سیل کبودروستایی که فقط یک خانواده ساکن دارد/ 37 سال است بدون یک همسایه در این منطقه زندگی می کنیم

در نگاه اول هیچ تفاوتی با روستاهای دیگر ندارد. شاید دلتان بخواهد ساعتی دشت های سرسبز روستای سیل کبود زیر اندازی پهن کنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید، اما اگر دلتان بخواهد اهالی این روستا را از نزدیک ببینید باید به تنها خانه این روستا یعنی خانه الله یارتبره بروید. اهالی این روستا سال هاست به شهرستان زاغه و خرم آباد مهاجرت کرده اند.

نیوشا یعقوبی: وقتی می گویند روستا ناخوداگاه یک تصویر مشترک در ذهن همه ما شکل می گیرد: خانه هایی کاه گلی که دیوارهایشان کوتاه است، چوپان ها صبح زود گله را به چرا می برند ، دخترانی با لباس محلی که دور تنور نشسته اند و ریز ریز می خندند ، زنانی که شیر گاو ها را دوشیده اند و ...

سال هاست که در روستای سیل کبود صدای بازی کودکان روستا شنیده نمی شود گویی خاک مرده به این روستا پاشیده اند همه اهالی روستا به دلیل کمبود امکانات به شهرهای اطراف مهاجرت کرده اند جز یک خانوار، الله یار تبره حاضر است در برف و بوران 20 متری را طی کند و از چاه آب بیاورد اما زادگاه خود را ترک نکند.

37 سال است بدون یک همسایه دراین منطقه زندگی می کنیم

روستای سیل کبود در 18 کیلومتری زاغه در حدفاصل بین شهر بروجرد و خرم آباد واقع شده است اینجا تنها خانه این روستا است ، خانه ای با 2 اتاق که درمیان دشتی سرسبز قرار گرفته .الله یار تبره مردی میانسال است که به گرمی از ما استقبال می کند.می گوید: قبل از انقلاب چندین خانوار در روستا زندگی می کردند اما به شهرهای اطراف مانند زاغه و خرم آباد مهاجرت کرده اند،37 سال است بدون یک همسایه در این منطقه زندگی می کنیم و در حال حاضر تنها خانواده ساکن روستا هستیم.

او ادامه می دهد: فرزندانم برای ادامه تحصیل مجبور بودند در باران پاییز و برف و سرمای طاقت فرسای زمستان 3 کیلومتر با پای پیاده به روستاهای مجاور بروند. روستای ما در یک منطقه سردسیر قرار دارد و بارش برف از اواسط پاییز شروع می شوند و تا اواخر اسفند ماه ادامه دارد اما به دلیل اینکه به دلیل خاکی بودن جاده هیچ ماشین برف روبی حاضر نیست به این منطقه بیاید. در فصل بارندگی اگر کسی مریض شود باید به سختی او را کول کنیم و به جاده آسفالت برسانیم بلکه ماشینی پیدا شود و ما را به مرکز درمانی روستاهای اطراف ببرد. .طول این جاده خاکی حدود 700 متراست و علیرغم پیگیری ها مسئولان جهت آسفالت آن هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

در حال حاضر فرزند اولش 32 ساله وساکن تهران است و فرزند آخر او دانشجوست، 3 دختر خانواده ازدواج کرده و به دلیل کمبود امکانات به شهر مهاجرت کرده اند.

خوش به حال زنان شهری و روستاهای دیگر

نزدیک ترین شهر به روستای سیل کبود زاغه است او خرم آباد در 50 کیلومتری این روستا قرار دارد با این حال الله یار تبره حاضر نشده است در خانه های آپارتمانی شهر زندگی کند. او معتقد است در روستای سیل کبود به دنیا آمده است و نباید آنجا را ترک کند. یکی از فرزندانش می گوید: چندین سال قبل از او خواستیم تا با ما به شهر بیاید اما قبول نکرد، ترجیح داد تک و تنها در خانه بماند اما روستایی که درآن به دنیا آمده است را ترک نکند.

او می افزاید: در سال گذشته مادرم در سن 48 سالگی از دنیا رفت در خانه تنها بود و زمانی که پدرم به خانه باز می گردد متوجه می شود همسرش فوت کرده است . پس از مدتی پدرم با رضایت ما و به دلیل تنهایی و شرایط سخت زندگی در روستا دوباره ازدواج کرد.

چشمانش پر از اشک شده است، بغضش رو فرو می دهد و می گوید: مادرم زن زحمت کش و مهربانی بود. ازسن 12 سالگی با پدرم در این روستا رندگی می کرد و باتمام سختی ها بیش از حد مهمان نوازبود وهمیشه خنده بر لب داشت .در بعضی از شب ها که پدرم برای فروش محصولات مجبور می شد به شهر برود و شب را در آنجا بگذراند مادرم مجبور بود در خانه ای تنها بماند که تا چند کیلومتری هیچ کسی زندگی نمی کرد.

