رییس سازمان سما: آزاداندیشی لازمه فهمیدن و پرسشگری است

جلسه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی سازمان سما با حضور دکتر سیداحمد زرهانی، معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما، قاسم یزدان پناه معاون آموزشی و پژوهشی، دکتر علی نیازی معاون دانشجویی و فرهنگی، مدیر امور پژوهشی، مدیران پژوهشی تعدادی از واحدهای سما و روسا و کارشناسان پژوهش حوزه ستادی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، زرهانی در ابتدای این جلسه کسب 5 مدال از 8 مدال المپیک ریو از سوی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را رویدادی مهم برشمرد و از کیانوش رستمی دانشجوی سما کرمانشاه و حسن یزدانی دانشجوی سما قائمشهر که مدال طلای المپیک را کسب کرده‌اند، قدردانی کرد.

او در ادامه بر شفافیت پژوهش برای همگان تاکید کرد و گفت: «از آنجا که نظام آموزشی ما حافظه‌محور است از ابتدای ورود دانش آموزان به مدرسه ذهن آنان به انباری از محفوظات تبدیل می‌شود و در این میان تقویت روحیه پژوهشگری و کاوش مغفول می‌ماند. در صورتی که اگر فرد از حیث خلاقیت و نوآوری درست پرورش یابد عنصر موثرتری برای جامعه خود خواهد بود.»

معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما اهمیت پژوهش در مدارس و آموزشکده‌های سما را یادآوری کرد و گفت:«ما به دنبال یاددهی فن پژوهش با ادبیات کودکانه به دانش‌آموزان در مدارس سما هستیم تا بچه‌ها استقامت علمی بیابند.»

استفاده از تجارب جهانی در فرآیند تعلیم و تربیت نکته دیگری بود که زرهانی به آن اشاره کرد. او گفت:«جهان معاصر مملو از نوآوری است. باید با انتخاب راهکارهای جدید پرورش خلاقیت همراه با تقویت روحیه پرسشگری، هستی‌شناسی دانش آموزان را غنا بخشید و آنان را به گونه تکامل‌یافته‌تری وارد چرخه زندگی کرد. دانش آموزان باید فن درست فهمیدن و پرسشگری را بیاموزند که پیش‌نیاز آن، آزاد‌اندیشی است.»

او ادامه داد:«نکته حائز اهمیت بعدی نوشتن، تحریر و تالیف است، کودکان و نوجوانان باید نویسنده باشند. فهم، قدرت تجزیه و تحلیل و تخیل لازمه نویسندگی است. مربیان و معلمان باید به دانش آموزان برای تبدیل رهیافت‌هایشان به متون مکتوب یاری برسانند.»

زرهانی همچنین مشارکت آگاهانه و تعامل خانواده‌ها را در چرخه پژوهشگری، خلاقیت و آشنایی با فلسفه را بسیار بااهمیت خواند و از مسئولان خواست تا ضرورت این امر را برای خانواده ها تبیین کنند و مشارکت هدایت‌شده خانواده‌ها در توسعه برنامه‌های پژوهشی را نادیده نگیرند.

او از زحمات و تلاش‌های همکاران سما تقدیر و ابراز امیدواری کرد تا در مطلع سال تحصیلی جدید با همت و افکار بلند، بذر پژوهش را به گونه‌ای بکارند که نام سما جاودانه شود.

از همه ظرفیت‌های آموزشکده‌ها برای کسب درآمد غیرشهریه‌ای استفاده کنید

نیازی، معاون دانشجویی و فرهنگی نیز برخی محصولات و تولیدات دانش‌بنیان برخی از واحدهای سما را برشمرد و گفت: «با اشاره به ساختار و امکانات موجود در سما از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آموزشکده‌های خود برای کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای بهره بجویید و با خودارزیابی برنامه‌ای برای آینده خود ترسیم کنید.»

معاون دانشجویی و فرهنگی سما تاکید کرد در فرآیند پژوهش ناامیدی و یاس جایگاهی ندارد. او از مدیران پژوهشی خواست با پشتکار و جدیت امور اداری و مالی را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کنند.

او همچنین به اقبال عمومی به دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: «با ابتکار عمل، خلاقیت و نیازسنجی می‌توانید دوره‌های مهارتی مطابق با نیاز روز جامعه همچون نانو، طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، تعمیر تلفن‌های همراه و ... را برگزار کنید.»

