تاکید رییس جمهور بر احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود/ابتکار:احیای رودخانه‌های رشت را پیگیریم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهور، تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت و ساماندهی پسماند در گیلان را ارزشمند عنوان کرد و گفت: حل چالش پسماند کشور علاوه بر حمایت دولت، نیازمند همکاری و مشارکت بخش خصوصی و مردم است.

‌به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در نشستی با استاندار گیلان و معاونان او ضمن تأکید بر لزوم اقتصادی شدن بازیافت و تفکیک زباله، تاکید کرد: باتوجه به چالش کشور در حوزه پسماند به ویژه در استان‌های شمالی، ضروری است تسهیلات و حمایت‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران این حوزه در نظر گرفته شود.

او تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا جمع آوری پسماند برای بخش خصوصی اقتصادی شود.

ابتکار اشاره‌ای به مذاکرات صورت گرفته با وزیر اقتصاد برای کمک به ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران حوزه پسماند و بازیافت داشت و افزود: حل چالش پسماند کشور در کنار برنامه‌ریزی تخصصی کوتاه، میان و بلند مدت و حمایت دولت، نیازمند همکاری و مشارکت بخش خصوصی و مردم است.

ابتکار تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت و ساماندهی پسماند در گیلان را ارزشمند اعلام کرد و گفت: اگر چه اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته است، اما باتوجه به حجم عظیم مشکلات برجای مانده، هنوز تا حصول نتیجه نهایی کار زیادی داریم.

او با بیان اینکه حل مشکل پسماند استان‌های شمالی برای سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اولویت قرار دارد، گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی در این حوزه بویژه در مورد تفکیک زباله از مبداء و کاهش تولید زباله باید از جمله اولویت‌های برنامه‌ای در این حوزه باشد.

ابتکار تاکید کرد: ضروری است برای ساماندهی و مدیریت زباله‌های دپو شده در مراکز دفن زباله تعطیل شده استان و بی‌خطرسازی کامل زباله‌های بیمارستانی و عفونی و ویژه نیز اقدام و برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت گیرد.

دکتر نجفی، استاندار گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه سطح سرزمینی تحت پوشش جمع آوری و تفکیک زباله و مدیریت پسماند، در ابتدای دولت صفر درصد بود گفت: این آمار هم اکنون به 70 درصد رسیده است و در نظر داریم تا پایان سال به 100 درصد برسانیم. مراکز دفن زباله و پسماند نیز از 51 به 15 مرکز رسیده است. در تالش و لاهیجان نیز در نظر داریم ساخت کارخانه‌ کمپوست را آغاز کنیم.

او با بیان اینکه جمع‌آوری مناسب پسماند نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: آموزش مداوم برای فرهنگ‌سازی در زمینه‌ مدیریت پسماند ضروری است.

استاندار گیلان همچنین خواستار اختصاص بودجه‌ زیست محیطی ویژه برای استان‌های شمالی شد و گفت: باتوجه به سفر ده‌ها میلیون نفر در سال به شمال کشور در زمینه‌ حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند نیازمند اختصاص اعتبار و بودجه‌های ویژه هستیم.

تاکید رییس جمهور بر احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود

ابتکار همچنین در کارگروه پسماند گیلان که در سالن الغدیر استانداری استان برگزار شد، گفت:امیدواریم با توجه به هدف گذاری‌های متعالی دولت و با نگاه جامعی که وجود دارد، حرکت موثری در ارتقای وضعیت زیست محیطی گیلان شاهد باشیم.

او افزود: شهیدان رجایی و باهنر دو شهاب روشن برای دولتمردان امروز کشور هستند و با نگاه به زندگی ایشان، خوب است بدانیم که در کجا هستیم. خوب است شرایط دشوار سال‌های اول دولت یازدهم را به یاد آوریم و فراموش نکنیم رشد منفی که بر کشور حاکم بود و از همه مهم‌تر رکود کامل اشتغالزایی را. تحریم‌های ظالمانه و نفس‌گیر فضای اقتصادی کشور را به فضای ایستایی برده بود و حتی اجازه صدور نفت را نداشتیم.