او ادامه می دهد: با کیسه های گندم و پارچه برایمان کیف می دوخت و کتابهایمان را در آن می گذاشت ، مدرسه در 3 کیلیومتری روستا قرار داشت و با وجود باران و برف طاقت فرسا مجبور بودیم از ترس اینکه مبادا کفش هایمان پاره شود با پای برهنه این مسیر را طی کنیم. اگر هم به طور اتفاقی گذر خودرویی به آن اطراف می افتاد ،ما را سوار نمی کرد تا ماشینش کثیف و گلی نشود.

لبخند تلخی می زند:«همیشه مادرم می گفت خوش به حال زنان شهری و روستاهای دیگر کنار یکدیگر می نشینند و با یکدیگر صحبت می کنند، تلویزیون می بینند اما من اینجا تنها هستم در سال 81 با پیگیری های رییس جمهور وقت این منطقه برق کشی شد. مهندس های برق زمانی که برای بازدید منطقه آمدند و مادرم را دیدند به ما گفتند به خاطر مدرتان هم که شده تمام سعی خود را میکنیم تا به این منطقه برق برسانیم. خیلی خوشحال هستم که مادرم در سال های آخر عمر خود توانست حداقل تلویزیون تماشا کند.»

200متر پیاده تا چه آب

ارتفاع برف در زمستان در روستای سیل کبود به یک متر می رسد و خانواده تبره مجبورند در این هوا هر روز چندین بار 200 متر را با ظرف های سنگین طی کنند تا از چاه آب بیاورند. آن ها مجبورند در اوایل زمستان مایحتاج چندین ماه را خریداری و انبار کنند والا مجبورند 18 کیلومتر طی کنند تا به زاغه برسند . متاسفانه اگر باران یا برف ببارد و دارو یا مواد غذاییان تمام شده باشد نمی توانند برای تهیه آن از روستا خارج شوند زیرا جاده منتهی به این روستا خاکی است و خودرویی از آنجا عبور نمی کند.

مهاجرت از روستاها به شهرها از ۳۰ به ۷۰ درصد رسیده

چندی پیش رئیس مجلس بر ضرورت توجه به شوراها در برنامه ششم توسعه تاکید کرد و گفت: مهاجرتها از روستاها به شهرها از ۳۰ به ۷۰ درصد رسیده است.

علی لاریجانی با تاکید بر اینکه برای شکل گیری اقصاد مقاومتی توجه به توسعه همه جانبه کشور ضروری است به تسنیم گفت: توجه به بخشهای مهمی از کشور از جمله روستاها باید در دستور قرار گیرد، در مجلس نیز بر روی این موضوع تمرکز شده است چرا که مهاجرت ها از روستاها به شهرها بنا به وضعیت اقتصادی و اشتغال در روستاها افزایش یافته تا جایی که طبق آمار این نسبت 30 به 70 درصد شده است در حالی که پیش بینی دنیا در آینده وجود جمعیت 30 درصدی در روستا و 70 درصدی در شهرها است اما متاسفانه ما هم اکنون در این وضعیت هستیم.مشکل روستاها آب و برق و گاز نیست چرخه اقتصادی مطلوب در روستاها وجود ندارد

او تاکید کرد: مشکل روستاها آب و برق و گاز نیست متاسفانه چرخه اقتصادی مطلوب در روستاها وجود ندارد بنابراین روستاییان به شهرها مهاجرت کرده و از آنجائیکه وضعیت اقتصادی شهرها مورد نظر نیست در حاشیه شهرها ساکن می شوند که این امر سبب گسترش حاشیه نشینی، وجود معضلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و انواع آسیب های اجتماعی شده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه مشکل کم آبی نیز یکی از مهم ترین مسائل روستائیان است، گفت: متاسفانه طرح آمایش سرزمین که در این راستا می تواند کمک بسیار کند هنوز آماده نشده است اما در مجلس شورای اسلامی ساز و کاری فراهم شده که با کمک بخش خصوصی در روستاها بتوان سرمایه گذاری های خاص را توسعه داد چرا که تنها با کشاورزی نمی توان موجبات رونق روستاها را فراهم کرد بنابراین با تعبیه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی کشاورزی، حوزه توریسم، صنعت و معدن می توان اقداماتی انجام داد.

لاریجانی افزود: مجلس برای ساماندهی طرح مذکور در خصوص توسعه سرمایه گذاری های خاص در روستاها اقداماتی انجام داده، شورای عالی استان ها نیز در این خصوص می تواند پیشنهادات خود را به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه کند.

وی با یادآوری ایجاد خط اعتباری در دولت گفت: ساز وکارها در کشور برای آبادانی باید باشد و مطالعات از بررسی وضعیت کنونی و تعیین وضعیت مطلوب باید در دستور قرار گیرد و شورای عالی استان ها نیز در این زمینه می تواند از ظرفیت خط اعتباری دولت استفاده کند چرا که هم اکنون امکان جستن از وضعیت فعلی و رسیدن به آبادانی وجود دارد.

20106

کد خبر: 672952

وب گردی

وب گردی