7 بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی چگونه صاحب درجه اول اعتبار بخشی شدند؟

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر آموزش ارتقا پیدا کند خدمت رسانی هم ارتقا پیدا می کند. وقتی هم ارتقا خدمت باشد، بهره گیری و بهره مندی و خدمت گیری مراجعین بهتر می شود و در نتیجه عوارض بیماری در جامعه کمتر می شود و در نهایت برگشت بیمارهایمان به بیمارستان کم می شود.

علیرضا ابطحی درباره خدمات بیمارستان های دانشگاه آزاد اسلامی به ایسکانیوز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور 11 بیمارستان دارد. همچنین 4 بیمارستان هم در آینده نزدیک از دست پیمانکاران تحویل و شروع به تجهیز می شود و به بهره برداری خواهد رسید. بیمارستان های تامین اجتماعی دانشگاه آزاد هم مانند دیگر بیمارستان های کشور، چه در سطح دولتی و چه در سطح خصوصی به وسیله وزارت بهداشت هر سال ارزیابی می شوند. نام این ارزیابی که هر ساله انجام می شود، اعتباربخشی است. البته سنجه های اعتباربخشی که در حدود 8 سال گذشته ملاک رنکینگ رتبه بندی بیمارستان ها بوده با گذشته فرق کرده است اما در نهایت همه این اتفاقات به عنوان اعتباربخشی ملی نامیده می شود.

او در ادامه درباره جایگاه بیمارستان های دانشگاه آزاد سالامی در این اعتبار سنجی ملی گفت: در طول 30 سال گذشته برای دانشگاه آزاد زحمات بسیار زیادی کشیده شده است و سرمایه گذاری عظیمی نه در بخش بیمارستان ها بلکه در کل مجموعه اتفاق افتاده است و این سرمایه عظیم امروز برای ما به وجود آمده است. اما نکته ای که اهمیت دارد این است که ما نیز باید همسو با بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی رشد کیفی می کردیم. رشد کیفی و ارتقا آموزش از اقداماتی بود که در راس برنامه های مدیریت جدید دانشگاه قرار گرفت.

وی افزود: برای این کار ما باید دو موضوع را در دستور کار قرار می دادیم. ابتدا جذب هیات علمی و سپس هم بازسازی فضاهای بیمارستانی. برای این دومورد در ابتدا نیاز بود که شناخت کاملی از بیمارستان ها بدست ما آوردیم. پس از آن راهبرد مناسب را طراحی کنیم. پس از این مرحله اولین موضوع که جذب هیات علمی بود را با حمایت دکتر میرزاده انجام دادیم. بدین ترتیب در طول مدت 3 سال حدود 500 عضو هیات علمی را جذب کردیم که همه این تعداد اعضای هیات علمی در نقاط مختلف کشور مشغول به خدمت هستند. براساس اختیاری که دکتر میرزاده در بخشنامه آورده است، در حین مراحل جذب هیات علمی قرارداد یک ساله با پزشکان بسته می شود تا از این طریق حکم آن ها به عنوان استادیار صادر شود. این موضوع باعث شد که هم بیمارستان های ما دستخوش تغییرات مثبتی شوند و هم رشته محل هایی که با کمبود نیرو مواجه بودند، مشکلاتشان برطرف شود.

ابطحی افزود: از طرف دیگر موضوعی که به شدت آن را پیگیری کردیم، جذب دانشجو بود. این مورد با توجه به اینکه در دوره مدیریت قبلی اتفاق افتاده بود و جذب دانشجوی بیش از حد صورت گرفته بود، استانداردسازی شد و جذب را به میزان زیادی کاهش دادیم. براین اساس در سال 93-94 حدود 20 هزار ورودی را کاهش دادیم. بنابراین با این کار هم به نوعی کیفیت آموزشی ما سطح بالاتری پیدا کرد و جذب دانشجو را براساس استانداردهایی که در واحدهای آموزشی بود تنظیم کردیم.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد ادامه داد: در مرحله بعد تجهیز دستگاه های بیمارستان ها را شروع کردیم و مهارت های بالینی را هم در سطح کشور و دانشگاه افزایش دادیم. برهمین اساس حدود 50 مرکز مهارت های بالینی توسط دانشگاه آزاد ایجاد کردیم. به دنبال ارتقایی که به دنبال آن بودیم دفاتر توسعه آموزش ایجاد و گسترش دادیم و اعضای هیات علمی مسئول دفاتر EDO در واحد ها شدند. کار اصلی این دفاتر توانمندسازی اعضای هیات علمی از طریق آموزش و با مشارکت دانشجویان است.

او در ادامه به ارتباط مستقیم دفاتر EDO با افزایش خدمت رسانی اشاره کرد و گفت: اگر آموزش ارتقا پیدا کند خدمت رسانی هم ارتقا پیدا می کند. وقتی هم ارتقا خدمت باشد، بهره گیری و بهره مندی و خدمت گیری مراجعین بهتر می شود و در نتیجه عوارض بیماری در جامعه کمتر می شود و در نهایت برگشت بیمارهایمان به بیمارستان کم می شود.

وی در ادامه به بازسازی بیمارستان های بوعلی، امیرالمومنین، جواهری در تهران و بیمارستان های اصفهان، شاهرود و یزد اشاره کرد و گفت: در حقیقت با این کار علاقه سازمانی هم در بین پرسنل ایجاد شد و به جرات می توان گفت همه برای ارتقا رتبه در سنجه های اعتبار بخشی سهیم می دانستند. به همین دلیل هم در طول این مدت کم 7 بیمارستان از 11 بیمارستان ما در طول این مدت کم توانستند درجه اول کشوری را بدست آورند.

20101

کد خبر: 672142

وب گردی

وب گردی