او با بیان اینکه شرایط زیست محیطی بد، شرایط اقتصادی بد را رقم می زند، تاکید کرد: شرایط زیست محیطی کشور در حال بدی بود و سقوط جدی شاخص‌ها را شاهد بودیم که تبعات گسترده بهداشتی برای ما داشت.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه اگر چه هنوز دولت به همه اهداف دست نیافته است، اما توانسته شرایط بسیار بهتر را ایجاد کند، افزود: لازم است با چنین شرایطی امروز حرکت ها سنجیده شود. خوشبختانه امروز به ثبات و آرامش اقتصادی رسیده‌ایم و امید بسیار زیاد است تا از رکود خروج شویم.

او با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کارهای بزرگی انجام شده است، افزود: توسعه مشاغل سبز یکی از اولویت‌های کاری دولت است و مقرر شده یکی از دوره های کارآفرینی زیست محیطی در گیلان برگزار شود.

ابتکار گفت: 200نوع شغل در راستای حفاظت از محیط زیست تعریف کرده‌ایم تا در حوزه اشتغالزایی و کارآفرینی دانش بنیان معرفی و اجرایی شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یکی از بحران‌های اصلی کشور را محیط زیست اعلام کرد و گفت: اگر طبیعت خدمات خود را به ما اختصاص ندهد، نمی‌توانیم کشاورزی سالم،صنعت موفق و مشاغل پایدار داشته باشیم. پس باید همواره حفاظت از طبیعت را در راس امور قرار دهیم که این امر بسیار مورد تاکید رییس جمهور کشورمان است. برای شهرنشینی قابل اتکا در استان ها باید اقتصاد سبز را مورد توجه قرار دهیم و براساس جهت گیری‌ها، تلاش های زیادی داشته باشیم.

ابتکار از اختصاص اعتبار یک در هزاری فعالیت‌های واحد های صنعتی به محیط زیست خبر داد و گفت: اجرای این دستور می‌تواند در نجات گیلان از چالش های زیست محیطی، بسیار موثر باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باید به سمت تجهیز منابع برویم و برای طرح های فاضلاب و تجهیز پسماند گیلان برنامه داشته باشیم.

او از ارتقای اصلاح الگوی تولید و مصرف در کشور خبر داد و افزود: اقتصاد امروز خطی نیست و اقتصادی دوار است و در نهایت باید باید به جایی برسیم که اصلا چیزی به نام پسماند نباشد.

ابتکار به احیای فرهنگ‌های درست به خصوص مدیریت پسماند روستاییان در 30 سال گذشته اشاره کرد و افزود: اگر این فرهنگ احیاء و یادآوری نشود، بهم خوردگی تعادل را شاهد خواهیم بود و این بهم خوردگی بازتاب‌های بدی را به دنبال دارد.

او درباره میزان رابطه مشکلات زیست محیطی و جمعیت بالای مبتلا به سرطان مردم گیلان گفت:سرطان می تواند عوامل شناخته شده ای داشته باشد و عامل محیط زیست در بروز این بیماری مشخص است .

ابتکار با اشاره به اینکه باید شیوه های زندگی را تغییر داد و البته که نیترات آبها و سموم کشاورزی و ورود فاضلاب ها به منابع آبی هم می تواند در ابتلای مردم به سرطان موثر باشد.

او خواستار مطالعه مسئولین مرتبط استانی برای علت آمار بالای سرطان معده در گیلان شد و گفت: تفکیک زباله از مبدا در گیلان روند خوبی را طی می کند و لازم است گام‌های بزرگ‌تری در این خصوص برداشته شود.

ابتکار درباره وضعیت رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت که از آلوده‌ترین رودخانه‌ها به شمار می‌روند، گفت:رییس جهمور بر نجات این رودخانه‌ها تاکید دارند. کاهش آلودگی های این رودخانه منجر به نجات تالاب انزلی نیز می شود. برای احیای رودخانه های رشت مرتبا پیگیر کارها هسیتم.

او از اجرای طرح سواحل پرچم آبی در گیلان خبر داد و گفت: این پرچم مخصوص سواحلی است که کیفیت آب خوب و استانداردی دارند و مشخص است شهرستان‌هایی که پرچم آبی بیشتری در سواحل خود کسب کنند، از جذب گردشگری بیشتری برخوردار خواهند شد.

20106

کد خبر: 672614

وب گردی

وب گردی