مطالبات دامداران تا 20 شهریورماه پرداخت می شود/ توزیع شیرمدارس ازاول مهرماه

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید براین که خرید حمایتی شیرخام همچنان ادامه دارد، گفت: مابقی مطالبات دامداران بین 15 تا 20 شهریور ماه تسویه خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، حسین صفایی امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت درباره وضعیت خرید شیرخام در کشور افزود: در دو ماه گذشته خرید حمایتی شیرخام با قیمت پایه هر کیلو 12 هزار و 500 ریال(1250 تومان) پس از وقفه 6 ماهه با مجوز دولت در 10 استان کشور آغاز شد .
وی اظهار داشت: در صورتی که طرح حمایتی خرید شیرخام اجرایی نمی شد شاهد تداوم کاهش قیمت شیر خام در بازار و بروز مشکلاتی بیشتر در صنعت دامداری کشور بودیم.
صفایی گفت: هم اکنون روزانه بین 600 تا 700 تن شیر خام خریداری می شود و این سازمان آمادگی افزایش سطح خرید را در دیگر استان های کشور دارد اما امسال دامداران تمایل کمتری برای فروش داشتند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به این که بخشی از مطالبات از محل فروش خامه و شیر خشک استحصالی از شیر خام خریداری شده و بخشی دیگر از محل تسهیلات بانکی تامین می شود، اظهار داشت: تاکنون حدود 35 درصد مطالبات دامداران پرداخت شده و مابقی مطالبات تا 20 شهریورماه تسویه می شود.
صفایی یادآور شد: از نیمه دوم سال 1393 تا آذرماه سال 1394 سازمان مرکزی تعاون روستایی خرید شیرخام مازاد را در سطح هفت استان کشور اجرایی کرد که این شیر پس از فرآوری به شیرخشک تبدیل و صادر شد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از آغاز توزیع شیر مدارس از ابتدای مهرماه امسال خبرداد و گفت: دولت در کنار خرید توافقی شیرخام، بسته حمایتی دامداران (تولیدکنندگان شیرخام) را در بسته متنوعی در دستور کار قرار داده است. براین اساس برای ارتقای فرهنگ مصرف فرآورده های لبنی در کشور قرار است یک کیلوگرم پنیر در سبد رفاهی اقشار آسیب پذیر قرار گیرد.
وی درباره وضعیت صادرات شیرخشک افزود: سال گذشته 12 تا 15 هزارتن شیر خشک به کشورهای روسیه، عراق، افغانستان و پاکستان صادر شد و امسال به دلیل وجود مشوق های صادراتی احتمال می رود برای کشورهای اوراسیا این رقم بالاتر رود.
صفایی پیش بینی کرد امسال میزان صادرات شیرخشک و لبنیات از وضعیت خوبی برخوردار باشد.

** افتتاح 58 پروژه با هزینه بالغ بر 310 میلیارد ریال در هفته دولت
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: در هفته دولت 58 پروژه با هزینه ای بالغ بر 310 میلیارد ریال و اشتغال زایی 295 نفر توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی افتتاح می شود.

** خرید 4 میلیون و 200 هزارتن گندم توسط سازمان تعاون روستایی
صفایی در ادامه گفت: این سازمان تاکنون چهار میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری و به شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل داده است.

** تشکیل 3 کنسرسیوم مشترک بازرگانی با اتحادیه های تعاون روستایی
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی درباره بازرگانی خارجی گفت: ما برای این که شبکه های تعاونی های روستایی کشور بتوانند با بازارهای خارجی ارتباط داشته باشند هم گام هایی برداشته ایم و یکی از این اقدام ها ایجاد 3 کنسرسیوم مشترک است.
صفایی افزود: تاکنون دو کنسرسیوم مشترک بازرگانی را بین اتحادیه های تعاون روستایی و برخی شرکت های روسی به مرحله تاسیس و فعال سازی رسانده ایم.
وی اضافه کرد: یک کنسرسیوم تخصصی مشترک نیز بین شرکت پژوهشکده بذری صربستان و اتحادیه تعاونی تولید کشاورزی کشور برای تولید و فرآوری بذر غلات و سبزی و صیفی در دست تشکیل است و عمده مقدمات و توافق های اولیه آن صورت گرفته است و در انتظار افتتاح رسمی هستیم
پژوهشکده بذری کارنامه خوبی در سطح دنیا دارد حضورش و مشارکتش با اتحادیه تعاونی های تولید می تواند زیرساخت مهمی را در تولید و فراوری بذر در داخل کشور فراهم کند.

** وضعیت مبادله برنج داخلی مناسب است
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پایان وضعیت خرید و فروش برنج داخلی را از نگاه تولیدکنندگان در سطح مناسبی عنوان و تاکید کرد ما مداخله ای در خرید توافقی برنج نخواهیم داشت.
601/401

کد خبر: 671750

وب گردی

وب گردی