آخرین آمار مصرف دخانیات در بین دانشجویان

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اجرای طرح سیمای زندگی در دو نوبت اظهار کرد: براساس نتایج به دست آمده از این طرح حدود 8.5 درصد دانشجویان بیش از 10 بار در سال قلیان و حدود 7 درصد دانشجویان بیش از 10 بار در سال سیگار مصرف می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در مراسم گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با اشاره به طرح سیمای زندگی دانشجویان گفت: در این طرح دو هدف فعالیت دفاتر مشاوره وزارت علوم و دانشگاه‌ها و همچنین اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان مدنظر است. موج اول طرح سیمای زندگی دانشجویان در سال گذشته انجام شد و موج دوم آن در سال 95 در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی انجام خواهد شد تا بررسی شود که دانشجویان با چه آسیب‌هایی مواجه هستند تا بتوان از آسیب‌ها پیشگیری کرد.

او با اشاره به تصویب ارائه درس مهارت‌های زندگی گفت: ارائه درس مهارت‌های زندگی به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی رسید و از مهر 95 به صورت دو واحد درس اختیاری به دانشجویان ارائه می‌شود.

حدود 7 درصد دانشجویان بیش از 10 بار در سال سیگار مصرف می‌کنند

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به یافته‌های طرح سیمای زندگی گفت: در موج اول اجرای طرح سیمای زندگی 36 هزار دانشجو و امسال 80 هزار دانشجو مورد بررسی قرار گرفت. براساس یافته‌های طرح سیمای زندگی حدود 8.5 درصد دانشجویان بیش از یک بار در سال قلیان و حدود 7 درصد دانشجویان بیش از یک بار در سال سیگار مصرف می‌کنند. حدود 30 درصد دانشجویان خواب نامناسب دارند و حدود 25 درصد دانشجویان اعلام کردند که تحرک خاصی ندارند. 39 درصد دانشجویان یک تا دو روز در هفته و سایر دانشجویان بیش از دو روز در هفته تحرک دارند. 52 درصد دانشجویان بیش از دو ساعت در روز اوقات فراغت دارند و 33 درصد دانشجویان بیش از 4 ساعت در روز وقت خود را در اینترنت می‌گذرانند.

صدیقی ادامه داد: 87 درصد دانشجویان به رشته خود علاقه‌مند هستند و 88 درصد دانشجویان از حمایت عاطفی خانواده برخوردار هستند. بین 70 تا 95 درصد دانشجویان از باورها و رفتارهای مذهبی برخوردار بوده و بین 72 تا 96 درصد آنها به هویت و مفاخر فرهنگ و تمدن ایرانی افتخار می‌کنند. 78 درصد دانشجویان به آینده خوش‌بین هستند و 65 درصد آنها با ازدواج در دوران دانشجویی موافق هستند. بنابراین باید از سوی وزارت علوم و دانشگاه‌ها امکان ازدواج، مسکن و خوابگاه‌های متأهلین فراهم شود.

او با اشاره به سامانه جامع خدمات دانشجویی گفت: از دیگر اقدامات صندوق رفاه دانشجویان راه‌اندازی سامانه جامع خدمات دانشجویی، ارزیابی عملکردها، برگزاری آیین نکوداشت دانشجویان غیرایرانی، بازنگری آیین‌نامه پذیرش دانشجویان غیربورسه و غیره است.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه در مورد چالش‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان با آنها مواجه است، گفت: عدم تخصیص اعتبار، نیاز مضاعف به خدمات پشتیبانی در حوزه دانشجویان تحصیلات تکمیلی که امسال اعتبارات آن با کمبود مواجه است و کمبود اعتبار در حوزه تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها که قرار بود در ابتدای تابستان تخصیصات لازم صورت بگیرد اما تاکنون صورت نگرفته است، از چالش‌های صندوق رفاه دانشجویان است. از سوی دیگر در سال پایانی اولین دوره دولت یازدهم قرار داریم و ممکن است تحرکات سیاسی افزایش داشته باشد و در این تحرکات از کمبودهای رفاهی بهره‌برداری صورت بگیرد.

صدیقی با اشاره به توسعه بحث تربیت بدنی در فضای دانشگاهی گفت: امسال قرار است 60 سالن بدنسازی در کنار خوابگاه‌ها ساخته شود و واحدهای ارزیابی مشاوره و تندرستی توسعه و تجهیز شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به رتبه‌بندی آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری دانشگاه‌ها گفت: امسال رتبه‌بندی آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری دانشگاه‌ها به اتمام می‌رسد و مشخص می‌شود که آشپزخانه و سالن غذاخوری کدام دانشگاه‌ها نیاز به توجه بیشتری دارد.

صدیقی با تاکید بر اینکه امسال اجاره‌بهای خوابگاه‌ها افزایش چندانی نخواهد داشت، افزود: امسال اجاره‌بهای خوابگاه‌ها کمترین افزایش را در طول سال‌های اخیر داشته است. البته میزان افزایش اجاره‌بهای خوابگاه‌ها براساس نتایج رتبه‌بندی صورت گرفت و اجاره‌بهای خوابگاه‌هایی که در رتبه‌های چهار و پنج قرار گرفته‌اند افزایش نخواهد داشت. اجاره‌بهای خوابگاه‌هایی که در رتبه‌های یک و دو قرار دارند حداکثر 15 درصد و خوابگاه‌هایی که در رتبه سه قرار دارند 10 درصد افزایش خواهد یافت.

او با بیان اینکه پوشش وام‌ها امسال افزایش خواهد داشت، ادامه داد: تعرفه وام‌ها افزایش پیدا کرده و به تصویب هیات امنا نیز رسیده است. توجه بیشتر به دانشجویان مستعد در پرداخت وام‌ها مورد تاکید است. همچنین جهش جدی درخصوص وام ویژه دانشجویان دکتری صورت خواهد گرفت و امیدواریم به همه دانشجویان دکتری غیر بورسیه وام داده شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به شوراهای صنفی گفت: شوراهای صنفی یک فرصت ذی‌قیمت برای دانشگاه‌ها هستند. این شوراها نهادهایی هستند که می‌توانند پل مناسبی بین دانشجویان و مسئولین باشند و نیاز دانشجویان را به گوش مسئولین و اقدامات و برنامه‌های مسئولین را به اطلاع دانشجویان برسانند.

او با اشاره به بازنگری آیین‌نامه شورای صنفی گفت: در آیین‌نامه جدید نه‌تنها در سطح دانشگاه بلکه در سطح خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها نیز شورای صنفی امکان تشکیل شورای صنفی وجود دارد. از طرف دیگر در آیین‌نامه جدید مسوولیت شورای صنفی با شفافیت‌های بیشتری ذکر شده است. همچنین شورای مرکزی نظارت بر شورای صنفی با حضور نمایندگان انتخابی دانشجویان فعالیت خواهد کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان افزود: دانشگاه‌هایی که شورای صنفی ندارند باید در مهرماه اقدام به برگزاری انتخابات شورای صنفی کنند.

20103

کد خبر: 672015

وب گردی

وب گردی