روایت حق شناس از نظرات متفاوت در شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و تشکیل کمیته انتخاباتی جدید

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به نظرات متفاوت در شورایعالی اصلاح‌طلبان، گفت: قرار است جمعی از درون شورا انتخاب شوند و با گروه‌هایی که نظرات متفاوت دارند به جمع‌بندی برسند و گزارش را به شورا ارائه کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرآنلاین، محمدجواد حق‌شناس در خصوص دیدگاه‌های متفاوت در میان اعضای شورا‌ی‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و تغییرات در این شورا اظهار داشت: نظرات متفاوتی در این شورا وجود دارد. طبعا این نظرات در شورا ارائه می‌شود و قرار بر این شد که جمعی از درون شورا انتخاب شوند و با گروه‌هایی که نظرات متفاوت دارند به جمع‌بندی برسند و گزارش را به شورا ارائه کنند تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی خود از میزان موفقیت شورا در کاهش اختلاف‌نظرها خاطرنشان کرد: هنوز گزارش آماده نشده است. قرار بود در این هفته بتوانند با جمع‌بندی نظرات متفاوت گزارش خود را آماده کنند.

گزارشی که این هفته ارائه می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: قرار بر این شد که جمعی از اعضای شورا به ریاست آیت‌الله موسوی تبریزی مسئول ارائه این گزارش باشند. اکنون باید منتظر آماده شدن این گزارش باشیم.

حق‌شناس درباره زمان برگزاری جلسه‌ای که این گزارش در آن ارائه خواهد شد، گفت: جلسه‌ای در روز شنبه برگزار شد و قرار است جلسه دیگری در همین هفته برگزار شود. علی‌القاعده نتیجه گزارش در جلسه آتی شورای‌عالی سیاستگذاری ارائه خواهد شد.

ماجرای کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان چیست؟

وی درخصوص اظهارات حجت‌الاسلام منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی مبنی بر تشکیل کمیته جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان اظهار داشت: این موضوع جدیدی نیست و شاید به همان مصوبه‌ای بازمی‌گردد که پیش از انتخابات ۹۴ در شورای هماهنگی اصلاحات مورد بحث قرار گرفت و در آن شورا، تلاش بر این بود که اصلاح‌طلبان به یک راهبرد مشترک برسند و از دوگانگی میان شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و شورای راهبردی جلوگیری شود؛ گروه‌هایی که تلاش می‌کردند در استان‌ها سازوکار مناسبی را شکل دهند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: در آن مقطع که ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان برعهده آقای غریبانی بود، پیشنهاداتی مطرح شد و طرحی هم آقای کمالی ارائه کردند. در آن زمان جمع‌بندی مناسبی صورت گرفت که به اطلاع رییس دولت اصلاحات رسید. ایشان از این پیشنهاد استقبال کرد و مقرر شد که از آن زمان به بعد، شورای هماهنگی و شورای راهبردی بتوانند با یکدیگر همکاری کنند و ادغام شوند. علاوه بر این، چند گروه شامل ندا، ایثارگران، اتحاد ملت، اعتدال و توسعه و آقای عارف که تا پیش از آن عضو این مجموعه نبودند، به مجموعه اضافه شدند.

حق‌شناس افزود: بر این اساس، جلسات اولیه شکل گرفت و آقای عارف هم تعدادی از اعضای شورای مشورتی خود را به این جمع پیشنهاد کرد. از این ترکیب، شورای سیاستگذاری شکل گرفت. از همان ابتدا بحث بر سر این بود که این فعالیت برای انتخابات مجلس و خبرگان است. پس از انتخابات مجلس و پایان آن، ده یا یازده گروه‌ عضو شورای هماهنگی در نامه‌ای به آقای عارف نوشتند که با توجه به اتمام انتخابات و نظر به این‌که شورای مذکور معطوف به انتخابات شکل گرفته بود، بهتر است که کار در قالب شورای هماهنگی اصلاحات پیگیری شود. بر همان اساس، گروه‌های ده یا یازده‌گانه، کار خود را دنبال می‌کردند و کمیته انتخاباتی‌شان را بر همان روال پیشنهاد دادند که شکل بگیرد.

اصلاحات یک جریان متکثر است

وی درباره احتمال وجود این شبهه که چنین موضوعی ممکن است سبب القای اختلاف و موازی‌کاری شود، تصریح کرد: ما از گذشته این اصل را پذیرفته‌ایم که جریان اصلاحات یک جریان متکثر است؛ به همین دلیل شورای هماهنگی اصلاحات شکل گرفت. احزاب اصلاح‌طلب در ابتدای شکل‌گیری مجمع نیروهای خط امام، هفت یا هشت گروه بودند اما به‌تدریج گروه‌های جدیدی به این جریان اضافه شد و به گروه‌های هجده‌گانه شهرت یافت.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یادآور شد: ما امروز در خانه احزاب شاهد هستیم که حدود ۵۵ تا ۶۵ حزب اصلاح‌طلب در خانه احزاب عضویت دارند که طبعا هریک از آنها، نگاه متکثر مختص به خود را دارند. با توجه به این‌که ممکن است احزاب در جامعه ما فاصله بسیار زیادی با استانداردهای شناخته‌شده مربوط به احزاب در جهان داشته باشند، سازوکاری که در کشور ما شکل گرفته است، تشکیل جبهه‌هاست که معمولا معطوف به فعالیت‌های سیاسی مشخص شکل می‌گیرد؛ مانند انتخابات ریاست‌جمهوری یا انتخابات مجلس شورای اسلامی.

حق‌شناس تاکید کرد: جبهه قبلی که تحت‌عنوان شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شد، عمدتا معطوف به انتخابات مجلس شکل گرفت. به‌نظر می‌رسد که در وضعیت جدید نیز جبهه جدیدتری معطوف به انتخابات ریاست‌جمهوری شکل بگیرد که البته همان استخوان‌بندی سابق را داراست اما تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد. چنین جبهه‌ای باعث خواهد شد که روند تصمیم‌گیری و رسیدن به دیدگاه‌های مشترک، به نتیجه مطلوب‌تری برسد. طبیعتا این احزاب و جریانات با توجه به تاکیداتی که بر نقش‌آفرینی احزاب دارند و استدلال‌شان این است که به‌جای این‌که به سراغ برخی چهره‌های سیاسی برویم، بهتر است نگاه حاکم بر اصلاح‌طلبی را که در دوران اصلاحات شکل گرفت و معطوف به تقویت نهادهای مدنی و تحزب بود، پیگیری شود و ما بتوانیم از فعالیت‌های سیاسی مشخصی مانند انتخابات بهره لازم را برای تقویت احزاب ببریم. این ایده مطرح شد و رییس دولت اصلاحات نیز با کلیت این دیدگاه موافق است اما به‌نظر می‌رسد همه به‌دنبال سازوکار مناسبی هستند که بتوانند نگاه متکثر را به انسجام موردنظر برسانند.

202/201

کد خبر: 672085

وب گردی

وب گردی