علی دهکردی در "کتاب باز":‌ نگذاریم کتاب تبدیل به یک شیء موزه‌ای شود

علی دهکردی گفت: ما نباید بگذاریم کتاب بمیرد و اجازه ندهیم تبدیل به یک شیء موزه‌ای شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی این برنامه، علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در برنامه تلویزیونی «کتاب باز» از کتاب و کتابخوانی صحبت کرد.

دهکردی با اشاره به بازی در نقش مرحوم آیت‌الله طالقانی در سریال «معمای شاه» و اینکه برای گریم خود در این سریال تایید خانواده مرحوم طالقانی را کسب کرده است، گفت: در مورد شخصیت‌های تاریخی اصلا به اندازه کافی سریال ساخته نشده است. وقتی صحبت از ایران می‌شود یعنی فرهنگ و پیشینه فرهنگی این کشور ولی وقتی صحبت از این فرهنگ می‌شود باید دید چقدر در مورد این شخصیت‌ها فیلم و اثر هنری تولید شده است.

وی افزود: آنقدر دست دست می‌کنیم و به موضوع مقطعی نگاه می کنیم تا دیگران در مورد مشاهیر ما کار تولید کنند و بعد افسوس بخوریم که چرا این کار ایراد دارد و این شخصیت بد به نمایش در آمده است. حافظ، فردوسی، خیام و ... بزرگترین شخصیت‌های فرهنگی جهان هستند که هیچ اثری در مورد آنها نساخته‌ایم.

بازیگر نقش آیت‌الله طالقانی در سریال «معمای شاه» به نویسنده‌ها و ادبای محبوب خود نیز اشاره کرد و گفت: در ادبیات معاصر خودمان نویسنده‌های بسیاری را دوست دارم، مانند؛ بزرگ علوی و جلال آل احمد که تاثیر زیادی روی زبان و نثر فارسی بعد از خود داشت. اما از قدیمی‌ترها فردوسی را دوست دارم. از ادبای خارجی در دوره نوجوانی به آثار مانند بینوایان علاقه داشتم ولی واقعیت این است که با ادبیات نوین جهان با آثار مارکز آشنا شدم و در ذهنم ماندگار شد. کتاب «صد سال تنهایی» را سه یا چهار بار خواندم و پس از هر مرتبه مطالعه یک نگاه جدیدی پیدا کردم.

او با اشاره به اینکه کتاب معجزه آشنا شدن با جهان‌ها و فرهنگ‌های مختلف را پدید می‌آورد، گفت: یک نکته با ارزش این برنامه و اسم آن این است که به کتاب توجه می‌کند، ما نباید نگذاریم کتاب بمیرد و اجازه ندهیم تبدیل به یک شی موزه‌ای شود.

دهکردی در پاسخ به این که دوست دارد در نقش کدام شخصیت تاریخی در ادبیات بازی کندف گفت: علامه علی‌اکبر دهخدا و استاد معین دو شخصیت تاریخی هستند که دوست داشتم در نقش آنها بازی کنم.

این بایگر سینما و تلویزیون در پایان گفت: کتاب یک موجود زنده است آن را زندانی نکنیم و به دیگران بدهیم تا بخوانند. پدر و مادرها در کنار وسایل مدرن و تنکولوژیک فرزندان خود را با حس خوب خواندن و مطالعه آشنا کنند.

برنامه تلویزیونی «کتاب باز» به تهیه کنندگی محمدرضا رضائیان روزهای شنبه تا چهارشنبه با اجرای امیرحسین صدیق از ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه نسیم می رود.

508

کد خبر: 672631

وب گردی

وب گردی