بازتاب قطع سخنرانی رئیس‌جمهور در رسانه ملی

صداوسیما یک‌ بار دیگر، این‌بار در یکی از بخش‌های خبری خود، سخنان رئیس‌جمهوری را تقطیع کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه شرق، بخش خبری ١١ صبح شبکه خبر، بخشی از سخنرانی رئیس‌جمهور، به مناسبت روز پزشک را پخش کرد. آنجاکه روحانی به موضوع قطع‌نامه‌های تحریم اشاره کرد و گفت: «اگر من هم می‌توانستم قطع‌نامه‌ها را پاره کنم، این کار را می‌کردم» پخش زنده سخنان روحانی یکباره قطع شد و مجری باکس خبری ساعت ١١ هم برنامه را به پایان برد. این نوع نحوه پوشش سخنان رئیس‌جمهور از سوی رسانه ملی، با واکنش برخی از فعالان سیاسی روبه‌رو شد.

اگرچه برخی از آنها، ازجمله محمد عطریانفر و سید حسین دهدشتی، دراین‌باره اظهار بی‌اطلاعی کردند. بااین‌حال همه این فعالان سیاسی با هم هم‌نظر بودند. برخی از آنها معتقدند رسانه ملی کار درستی انجام نداده و این خلاف رویه فراجناحی این سازمان است؛ اما برخی دیگر از فعالان اصولگرا، ازجمله عباس سلیمی‌نمین، نظر دیگری داشته و معتقدند آنچه صورت گرفته تقطیع نبوده است، بلکه به علت اتمام زمان برنامه خبری این اتفاق روی داده است.

قطع سخنان رئیس‌جمهور می‌تواند به ریزش مخاطبان منجر شود
درهمین‌باره آذر منصوری، از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، به «شرق» گفت: «صداوسیما به عنوان رسانه ملی و فراگیر درصورتی‌که عرضه مناسب با تقاضا داشته باشد، می‌تواند در کنار نقشی که برای آن تعریف شده، به جایگاه عالی دست پیدا کند. آنچه الزام ملی‌بودن این رسانه فراگیر است، رعایت اصل بی‌طرفی، انصاف و رفتار صادقانه با مردم است». او ادامه داد: «این رسانه باید به گونه‌ای عمل کند که بی‌طرفی خود را در چارچوب منافع مردم رعایت کند و زمینه جلب اعتماد مردم را به نحوی فراهم کند که مخاطبان آن به سمت رسانه‌های برون‌مرزی که همخوانی با منابع ملی ندارند، سوق پیدا نکند».

این فعال سیاسی اضافه کرد: «دولت به عنوان نهاد بر‌آمده از مردم، باید فرصت کند تا از این طریق با مردم صحبت کند و حداقل این است که برنامه‌های خود را به اطلاع مردم برساند؛ به‌نحوی‌که اصلی‌ترین رسانه دولت و ملت، رسانه ملی باشد. بنابراین قطع یکباره سخنان رئیس‌جمهور به هر بهانه‌ای، در راستای جانبداری و میلی‌کردن رسانه ملی است، آن هم در فضایی که به علت گسترش ارتباطات، مجالی برای حذف و سانسور این سخنان نمی‌گذارد». منصوری در جمع‌بندی خود متذکر شد: «این نحوه رویکرد و برخورد صداوسیما با دولت، باعث بی‌اعتمادی مردم شده و آنها را به سمت شبکه‌های برون‌مرزی سوق می‌دهد. چنین اتفاقی در مغایرت با مصالح ملی و نقض رسالتی است که برعهده رسانه ملی به عنوان رسانه فراگیر گذاشته شده است. قطع سخنان رئیس‌جمهور در شرایطی که در حال توضیح درباره اثرات برجام بوده است، می‌تواند به ریزش مخاطبان این رسانه منجر شود».

در طرف دیگر اما عباس سلیمی‌نمین، از فعالان سیاسی اصولگرا، نظر دیگری داشت. او دراین‌باره به گفت: «احتمال دارد این قطع به خاطر نقص فنی بوده باشد؛ مگر اینکه خلاف این ثابت شود. ما ابتدا باید بدانیم دلیل اصلی قطع سخنرانی چه بوده است. در این‌گونه موارد، ابتدا باید به آن سازمانی که متصدی این امر است مراجعه کرد. آن سازمان قطعا پاسخ‌گو خواهد بود و توضیحاتی خواهد داشت که می‌تواند مسئله را روشن کند. یک زمانی هست که برنامه‌ریزی خاصی وجود دارد و قرار نیست همه صحبت‌های ریاست‌جمهوری پخش شود».