چگونگی بازاریابی و فروش محصولات تولیدی واحدهای آموزشی سما، دغدغه مشترک مدیران پژوهشی حاضر در این جلسه بود، آن‌ها بارها اشاره کردند که پس از تولید محصولات دانش‌بنیان در واحدهای آموزشی خود، بستر مناسب برای معرفی محصولات به مشتریان را نداشته‌اند و به ویژه چگونگی فروش و بایدها و نبایدهای آن برای آن‌ها شفاف و واضح نیست. نیازی در پاسخ به این نگرانی‌ها گفت: «واحدهای سما با استناد به بخشنامه صادرشده از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند اقدام به جذب مشاور در زمینه بازاریابی و فروش محصولات خود کنند.»

در این جلسه همه مدیران حاضر با هدف بهره‌مندی دیگران از تجربیات موفق گزارش عملکرد فعالیت‌های خود را ارائه کردند.

هزینه‌ها بیشتر از درآمدها نباشد

یزدان‌پناه، معاون آموزشی و پژوهشی نیز با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته از سوی دکتر نیازی و همکاران پژوهش در حوزه ستادی و واحدها، کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای در این مقطع حساس زمانی را حائز اهمیت دانست و گفت: «خواسته امروز ما این است که همه واحدها از وابستگی خود به شهریه بکاهند و باتوجه به ظرفیت‌های اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی آموزشکده و شهر خود درآمدزایی غیرشهریه‌ای را جایگزین آن کنند.»

یزدان‌پناه بر توجه به سودآوری در فرآیند درآمدزایی غیرشهریه‌ای تاکید کرد و گفت: «همانگونه که در مراکز صنعتی و تولیدی بزرگ با تیم‌های تخصصی برای محاسبه قیمت‌های تمام شده محصولاتشان، کارهای دقیق و حساب‌شده‌ای انجام می‌دهند. شما نیز با همکاری واحدهای مالی با محاسبه درآمد و هزینه، به این امر توجه داشته باشید تا هزینه بیشتر از درآمد نباشد، که در این صورت تلاش ها و زحماتتان بی‌نتیجه خواهند ماند.»

او ادامه داد: «هریک از شما در جایگاهی که قرار دارید، فراتر از وسعتان عمل کنند و باور داشته باشید سود حاصل از این تلاش‌ها نصیب خودتان خواهد شد. آینده سما با همکاری و تلاش‌های مضاعف و صادقانه شما روشن خواهد بود.»

معاون آموزشی و پژوهشی با نوید برطرف کردن فرآیندهای پیچیده اداری و تسهیل امور گفت:«برای آسان‌سازی فرآیندهای اداری در حال رایزنی و انجام مقدمات لازم هستیم.»

برگزاری دوره های مهارتی برای کارکنان مراکز دولتی و خصوصی، برگزاری تورهای گردشگری برای مدارس برای معرفی و شناساندن آموزشکده‌های سما و ... از جمله پیشنهادهای یزدان‌پناه بود.

کمبود نیرو و چندپستی بودن نیروهای شاغل، تسهیل در فرایندهای مالی و برطرف کردن موانع موجود، پیشنهاد اجاره آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز سما به سایر واحدها و مراکز آموزشی، ضرورت بومی‌سازی برخی از بخشنامه‌های سازمان مرکزی برای اجرایی شدن در سما و کاهش هزینه‌ها از دیگر نکات و پیشنهادهایی بود که از سوی مدیران پژوهشی در این جلسه طرح شد.

در پایان نیازی آمادگی واحد روابط عمومی برای معرفی محصولات و خدمات واحدها در قالب خبر در پورتال سازمانی را اعلام کرد و از واحدها خواست تا هر سه ماه یک بار گزارشی برای مدیریت امور پژوهشی ارسال کنند.

ساها(سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد)، سامانه آزاد اکسپو(سامانه فن بازار در دانشگاه آزاد اسلامی)، نشر پیام سما نیز از دیگر موضوعاتی بود که درخصوص آنها در این جلسه بحث و تبادل نظر شد.

20101

کد خبر: 672345

وب گردی

وب گردی