آغاز به کار هفته موسیقی نواحی با موسیقى آذرى و گیلکى

اولین شب از هفته موسیقی نواحی با اجرای دو گروه موسیقی از دو استان آذربایجان و گیلان در برج آزادی آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز،در نخستین شب از هفته موسیقی نواحی ایران از ساعت 19 گروه خوش خبر از آدربایجان روی صحنه رفت.

در ابتدا "ایاز شجاعی" سرپرست گروه "خوش خبر" به زبان آذری به همه حضار خوش آمد گفت و از مسؤلین برای برپایی این جشنواره تشکر کرد.

این گروه اجرای خود را با ترانه قدیمی "بهار آمد" آغاز کرد و حدود 10 آهنگ از ترانه های شاد قدیمی آذری اجرا کردند.

قطعه محبوب "لاله لر" جز قطعاتی بود که با استقبال فوق العاده تماشاگران همراه شد.

همچنین تماشاگران قطعه معروف "ساری گلین" را درخواست کردند که شجاعی به دلیل غمگین بودن آهنگ آن را اجرا نکرد و به جای آن آهنگ "اژدر عمی" که ترانه ای شاد است را خواند.

گروه "خوش خبر" اجرای خود را با ترانه "قاخوری" پایان داد.

اعضای این گروه را ایاز شجاعی (سرپرست، خواننده و نوازنده قوپوز)، تقی دراز دست (نوازنده بالابان و سورنا)، مهدی شجاعی (نوازنده قوشا ناقاره) و علی شهبازی (نوازنده دف و قاوان) تشکیل می دهند.

در ادامه دومین اجرای نخستین هفته موسیقی نواحی ایران با اجرای پرانرژی گروه "شوروم" از خطه گیلان که عنوان پدیده و برگزیده نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران دریافت کرده است،برگزار شد.

این گروه با لباس های محلی گیلان بر روی صحنه حاضر شد و اولین ترانه خود را که آهنگ های قدیمی گیلان است،اجرا کرد.

بعد از اجرای اولین آهنگ حمید گوهرنیا خواننده گروه گفت:خوشحالم که این اتفاق میمون و مبارک افتاد و اولین کنسرت ما در تهران برگزار شد و خیلی خوشحالم که اینجا هستیم.

قطعه دوم ترانه "آها بگو" بود که با استقبال تماشاگران همراه شد.

"یه قل دو قل" آهنگ سومی بود که اجرا شد و گوهرنیا درباره آن گفت:یک قل،دو قل یک بازی و آیین قدیمی است و این آیین ها چقدر آدم ها را به هم نزدیک می کرده است.در این آهنگ هم دو تاعاشق را به هم نزدیک کرد.

وی با یادی از استاد خود محمدرضا لطفی عنوان کرد:یکی از سخت ترین غصه های من این بود که نتوانستم زمانی که بود کاری برای او انجام بدهم،تا اساتید ما هستند از آن ها یاد کنیم.همچنین امروز تولد استاد حسین علیزاده است از همین جا به ایشان تبریک می گوییم.

بعد از آهنگ "کاکوله" نوبت به اجرای "رعنا" رسید،این خواننده درباره داستان "رعنا" گفت:این ترانه بسیار سوزناک است،رعنا و هادی نامزد هم و هر دو رعیت بودند.اما ارباب،رعنا را می بیند و او را برای پسرش خواستگاری می کند. هادی که قضیه را می فهمد،می رود تا نامزدش را پس بگیرد اما افراد ارباب او را از دره ای به پایین پرت می کنند.این ترانه از زبان هادی است برای رعنا.

بعد از "رعنا" قطعات زیاد دیگری اجرا شد از جمله "زنمار"،"گل پامچال"،"بنفشه"،"کنوس کله" و "میرزا.

این گروه اجرای خود را با اجرای دوباره قطعات "زنمار"،"کنوس کله" و "آها بگو" پایان داد.

همچنین به دلیل استقبال فوق العاده تماشاگران از کنسرت گروه "شوروم" در پایان اجرا عنوان شد که کنسرت این گروه یک روز دیگر در نخستین هفته موسیقی نواحی ایران تمدید خواهد شد.

اعضای این گروه را رسول علیجانی (سرپرست، نوازنده ناقاره و دایره و همخوان)، حمید گوهرنیا (خواننده، تنظیم کننده قطعات و نوازنده تار و سه تار)، شاهین خالق پرست (نوازنده کمانچه)، حمیدرضا حقیقی (نوازنده سنتور) و فرزاد شریفی (نوازنده تنبک و تشت) تشکیل می دهند.

گفتنی است هفته موسیقی نواحی ایران تا 6 شهریورماه در برج آزادی ادامه دارد.

508502

کد خبر: 671824

وب گردی

وب گردی