روند تعیین الگوی قراردادهای نفتی از تیررس مجلس خارج نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روند تعیین الگوی قراردادهای نفتی از تیررس مجلس خارج نیست، گفت: مصوبه نهایی دولت در رابطه با این الگوها در آینده در هیات تطبیق بررسی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 2 شهریور) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 24 آئین نامه داخلی مجلس گفت: در روز یکشنبه نشست غیرعلنی از ساعت 8 صبح تا 11 ظهر برگزار شد که هیچ کدام از موارد مورد بحث محرمانه نبود البته ما خواستار برگزاری نشست علنی بودیم حال این مسئله اشکالی نداشته و برگزاری جلسه به صورت غیرعلنی جز تدابیر رئیس مجلس بوده است.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه رئیس مجلس در پایان نشست جمع بندی کرد که اشکالات مربوط به الگوی قراردادهای نفتی به هیات تطبیق مصوبات دولت با قانون رفته تا در این هیات بررسی شده و مسائل کم و زیاد شود تا خلاصه اشکالات به دولت ارسال شده و مجددا مصوب شود.

وی افزود: حال سوال اینجاست که ظرف یک روز هیات تطبیق چگونه تمام اشکالات را رسیدگی کرده و در چه زمانی آن را به هیات دولت داده تا آن‌ها آن را مصوب کنند از این رو روز گذشته شاهد بودیم که رسانه ها خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه همان الگوی قرارداد نفتی توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است بنابراین من فکر می‌کنم که دانسته یا ندانسته مجلس در این رابطه دور خورده است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: مصوبه ابلاغی دولت هیچ تفاوتی با الگوی قرارداد نفتی قبلی نمی‌کند و به نظر من ای قواره قرارداد به ضرر ملت ایران است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در رابطه با موضوع مطرح شده درباره برگزاری جلسه غیرعلنی در روز یکشنبه باید بگویم که ما هیچ ضابطه‌ای در این حوزه نداریم و جلسه روز یکشنبه برای ارائه توضیحات در رابطه با الگوی قراردادهای نفتی غیر رسمی بوده است.

وی ادامه داد: من قبل از برگزاری جلسه روز یکشنبه در رسانه‌ها مشاهده کردم که نظرات در رابطه با موضوع الگوی قراردادهای نفتی متفاوت است از این رو گفتم که از نظر من برگزاری جلسه علنی یا غیرعلنی فرقی نمی‌کند زیرا غیر علنی بودن یک فوایدی داشته و راحت‌تر می‌توان بحث‌ها را مطرح کرد البته مسئله محرم بودن مردم نیست زیرا مردم قطعا محرم هستند اما مقصود از برگزاری جلسه غیرعلنی این است که دشمنان نیز این موارد را رصد می‌کنند بنابراین برای برگزاری جلسه غیرعلنی نمایندگان رای دادند از این رو این موضوع تخلف نبوده است.

لاریجانی تصریح کرد: در مورد نحوه رسیدگی به الگوی قراردادهای نفتی نیز باید بگویم که هیات تطبیق هم اکنون کار خود را انجام داده و همه نظرات را گرفته و نظرش در آینده به دولت منعکس می‌شود از این رو موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها درباره مصوبه دولت مربوط به مصوبه قبلی بوده اما حتی اگر فرض کنیم تمام مطالب هیات تطبیق در مصوبه دولت اعمال نشود باید گفت که این مصوبه باید بار دیگر برای بررسی به هیات تطبیق ارسال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به طور حتم مسئله الگوی قراردادهای نفتی از رصد و تیررس مجلس خارج نیست چون مصوبه جدید دولت نیز باید در هیات تطبیق مورد بررسی قرار بگیرد.

205/201

کد خبر: 671885

وب گردی

وب گردی