تاکید بر تدوین اصول برنامه آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسی ­زبانان

چهارمین جلسه شورایعالی برنامه‌­ریزی درسی و تألیف منابع آموزشی بنیاد سعدی با حضور اعضاء در محل این بنیاد برگزار و به بررسی تدوین راهکارهای آموزش ادبیات فارسی به خارجیان اختصاص یافت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در این جلسه که عصر دو­شنبه برگزار شد، ابتدا رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و رییس این شورا، ضمن ارائه گزارشی از برگزاری هشتادوسومین دوره دانش­افزایی زبان و ادبیات فارسی از سوی بنیاد سعدی با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، به ضرورت فعالیت این شورا در جهت تأمین محتوای آموزشی چنین دوره‌­هایی تاکید کرد.

وی اظهار کرد: در دوره دانش افزایی جاری، برای نخستین بار استاندارد آموزشی بنیاد سعدی، که در همین شورا مصوب شده بود، ملاک سطح‌­بندی داوطلبان قرار گرفت و نتایج بررسی‌­ها نشان داد که این سطح‌­بندی به لحاظ ساختاری مناسب است به گونه­ای که تقریباً تمام داوطلبان از سطح‌­بندی خود رضایت داشتند.

بنا بر این گزارش، در ادامه دستور اصلی شورای عالی برنامه ریزی درسی و تالیف منابع آموزشی بنیاد سعدی مبنی بر «بررسی طرح تدوین کتاب ادبیات در ۴ سطح فارسی­آموزان از میانی به بالا»، که توسط یکی از اعضای شورا بود، مطرح شد و این عضو شورا ضمن ارائه توضیحاتی در مورد ضرورت­ها و اصول طرح پیشنهادی خود، نمونه­‌هایی از درس­های تولید شده را در جلسه به قضاوت اعضای شورا گذاشت.

اعضای شورا به بررسی دقیق طرح مذکور و پرسش و پاسخ در این خصوص پرداخته و انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردند و با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع و پایان وقت جلسه، ادامه بحث به جلسه آتی موکول شد.

صحرایی در جمع بندی نهایی گفت: مهمترین نکته مورد توافق اعضا و طراح این بود که لازم است ابتدا یک برنامه عم چندمرحله­ای شامل اصول، رویکردها، اهداف، مهارت­ها و خرده­مهارت­ها و قالب درسی تعریف و تدوین شود و سپس نقشه محتوایی کتاب آموزش ادبیات طرح­ریزی شود.

در چهارمین جلسه شورا سیدمحمد حسینی معصوم، مدیر امور پژوهشی بنیاد سعدی و دبیر شورا، سیدضیاءالدین تاج الدین، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، امیررضا وکیلی فرد، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، احمد صفارمقدم، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حسین قاسم پور مقدم، رئیس گروه تالیف زبان و ادبیات فارسی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمدرضا هاشمی، استادیار زبان و ادبیات انگلیسی و رئیس کانون زبان ایران، بهروز محمودی بختیاری، دانشیار دانشگاه تهران و زهرا عباسی، استادیار مرکز تحقیقات زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس و خدیجه کریمی، رییس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه الزهرا (س) حضور داشتند.

502502

کد خبر: 672067

وب گردی

وب گردی