خداحافظی اوراقچی‌های شوش با پایتخت/از٨٠٠ واحد اوراقچی میدان شوش  ٢٥٠ مغازه پلمب شدند

مسئولان شهری برای بستن بار «مشاغل مزاحم» از سطح پایتخت، ٢٥٠ مغازه از ٨٠٠ واحد اوراقچی میدان شوش را پلمب کردند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، صبح دیروز مأموران شهرداری تهران و پلیس آگاهی طرح جدیدی در منطقه ١٢ اجرا کردند. آنها این‌بار به سراغ «اوراقچیان میدان شوش» رفتند تا کسانی که بیش از سه دهه از اطراق‌شان در پایتخت می‌گذرد، بار خود را ببندند و بروند. موضوع انتقال شغل اوراق‌کنندگان از ١٠‌سال پیش مطرح شد و نزدیک ٥‌سال است که شهرک صنعتی خاورشهر با مجوز شورای اسلامی شهر تهران قصد کرده بود تا برای انتقال بساط اوراقچیان کاری کند؛ اما اعضای صنف گرانی زمین و نامناسب بودن مکان را بهانه کردند و گره انتقال «مشاغل مزاحم» از سطح پایتخت کور شد.
تا این‌که این طرح با همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اجرایی شد که براساس آن وظیفه تعطیلی، تخریب و انتقال واحدهای صنفی و مشاغل مزاحم برعهده شهرداری است و این برنامه تا روزهای آینده ادامه دارد.
ایرنا گزارش داده که صبح دیروز، رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، در جمع خبرنگاران اجرای این طرح را چنین شرح داد: «انتقال شغل اوراق‌کنندگان از ١٠‌سال پیش مطرح شد و ٥‌سال پیش شهرک صنعتی خاورشهر با مجوز شورای اسلامی شهر تهران برای انتقال اوراقچیان به آن مکان آماده شد.»
به گفته او، اتحادیه اوراقچیان منحل و در اتحادیه آهن‌آلات ادغام شد و پس از معرفی شهرک صنعتی خاورشهر اعضای این صنف با مکان مذکور به دلیل گرانی زمین مخالفت کردند و برای یافتن مکان جایگزین و ساخت واحدهای صنفی در آن مکان درخواست مهلت کردند.
قدیمی با اشاره به این‌که از آن تاریخ تاکنون حدود سه‌ونیم ‌سال می‌گذرد و از آنجا که اتحادیه برای خرید و فروش زمین و ساخت‌وساز منع قانونی دارد، یادآور شد که: «هیأت امنایی متشکل از پنج نفر با امضای ٦٠٠ نفر از اهالی صنف به شهرداری تهران معرفی شد؛ اما با وجود این به این مسأله اکتفا نکرده و از آنها اقرارنامه محضری گرفته شد. یک زمین ٢٢ هکتاری واقع در مجتمع ثامن‌الحجج جاده خاوران از سوی هیأت امنا معرفی شد و جواز ساخت‌وساز در آنجا داده شد.»
به گفته او قرار بود اردیبهشت‌ماه امسال کار ساخت به پایان برسد و در اواخر اردیبهشت ماه برای پلمپ واحدهای اوراقچی میدان شوش اقدام شود؛ اما مجددا به دلایلی ازجمله نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان درخواست مهلت کردند. «یک ماه پیش اعضای صنف نداشتن آب، برق و گاز در مجتمع ثامن‌الحجج را مطرح کردند به دنبال آن استانداری تهران با حضور روسای شرکت‌های آب‌وفاضلاب، برق، گاز و شهرداری تهران تشکیل جلسه داد و مقرر شد ظرف مدت ٢٥ روز آب و برق مجتمع یاد شده وصل و تا پایان آذرماه نیز گاز آن نیز تأمین شود.»
مسأله اصلی این صنف به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تغییر شغل است، چنانکه اعضا برای تغییر کاربری با یکدیگر هماهنگ نبوده و هرکدام خواهان تغییر کاربری به یک شغل خاص هستند.
قدیمی با اشاره به این‌که یک‌هزار و ٢٨٠ واحد در مجتمع ثامن‌الحجج ساخته شده اما هیچ یک از آنها هنوز فعال نشدند، افزود: صنف اوراقچیان میدان شوش حدود ٨٠٠ واحد در ١١ گاراژ هستند که برخورد با این واحدها از امروز با جدیت آغاز شده است. با همکاری پلیس آگاهی ٢٥٠ واحد در نخستین روز پلمپ شدند که این کار در روزهای آینده ادامه دارد.

20106

کد خبر: 672403

وب گردی

وب گردی