزود : ۴۰۶ پایگاه سلامت ضمیمه راه اندازی شده و ۹۲۷ پایگاه ضمیمه را تبدیل کردیم و ۱۶۱۹ پایگاه غیر ضمیمه یا مستقل راه اندازی شده است و ۷۱۲ از امکانات موجود خود را تبدیل به پایگاه سلامت کرده ایم و برای ۱۰ میلیون نفر 3664 پایگاه فعال داریم.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در مراکز جامع سلامت که برای ۲۵ هزار تا ۵۰ هزار نفر راه اندازی شده است ۲ تا ۴ پزشک آماده ارائه خدمات درمانی هستند و کارشناس سلامت روان، تغذیه دندانپزشک ، کارشناس آزمایشگاه و بهداشت محیط حضور دارند.
حریرچی افزود: در مجموع 909 مرکز جامع سلامت راه اندازی شده و ۳۷۴ تا تبدیل شده و مجموعا 1283 مرکز جامع سلامت موجود است و در پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت 9476 مراقب سلامت، 2043 پزشک عمومی و خانواده و 245 دندانپزشک آماده ارائه خدمات درمانی و بهداشتی هستند.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه یکی از اقدامات مهم در دولت یازدهم را همکاری دولت، مجلس، وزارت رفاه با وزارت بهداشت بیان کرد و گفت: ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای بیمه ثبت نام کرده اند که ۹ میلیون و 862 هزار و 265 نفر دفترچه بیمه دریافت کرده اند.
قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه، با بیان این که ۱۶.۵ میلیون بار بستری در بیمارستان دولتی حمایت مالی شده اند، افزود: تقریبا 77.4 کل بستری های کشور بوده که از طرح تحول سلامت و حمایت مالی آن استفاده کرده اند.
دکتر حریرچی با اشاره به انجام یک میلیون و ۱۴۳ هزار زایمان طبیعی رایگان از آغاز اجرای برنامه تحول سلامت در کشور، گفت: خوشبختانه توانستیم میزان رقم مطلق سزارین در کشور را ۷ درصد کاهش دهیم.
او با بیان این که 39 هزار تخت بیمارستانی درقالب طرح تحول سلامت نوسازی شدند، افزود: 6440 واحد مطب در مراکز دولتی و ۱۹۰ پروژه ساخت کلینیک ویژه راه اندازی شده است.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: 77 هزار و 784 قلم تجهیزات هتلینگ در بیمارستان های کشور توزیع شده و ۱۱ هزار و ۶۰ عدد تجهیزات سرمایه متوسط و سنگین برای بیمارستان های موجود و ۱۶ هزار و 689 تجهیزات سرمایه ای سنگین و متوسط برای بیمارستان های جدید الحداث و ۹۰۰ تخت روانپزشکی و 2586 تخت مراقب ویژه راه اندازی شده است.

حریرچی ضمن اشاره به در دست احداث بودن 21 هزار تخت بیمارستانی دیگر، افزود: از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۳۶ تخت تکمیل شده است و امیدواریم مابقی را بتوانیم تابستان ۹۶ تحویل دهیم.
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اقلام دارویی گفت: میانگین اقلام کمبود دارو را از بالای 250 به 30تا 35 رساندیم و ارز بری دارویی را حدود 350 میلیون دلار کاهش دادیم.
به گفته دکتر حریرچی، توانستیم واردات داروهای مشابه تولید داخل را حدود 280 میلیون دلار کاهش دهیم.
او با اشاره به صادرات ۵۰ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی با استفاده از توان بخش خصوصی، گفت: خوشبختانه توانستیم به طور متوسط قیمت تجهیزات پزشکی را ۴۲ درصد کاهش دهیم.
حریرچی یکی از دستاوردهای ساختاری مهم دولت از سوی وزارت بهداشت را تشکیل معاونت امور اجتماعی وزارت بهداشت بیان کرد وگفت: حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد عوامل بیماری ها مربوط به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است.
او در پایان با بیان این که ۵۲ عامل اجتماعی موثر بر سلامت مثل فقر، بیکاری، اشتغال، مسکن، آلودگی هوا، استعمال دخانیات و اعتیاد وجود دارد، افزود: معاونت امور اجتماعی یک مرحله از مرحله پیشگیری مرسوم در بهداشت فعلی نیز پیشرو است.

20106

کد خبر: 671746

وب گردی

وب گردی