سلیمی‌نمین افزود: «برخی مواقع صداوسیما بیانات رئیس‌جمهور را به صورت خبری پخش می‌کند و بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور را منعکس می‌کند. اما درباره سخنرانی‌های رئیس‌جمهور در جاهای مختلف که یکی از برنامه‌های ایشان حضور در مراسم‌های مختلف است و بیان اظهارات، در این‌گونه موارد، صداوسیما به صورت خبری سخنرانی را پخش می‌کند و بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور را منعکس می‌سازد. این را باید دید که آیا برنامه‌ای بوده است که اظهارات آقای رئیس‌جمهور به صورت کامل پخش شود و بعد برنامه به هم خورده است یا نه؟»

رئیس‌جمهور حرف ضدامنیتی نمی‌زند
رسول منتجب‌‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، درهمین‌باره گفت: «صداوسیما به عنوان رسانه ملی مطرح است. یعنی متعلق به ٨٠ میلیون ایرانی است و متعلق به یک فرد، جناح، دولت و یک قوه نیست. بعد از پیروزی انقلاب، صداوسیما به صورت شورای سرپرستی و با یک مدیرعامل هدایت می‌شد. بعد از اصلاح و بازنگری در قانون اساسی، برای اینکه صداوسیما از افق بالاتری نسبت به قوا و دولت‌ها برخوردار باشد، در نحوه مدیریت آن تغییراتی داده شد و ریاست آن فردی منصوب رهبری است. به این ترتیب خواستند تا صداوسیما وجهه جناحی به خود نگیرد. یعنی اینکه صداوسیما با کمال بی‌طرفی، آنچه را به منافع کشور مربوط است اطلاع‌رسانی کرده و مردم را در جریان امور قرار دهد تا همه اقشار از این موضوع رضایت داشته باشند».

این فعال سیاسی اضافه کرد: «اما صداوسیما متأسفانه در دهه‌های اخیرنتوانسته این جایگاه فراجناحی را رعایت کند. صداوسیما در این بازه زمانی سیاستی یک‌جانبه‌ را اتخاذ کرده است. به‌طوری‌که نسبت به بعضی از دولت‌ها مانند دولت‌های نهم و دهم تماما در خدمت دولت بوده است، اما در دولت روحانی ورق برگشته است و صداوسیما به طور کامل در اختیار منتقدان دولت قرار گرفته است. حتی در مجلس نهم، صداوسیما مذاکرات کمیسیون برجام را که همه آن نقد و انتقاد به دولت بود، پوشش وسیعی داده بود درحالی‌که این اتفاق سابقه نداشته است». او با یادآوری مثالی درباره رفتار صداوسیما در این‌باره گفت: «من که سه دوره در مجلس نماینده بودم، به یاد ندارم دوربین صداوسیما تمام‌وقت در کمیسیون‌ها حاضر شود و به پوشش مذاکرات آن بپردازد. تنها در بعضی موارد بود که گهگاه به صورت چنددقیقه درباره موضوعات کمیسیون گفت‌وگو ضبط می‌شد درحالی‌که در ماجرای بررسی برجام در مجلس، آنتن خود را به طور کامل در اختیار مخالفان توافق هسته‌ای قرار داد. صداوسیما حتی نسبت به جناح‌های سیاسی هم بی‌طرفی را رعایت نمی‌کند و متأسفانه بعضی از صداها را منعکس کرده و برخی دیگر را منعکس نمی‌کند».

منتجب‌نیا افزود: «این تحرکات برخلاف قانون اساسی است؛ وقتی صداوسیما سخنان رئیس‌جمهور را تقطیع می‌کند، این اهانت به یک ملت است. چون رئیس‌جمهور منتخب یک ملت است. باید به مسئولان صداوسیما تذکر داد و آنها را متوجه کرد که صداوسیما متعلق به یک جناح نیست و این زشت است که سخنرانی یک رئیس‌جمهور را تقطیع کنند، گلچین کنند و نیمه‌کاره پخش کنند چراکه این رویه نبوده است. صداوسیما باید بداند که رئیس‌جمهور حرفی برخلاف مصالح کشور نمی‌زند، اصلا خودش رئیس شورای‌عالی امنیت ملی است، بنابراین حرف غیرامنیتی نمی‌زند».

ممکن است فنی بوده باشد
ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار اصولگرا، هم که تقریبا با سلیمی‌نمین هم‌نظر است، در این‌باره گفت: «ما الان و قبل از شنیدن پاسخ‌ صداوسیما نمی‌توانیم قضاوتی بکنیم. هرگونه قضاوتی اشتباه است. صداوسیما، هم موظف است و هم پاسخ خواهد داد. چون موضوع مهمی است. سخنرانی رئیس‌جمهوری است. باید پاسخ را بشنویم بعد قضاوت کنیم. ممکن است علت فنی داشته باشد». حمیدرضا ترقی، از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه، با ابراز بی‌اطلاعی در‌این‌باره گفت: «من برنامه را ندیدم و نظری ندارم. چون نمی‌دانم چه بوده است».

202/201

کد خبر: 671830

وب گردی

وب گردی